15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    McFire

Firewire 400 naar Thunderbolt

Ik heb een iMac (Late 2013) met, volgens mij, twee Thunderbolt poorten. Daar wil ik een externe harde schijf op aansluiten, die is voorzien van een Firewire 400 poort. Is dit mogelijk? Ik vind namelijk niet zo gauw een kabeltje daar voor?

Iemand misschien een suggestie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Er zijn verlopen voor Thunderbolt naar FireWire 800 (ik heb er eentje aan m’n iMac hangen) en er zijn kabels met een FireWire 800-stekker aan de ene kant en een FireWire 400-stekker aan de andere, dus ik denk dat je het in die richting zult moeten zoeken. Een andere optie is een tweede verloop van 800 naar 400 in de Thunderbolt-naar-FW800 steken en dan de normale FireWire 400-kabel daar weer in.

Bijdrager
    McFire

OK, bedankt. Dus voor zover jij weet kan het niet rechtstreeks? En klopt het dat er twee Thunderbolt-aansluitingen op mijn iMac zitten? Met zo’n bliksemschichtje er boven?

Geblokkeerd
    Carp

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    McFire op 25 november 2016

OK, bedankt. Dus voor zover jij weet kan het niet rechtstreeks?

Ik weet het niet zeker, maar als ik even snel zoek vind ik alleen maar verwijzingen naar adapters (voornamelijk van Apple) maar niet naar kabels met een Thunderboltstekker aan de ene kant en een FireWire-stekker aan de andere. De links van penseel hierboven zijn volgens mij precies wat je nodig hebt.

McFire op 25 november 2016

En klopt het dat er twee Thunderbolt-aansluitingen op mijn iMac zitten? Met zo’n bliksemschichtje er boven?

Volgens EveryMac.com wel.

Vergeet trouwens niet dat je FireWire door kunt lussen, als het apparaat twee poorten heeft. Ik heb bijvoorbeeld twee harde schijven aan één Thunderbolt-poort hangen op die manier.

Bijdrager
    McFire

Ik heb nu mij MyXLShop een adapter gevonden van USB naar FireWire400. Kost net € 4,- dus kan ik geen buil aan vallen. Die eerst maar eens proberen, is een stuk goedkoper dan de Apple-TB-FW800 adapter en kabel.

Bedankt voor het meedenken. Ik ga dit eerst eens proberen.

Bijdrager
    Triumph

Dat gaat niet goed, als je goed leest maakt die adapter van een Firewire poort een USB

Firewire naar USB Converter

Met deze Firewire naar USB Converter kun je een IEEE 1394 firewire 6 pin omzetten naar een USB poort. Hij is geschikt voor het aansluiten van randapparatuur, zoals video- en geluidsapparaten, digitale camera\’s, camcorders, routers, etc. Het is een plug and play apparaat, je hebt geen software nodig.

Specificaties van Firewire naar USB Converter:

Converteert van 6 pins female naar usb male
    Compatible: USB 1.1 en 2.0
    Grootte: ongeveer 5 x 1,7 x 0.8cm
    Dit artikel bestaat uit:

1 x 1394 6 pin female to usb 2.0 male converter

Bijdrager
    McFire

Dus met dit dingetje kan ik mijn harde schijf niet aansluiten op mijn iMac? Ik zie nog even niet waarom niet hoor. Ik steek hem in de USB-poort van de Mac en dan de FW-kabel er aan. Wat kan er dan niet goed gaan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het gaat om dit stekkertje dan kun je daarmee een FireWire-apparaat op een USB-poort in de computer aansluiten.

Aan de zichtbare kant hier zit een aansluiting waar een FireWire-400-kabel in past, en aan de andere kant zit een USB-stekker.

Bijdrager
    McFire

Yep, dat is ‘m. Ik zal het zien als ik hem ontvangen heb. Wordt vervolgd …

Bijdrager
    Eppel

Ik heb een imac uit eind 2009 met een firewire aansluiting. Is het ook mogelijk om hier een apparaat op aan te sluiten met thunderbolt?

Bijdrager
    McFire

@eppel: geen idee of dat kan. Aan dat antwoord heb je niet veel, dat snap ik wel hoor.

Maar even om dit draadje af te sluiten. Na een maand wachten heb ik de adapter begin januari ontvangen. En het werkte niet. Helaas.

Bijdrager
    TheBigZ
    Eppel op 01 april 2017

Ik heb een imac uit eind 2009 met een firewire aansluiting. Is het ook mogelijk om hier een apparaat op aan te sluiten met thunderbolt?

Nee dat kan niet. Je kunt wel een extra DisplayPort scherm aansluiten op die iMac.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat scherm kan dan weer niet op de FireWire-, maar aan de DisplayPort-aansluiting die er net zo uitziet als een Thunderbolt-aansluiting.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.