17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    nickvanderaa

firewire HD

Ik lees dat ik voor de beste performance een externe FW harde schijf kan kopen om mee te werken in Logic Pro.

Nu heb ik alleen USB schijven, dus zal ik wellicht iets nieuws moeten kopen. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik werk met een jonge imac uit 2009

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je een recentere iMac had met USB 3.0 was dat ook prima geweest maar nu zit je dus aan een FW drive vast voor meer snelheid. Feitelijk hoef je nergens rekening mee te houden, elke drive met FW volstaat. Ze zijn echter in de regel wel een stuk duurder. Zo zag ik in de gewone schappen van de Media Markt alleen maar USB drives staan. De enige met FW stonden op de Apple afdeling en waren een stuk duurder.

Bijdrager
    nickvanderaa

dankje Hendrik

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt natuurlijk wel een schijf uitzoeken die zowel Firewire 800 als USB 3.0 ondersteunt.
    Als je straks een nieuwe Mac heb, kun je zo’n schijf dan ook nog via USB 3.0 gebruiken.

Bijvoorbeeld: 3TB voor €218: LaCie Hard Drive 3TB.

Of inderdaad een van de schijven uit de link van penseel.

Bijdrager
    1984

Of HARD DRIVE QUATTRO 3.0 1TB € 149,00 incl. btw
    HARD DRIVE QUATTRO 3.0 3TB € 215,00
    HARD DRIVE QUATTRO 3.0 4TB€ 315,00

FireWire800 en FireWire400, perfect geschikt voor Mac gebruikers, ideaal voor betrouwbare externe opslag en Audio-Video montage
    eSATA – de snelste beschikbare interface, ideaal voor professionele Audio/Video montage en creatie van grote bestanden.
    USB 3.0 is de snelst beschikbare interface. Ook aan te sluiten op vrijwel elke moderne computer met USB 2.0 – de meest gebruikte interface vandaag de dag – dankzij de “downwards compatibility”.

Bijdrager
    computer space

Kijk als je een kant-en-klare schijf koopt of ie goed open te schroeven is. De kastjes gebruik je vaak langer dan de schijf zelf. Ik heb zelf ooit lege FW800/USB3 MacAlly kastjes gehaald en er zelf Seagate Barracuda’s ingestopt.

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    1984
    computer op 01 december 2013

De kastjes gebruik je vaak langer dan de schijf zelf. Ik heb zelf ooit lege FW800/USB3 MacAlly kastjes gehaald en er zelf Seagate Barracuda’s ingestopt.

Zoiets… prijs behuizing in 2013 : 67,76 incl.btw (geen USB 3)

Misschien zoiets..? Dan nog een 2TB schijfje naar wens erbij kopen
    How to Build an External Hard Drive

http://www.centralpoint.nl/opslagbehuizingen/macally/35-sata-hdd-external-usb-20-firewire-400-firewire-800-esata-enclosure-art-g-s350suab-num-340556/

Bijdrager
    computer space

Klopt, helemaal fout: geen USB 3. Ik had m inderdaad voor de eSata op mijn PC/FW800 op de Mini gekozen. Maar er zijn zeker goed aanpasbare complete sets met USB3/FW800.

Bijdrager
    nickvanderaa

aha!

Ik heb een HD voor mijn Time Machine. Maakt die ook backups van externe schijven?

Bijdrager
    nickvanderaa

Overigens probeer ik de specs van mijn HD te vinden maar zonder succes. Bij schijfhulpprog zie ik dit:

Western Digital – 10EAVS Ext Media
    Verbindingstype: USB

Ik zie geen snelheid van de HD (google helpt me ook niet echt). Wil dit zeggen dat dit geen USB 2 is??

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het USB 2.0 is, is de snelheid (theoretisch) 480 Mbit/sec en is het USB 3.0 dat wordt dat 5Gbit/sec. In het laatste geval heeft de drive vermoedelijk een blauw gekleurde port of zie je de letters SS staan. Volgens een review die ik tegen kwam lag de actuele snelheid rond 232 Mb/sec wat beneden het gemiddelde zit voor USB 2.0. En gezien de ‘ouderdom’ van je Mac heb je daarop USB 2.0 zitten en heeft het dus geen nut daar nu een USB 3.0 drive voor te kopen tenzij je zoals al werd geopperd op korte termijn een nieuwe Mac gaat kopen.

Time Machine laat in de voorkeuren na klikken op ‘opties’ een lijst zien van je aangesloten drives. Alles wat daar in staat wordt NIET geback-upt. Het enige wat je moet doen om naast je interne schijf ook een backup van een externe schijf te maken is deze drive uit de lijst verwijderen. Uiteraard moet de TM drive wel voldoende capaciteit hebben.

Bijdrager
    TheBigZ
    hendrik op 02 december 2013

…heb je daarop USB 2.0 zitten en heeft het dus geen nut daar nu een USB 3.0 drive voor te kopen tenzij je zoals al werd geopperd op korte termijn een nieuwe Mac gaat kopen.

Het heeft óók nut als je op de langere termijn een nieuwe Mac gaat kopen.:D

Als je nu een nieuwe schijf gaat kopen, in ieder geval eentje met USB 3.0 support uitzoeken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het op de langere termijn is, heb je ondertussen misschien USB 4.0. nodig:D
    Verder is USB 3.0 sinds ±2010 commercieel verkrijgbaar en ik denk dat inmiddels alleen de heel oude voorraden nog USB 2.0 hebben want ik zie genoeg drives met 3.0 support.

Bijdrager
    TheBigZ

USB 2.0 vind je ook nog steeds op (vooral de goedkopere, oudere) schijven die Firewire 800 support hebben. Maar als je handig bent, let je daar dus even op. Dat is waar ik de TS op wilde attenderen.

Bijdrager
    1984
    hendrik op 02 december 2013

Als het op de langere termijn is, heb je ondertussen misschien USB 4.0. nodig:D

LaCie-hub maakt Thunderbolt van eSATA

Tja prijzig , met USB3 heb je een groter aanbod van externe schijven en je bent goedkoper uit en…….

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.