6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    ajvankesteren

Firewire mogelijkheid voor oude 2,5″ HD?

Bestaat er, voor zover iemand dat weet, een mogelijkheid om een 2,5″ PATA notebook harde schijf middels een kabel of behuizing van een Firewire aansluitng te voorzien?
    ‘k Heb er nog zo eentje liggen die nu in een USB2 kastje zit (daar zijn er zat van), maar wil er graag een bootable backup schijf van maken (en dus Firewire nodig; why-oh-why kan OSX niet van USB opstarten?) – de schijf is nog prima en ik vind het dus zonde van het geld om een nieuwe externe schijf aan te schaffen.

Geblokkeerd
    Anoniem

IntelMacs kunnen via USB booten hoor;)

Maar je kunt gewoon een 2.5″ kastje kopen bij de meeste PC-zaken
    zoals http://www.komplett.nl en http://www.icomputers.nl , en daar de HD in monteren.:)

Bijdrager
    LanWolf

Sinds wanneer kunnen intel mac’s dan usb booten ? als ik mijn combo drive aansluit via usb dan wordt ie niet weergegven bij het starten met de option key ingedrukt. Bij Firewire aansluiting wel.

Bijdrager
    ajvankesteren
    ”LanWolf”

Sinds wanneer kunnen intel mac’s dan usb booten ? als ik mijn combo drive aansluit via usb dan wordt ie niet weergegven bij het starten met de option key ingedrukt. Bij Firewire aansluiting wel.

Da’s ook mijn ervaring – en dus erg onhandig bij een backup schijf. Als iemand mij kan vertellen hoe je van USB moet/kunt booten dan hou ik mee aanbevolen, hoor.

Intussen eens de links van Joram volgen – in Nijmegen hadden ze bij geen van de PC winkels wat ik zocht, maar misschien in de webwinkels meer succes

Bijdrager
    ajvankesteren

Nou, geen succes dus bij zowel Komplett.nl als iComputers.nl. Googlen levert wel wat hits op maar slechts weinig war de combintie van 2,5″ en firewire daadwerkelijk verkocht worden.
    Macally heeft een aardige maar die is nogal duur – USD 59, en daar zouden volgens de website dan ook nog eens zo’n USD 90 aan verzendkosten bijkomen, en de invoerrechten – dan ben je beter uit met een hele nieuwe.
    Uiteindelijk heb ik één hit gevonden in Nederland en één in België.
    Dan is Expansys nog goedkoper en ik heb er goede ervaringen mee – die zal het dus wel moeten worden, of heeft iemand negatieve ervaring met het product?

Bijdrager
    LanWolf

Deze is te koop bij o.a. http://www.sallandautomatisering.nl
    De 251 hebben ze zelfs op voorraad, maar dat is met zo’n soort japanse tekening er op.

[edit]
    Ik heb hier nog een 5.25″ behuizing, met een Prolific PL3507 chipset. Deze boot dus WEL van USB !
    Net getest.

Het is dus de moeite waard om het een keer te proberen met je huidige disk.

Is vrij simpel: partitie verwijderen met het schijfhulpprogramma en dan een nieuwe partitie aanmaken (GPT! ) en deze formatteren. (dit deel is heel belangerijk, anders start ie inderdaad niet van externe schijf op)

Nu via dat zelfde schijfhulpprogramma via “herstellen” je interne disk naar de externe kopieeren.

Daarna kijken of het werkt !

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.