25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    iJack

Firewire HD gebruiken op Mac en pc?

Ik heb een firewire drive van 200 Gb die ik eigenlijk op m’n windows laptop gebruik, kan ik die ook voor de mac gebruiken? Klopt het dat zowel de pc als de Mac fat32 kunnen lezen? Als ik de HD (fat32) op de Mac aansluit, is die dan direct leesbaar?

Bijdrager
    bertuithaarlem

Ik gebruik zelf een 40 gig firewire hd tussen mijn mac en pc. Ik heb de harde schijf als PC harde schijf geformateerd. de mac leest dit zonder problemen en de hd verschijnt direct na aansluiting op het bureaublad.

groetjes,
    BertuitHaarlem

Bijdrager
    iJack

Weet je nog hoe je de PC HD geformatteerd hebt? Fat32 of NTFS?

Bijdrager
    bertuithaarlem

Ik heb het via het regelpaneel van newmotion op dosgeformateerd. Maar volgens mij kan je het ook via het systeem van apple zelf doen. anders zou ik fat32 eerst even proberen werkt da niet, dan formateer je hem gewoon NTFS. Succes!

Groetjes,
    BertuitHaarlem

Bijdrager
    Ruben

Welke versie van Windows gebruik je? Zelf gebruikte ik op mijn laptop van het werk (Windows 2000) Macdrive 2000, daarmee kon de Wintendo gewoon Mac geformatteerde schijven lezen en schrijven.

Bijdrager
    iJack

Cool, is ook een idee. Ik gebruik XP op m’n windowsbak… Ik gebruik mijn XP laptop in combinatie met de firewire drive alleen als ik voor m’n werk grote files mee moet nemen… Dat komt echter maar een keer of 4 per jaar voor. De rest van de tijd wil ik de externe drive gewoon aan m’n mac laten hangen…

UPDATE:

Inmiddels de drive in 2 partities verdeeld van 100 Gb en aangesloten op de Mac en ze zijn te lezen en te beschrijven. Geformatteerd in FAT32. NTFS is niet te lezen door Jaguar helaas…

Bijdrager
    Ruben
    ”iJack”

Cool, is ook een idee. Ik gebruik XP op m’n windowsbak…

NIET GEBRUIKEN OP XP!!! Een collega van mij wilde een film van mijn drive hebben en heeft toen Macdrive 2000 op zijn XOP bak gezet, ook al werd duidelijk vermeld dat het alleen voor Windows 2000 is. We weten niet helemaal zeker of het daar van kwam, maar de enige manier om de Wintendo daarna nog nieuw leven in te blazen was heel XP er opnieuw op installeren!

Zie ook: http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?p=56129#56129
    en: http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?p=26307#26307

Bijdrager
    macsterretje

Ik heb een Firewire schijft naar Mac OS Extended geformateerd, en op mijn XP machine Macdrive 5 geinstallerd.
    Werkt prima hoor.
    Kan alles op beide machinen prima lezen en uitwisselen.:)

Bijdrager
    Ruben

Ah, Macdrive 5 ken ik niet. Ik had alleen Macdrive 2000 en daar ging het dus vreselijk mis mee onder XP.:-)

Bijdrager
    MDF

Ik heb een LaCie 40MB die ik via firewire aansluit op de Mac en via USB op een notebook (windows). Alles functioneerde perfect en ook het uitwisselen tussen PC en MAC omgeving prima !

Daar de drive op een bepaald ogenblik een foutje had en (onder garantie) hersteld bij LaCie, moest ik hem opnieuw formateren. En sindsdien heb ik wel een probleem. Op PC geen probleem, maar bij Mac krijg ik niet de vertrouwde Mac icoontjes.

Hoe correct opnieuw formateren en dit doen op Mac (OS X of OS9) of op PC ?

Bijdrager
    iJack

Ik heb m’n 200 Gb Maxtor geformatteerd met FAT32 (in 2 partities in mijn geval). Beide partities zijn prima te lezen / beschrijven door m’n iMac (Jaguar) en m’n pc (XP).

Bijdrager
    vib101

Ik heb een freecom 120gb harddisk ooit gekocht voor mijn xp laptop, nu heb ik inmiddels een powerbook erbij en hij was geformatteerd op fat32 en is perfect te lezen en te beschrijven door de mac en de xp laptop, alleen mac schrijft er een soort directorietje bij maar dat maakt nix uit.

ivan

Bijdrager
    hans dorsman

NTFS is alleen te gebruiken door NT en XP. Niet gebruiken voor uitwisseling dus! Voor uitwisseling kun je het beste fat32 gebruiken, maar dat had je al gedaan.

Hans

Bijdrager
    els

Kennelijk kan een externe harde schijf door pc en mac gedeeld worden en dat is goed nieuws voor mij. Wij hebben een LaCie 160 Gb. Maar fat 32?? Wat is dat? Hoe moet ik die schijf formatteren / partitioneren? Gaat dat met Schijfhulpprogramma?

