18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    vlecht

firewall vs. airport

Wat eraan vooraf ging: http://www.onemorething.nl/community/topic/powerbook-g4-na-schoonmaakbeurt-1-januari-1970#post-2038547

Ik denk dat ik de hulpvraag wat simpeler kan maken, maar niet voordat ik heb gezegd dat ik het hele forum heb doorgeploegd op de zoekterm ‘zelftoegevoegd IP-adres’ en aanverwanten, doch geen konijn uit de hoge hoed heb kunnen toveren.

Que pasa? Als ik opstart met de firewall open (“sta alle inkomende verbindingen toe”), heb ik meteen internetverbinding via AirPort. Met de instelling “stel toegang in voor specifieke (…) programma’s”, duurt het zo’n 45 seconden voordat ik daadwerkelijk verbinding heb (terwijl het AirPort-menulet al die tijd aangeeft dat er wél een signaal is).

Allemaal niet zo’n ramp, ware het niet dat bijvoorbeeld ClamXav bij het opstarten graag meteen zijn dagelijkse portie virusvoer wil hebben. Ik wil het graag weer werkend hebben, zoals het geval was voordat de PowerBook crashte (om wat voor reden dan ook). Dat is: met een firewallinstelling die ik zelf kan instellen (de laatste optie dus in het firewall-menu).

Een lokale Applereparatieboer was me namelijk iets te snel met de opmerking dat ik hem maar langs moest brengen voor onderzoek, dus als iemand me op het juiste spoor kan zetten, dan ben ik meer dan erkentelijk.

Bijdrager
    bouncer

Vertel a.u.b. hoe je netwerk er uit ziet.
    Vervolgens wat de netwerkinstellingen op je PB zijn.

Bijdrager
    vlecht

Zou je de informatie die je wilt weten a.j.b. wat meer willen specificeren, want ik weet nu niet zo goed waar te beginnen? Zal ik eventueel wat schermafbeeldingen toevoegen van de netwerkvoorkeuren?

Bijdrager
    bouncer

Even de situatie in beeld krijgen:
    – Heb je een router? Draadloos?
    – Heb je daar iets aan veranderd toen je met je PB bezig bent geweest?
    – Zit er alleen een router tussen je PB en het internet? Bij kabel (Ziggo, UPC) zit er in ieder geval een kabelmodem.

Twee screendumps van netwerkinstellingen:
    1. TCP/IP
    2. DNS

Als je een Airport Extreme hebt dan zijn de instellingen onder het tabje ‘Internet’ van belang.

Mocht je niet alle dumps in het forum willen hebben, stuur ze dan direct naar me.

Bijdrager
    vlecht

Heb al járen internet, maar ik heb geen idee wat het verschil is tussen een router en een modem. Erg hè?

Ik heb me door XS4ALL ooit een SpeedTouch 780 in de maag laten splitsen, die volgens mij te boek staat als draadloze modem-router, dus dat zal dan wel.

De desktop is via een Ethernetkabel verbonden en werkt (nog steeds) naar volle tevredenheid. De PowerBook is via AirPort verbonden en werkt naar tevredenheid, doch niet helemaal vol.

Aan de instellingen van de modem heb ik niets veranderd, bij mijn beste weten.

En, ja, er zit een extreme AirPort in deze PowerBook.

Hoop dat je/men wat deze antwoorden kunt.

Bijdrager
    bouncer

Vergeet het internet-tabje. Dat is als je een Airport Extreme router hebt. Die heb je niet. Tenminste, ik begrijp dat je alleen een speedtouch hebt.

Aan je netwerksettings is niets mis. Enige verschil met die van mij is dat ik IP6 uitgeschakeld heb.
    Je moet even checken of onder het Ethernet-table het volgende staat “Automatisch” en “MTU1500”.

Aangezien je situatie vergelijkbaar is met de mijne, lijkt het alsof er iets is met je DNS-settings en eventueel met instellingen in je router.

Probeer eens het volgende:
    Voeg op je PB bij de netwerkinstellingen de volgende twee IP-adressen toe. Gebruik plusje.
    208.67.222.222 en 208.67.220.220
    Kijk wat je PB dan doet.

Check de instellingen op je router. Kijk daar met name naar de DNS-adressen.

Hoor wel.

Bijdrager
    bouncer

Kun je ook naar je instellingen van ClamXav kijken.
    Ik heb ze als volgt ingesteld:
    – General Tab: alles aangevinkt
    – Sentry Tab: aangevinkt “Launch ClamXav Sentry ….”

Firewall-instellingen kan ik wat moeilijk controleren omdat ik onder Snow Leopard werk.
    Dan zou je me een screendump moeten sturen. Is al te lang geleden voor mij om dat nog te herinneren.

Bijdrager
    michelvdb

Over welke OS X versie hebben we het hier?

• OS X 10.5 Leopard
      OS X 10.4 Tiger
      OS X 10.3 Panther
      OS X 10.2 Jaguar
    Bijdrager
    michelvdb

Duik in Terminal en geef de output van

<br />
    sudo ipfw list<br />

Dat vertelt welk TCP/IP-verkeer van … naar … toegelaten of geblokeerd wordt.

Bijdrager
    vlecht
    michelvdb op 03 september 2010

Over welke OS X versie hebben we het hier?

Leopard, dat is.

Bijdrager
    vlecht
    michelvdb op 03 september 2010

Duik in Terminal en geef de output van

sudo ipfw list.

33300 deny icmp from any to me in icmptypes 8
    65535 allow ip from any to any

Bijdrager
    vlecht

Terwijl ik net het volgende bericht wil versturen,

“@Bouncer: Ik heb al je instellingen doorgevoerd, maar helaas geen enkele verbetering”

knalt AirPort er (weer) onverwacht uit.

In de netwerkvoorkeuren tref ik vervolgens het volgende aan:

Bijdrager
    vlecht

En ook:

De router en de DNS-server zijn ineens pleite. De firewall weer even openzetten en daar is het ‘beeld’ terug. Om tureluurs van te worden…

Bijdrager
    Pieterr

Waarom zet je die firewall niet gewoon uit op OS X?
    Er zit al een firewall in je router.

Bijdrager
    michelvdb

Waarom ” 33300 deny icmp from any to me in icmptypes 8 “? Je zit achter een router, dus kan van buitenuit niemand jouw computer pingen of tracerouten. Zet de firewall in de computer uit, de firewall van de router vangt de lastige vliegen af.

Bijdrager
    vlecht

Dank, heren, dank. Zo leert een mens nog eens wat.

Ik wil de firewall met alle liefde uitzetten, maar de grote vraag voor mij blijft, waarom het dan anderhalf jaar lang wél probleemloos gefunctioneerd heeft. En is een ‘dubbele’ firewall echt zo’n onzin, of zeg ik nu iets heel een beetje doms?

Bijdrager
    bouncer

Hoi,
    Misschien moet je even kijken naar de instellingen van de Speedtouch. Ik heb ook zo’n ding gehad. Volgens is er een instelling waarmee je de Firewall aan/uit kunt zetten.

Bijdrager
    vlecht

Wat een “Archiveer & installeer” al niet vermag te doen! Probleem opgelost, voorzover ik het kan overzien.

Mag ik iedereen danken die de moeite heeft genomen te reageren?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.