13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Honcho

firewire of usb2 voor harddisk

Ben net overgestapt op een imac. Wat een opluchting is dat trouwens. Maar nu wil ik een harde schijf aan de imac hangen. Er worden veel externe harde schijven aangeboden die via usb moeten worden aangesloten. Er zijn er ook die met firewire werken.

Wat is beter/sneller voor de imac? En welke adviseren jullie?

grtz Honcho

Bijdrager
    1973

Allereerst welkom op dit forum.

Voor de snelheid maakt het niet zo heel veel uit. Echter is firewire stabieler en belast de processor van je Mac minder. Als je de keuze hebt, zeker voor Firewire gaan.

En hier is op Google een hoop informatie te vinden.

Succes!

Bijdrager
    Honcho

Thanx, daar moet ik wel verder mee komen.

Bijdrager
    CalmCruiser

koop een busgevoede firewire drive, lekker snel en voldoende snel is mijn ervaring, zelfs voor iMovie ed

Bijdrager
    bommels

Firewire, zonder meer. Ondanks dat USB2.0 een hogere bussnelheid heeft is in praktijk Firewire altijd sneller. Van een firewire schijf kun je opstarten, en firewire ondersteunt de slaapstand voor harddisks.

koop een busgevoede firewire drive, lekker snel en voldoende snel is mijn ervaring, zelfs voor iMovie ed

Busgevoed betekent dat je een 2.5″ laptop harddisk moet gebruiken. Die zijn per GB een stuk duurder dan 3.5″ schijven.

groeten, Bart

Bijdrager
    1973
    ”bommels”

Firewire, zonder meer. Ondanks dat USB2.0 een hogere bussnelheid heeft is in praktijk Firewire altijd sneller. Van een firewire schijf kun je opstarten, en firewire ondersteunt de slaapstand voor harddisks.

Opstarten vanaf een USB drive is dus niet mogelijk?

Moderator
    unSOUND

Niet bij alle modellen in ieder geval, en als het werkt is het vaak heel onbetrouwbaar.

FireWire all the way.

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”bommels”

Busgevoed betekent dat je een 2.5″ laptop harddisk moet gebruiken. Die zijn per GB een stuk duurder dan 3.5″ schijven.

groeten, Bart

wie heeft het nu over de kosten, dit moet je m.i. afwegen tegen het gebruiksgemak :wink:

Bijdrager
    J.

zijn firewire schijven/behuizingen niet meestal duurder dan de usb varianten?

Bijdrager
    tiny

Ik ben ook zeer groot voorstander van FireWire!

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”J.?”

zijn firewire schijven/behuizingen niet meestal duurder dan de usb varianten?

Niet alleen meestal; ze zijn duurder. Dat heeft te maken met de ingebouwde processor (chips) en met de licentie (denk ik) en nog zo wat.
    Maar ik heb het er wel voor over als ik met video bezig ben.
    Als de snelheid en de stabiele stream niet van belang is en je hoeft de schijf niet te gebruiken als opstartschijf, kan je aan een USB 2.0 gaan denken.

Bijdrager
    computer space

Verwijderd

Bijdrager
    bommels

terwijl de USB schijf heel erg afhankelijk is van de processor.

Waarschijnlijk speelt de USB chipset een grotere rol. Voor de PowerPC architectuur moest die bij Apple vandaan komen. Apple heeft voor de snelheid over USB blijkbaar niet zoveel moeite gedaan -waarom zou je ook, als je FireWire al hebt uitgevonden?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.