Bijdrager
    Tomaat

@Els
    FAT32 is een bestandssysteem, dat Microsoft sinds Windows 95B gebruikt en is op, bijna, elk OS leesbaar EN schijfbaar.
    NTFS is de nieuwe variant bestandssysteem die met de invoering van Windows NT werd geintroduceerd. Deze is helaas niet leesbaar of schijfbaar door andere OS’en dan Windows NT en later. Echter..Linux heeft wel support voor NTFS..maar dit verkeerd nog in extreme test fase en word niet aanbevolen!

Je kan die schijf gewoon onder Windows formateren als FAT32..weet niet zeker of het ook onder OSX kan..ik meen van niet (correct me if i’m wrong)..Mocht er nog data op staan die je wilt bewaren, dan kun je Partition Magic van Powerquest gebruiken om het bestandssysteem te converteren naar FAT32. Op deze wijze blijft de data op de schijf staan, en ben je dus niet alles kwijt..wat wel het geval is bij het formateren naar FAT32..

@iruben
    Beetje raar verhaal hoor..ik zeg niet dat het niet waar is wat je zegt. Maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk..dat die Windows XP machine door het aansluiten van een FW harddisk overleden is.. Zal wel wat anders geweest zijn;)
    But that’s just my 2 cents:)

Moderator
    unSOUND
    ”Tomaat”

Je kan die schijf gewoon onder Windows formateren als FAT32..weet niet zeker of het ook onder OSX kan..ik meen van niet (correct me if i’m wrong).

Je kunt je schijf gewoon FAT32 formatteren vanuit OSX.

Daarvoor moet je naar schijfhulpprogramma, en de schijf aanwijzen,
    dus niet een partitie. Daar kies je bij “wissen” voor de optie “MS DOS”.
    Dan wordt de schijf FAT32 geformatteerd.

Bijdrager
    Tomaat
    ”unSOUND”

FAT32-formateer-HOWTO

Weer wat geleerd:)

Moderator
    unSOUND

Al doende leert men. :D

Bijdrager
    els
    ”Tomaat”

@Els
    FAT32 is een bestandssysteem, dat Microsoft sinds Windows 95B gebruikt en is op, bijna, elk OS leesbaar EN schijfbaar.
    NTFS is de nieuwe variant bestandssysteem die met de invoering van Windows NT werd geintroduceerd. Deze is helaas niet leesbaar of schijfbaar door andere OS’en dan Windows NT en later. Echter..Linux heeft wel support voor NTFS..maar dit verkeerd nog in extreme test fase en word niet aanbevolen!

Je kan die schijf gewoon onder Windows formateren als FAT32..weet niet zeker of het ook onder OSX kan..ik meen van niet (correct me if i’m wrong)..Mocht er nog data op staan die je wilt bewaren, dan kun je Partition Magic van Powerquest gebruiken om het bestandssysteem te converteren naar FAT32. Op deze wijze blijft de data op de schijf staan, en ben je dus niet alles kwijt..wat wel het geval is bij het formateren naar FAT32..

Okeee… via schijfhulp staat de optie FAT 32 er niet bij, maar mogelijk kan mijn vriend het wel voor elkaar krijgen wanneer die het vanaf zijn pc doet?

Moderator
    unSOUND

Lees eens wat ik 2 of 3 posts terug schrijf…. :wink:

Bijdrager
    els

:sealed:

Moderator
    unSOUND

:lol:

Ik zag trouwens dat je dezelfde schijf hebt als ik… LaCie 160 Gb.
    heele nette schijf als ik het zeggen mag…

Bijdrager
    mlelieveld

Oké, ik ben al een heel stuk slimmer geworden. Heb mijn iBook G3 net een week, en wat gebeurde er tot mijn grote verbasing! :( mijn externe hardeschijf doet het niet. Ik heb gecontroleerd, hij is inderdaad NTFS geformateerd. Maar nu de vraag die voor mij alle andere vragen overbodig maakt!

Waarom kunnen twee vrienden van mij eentje met iBook G4 en Powerbook G4 wel mijn schijf met een plug en play principe lezen, geen extra software voor geinstalleerd en ik niet! De schijf is namelijk nog steeds NTFS geformateerd, maar bij hun doet ie het wel, en bij mij niet.

Ik gebruik OS X 10.2.8 en hun 10.4.6 iemand daar een tip of opmerking over!?

Moderator
    unSOUND

Dat komt omdat ondersteuning voor NTFS pas later in OS X is verwerkt… jouw versie van OS X heeft dat nog niet.

Bijdrager
    mlelieveld

Oké duidelijk. Dat hoopte ik al, maar vanaf welke versie ondersteund OS X, de NTFS codering (of wat het ook is) dan?

OS X 10.3 ????

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.