10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    GT1988

Firewall Lion

Hoi,

Ik was enigszins verbaasd te zien nadat ik Lion had geïnstalleerd dat de Firewall onder systeemvoorkeuren standaard uit stond.
    Ik vroeg me af of ik hiermee de enige was. Waarom zou Apple dit doen?

Bijdrager
    cids

Klopt kan ik bevestigen… wellicht bug(je)?

Bijdrager
    leopard

Dat was in Snow Leopard toch ook uitgeschakeld, bij mijn toch toen ik met Snow begon te werken in het begin.

Bijdrager
    AppleStef

Firewall is bij Lion én Snow Leopard standaard uitgeschakeld. Dus geen bug of verandering.

Bijdrager
    TRML

In Nederland zit zo goed als iedereen achter een router/modem met daarin een firewall, vandaar dat het voor individuele computers bijna altijd onzin is om daar dan ook nog een firewall op aan te zetten. Het geeft eerder problemen dan gemak, als je probeert te verbinden met een computer uit je eigen netwerk en daarop staat de firewall aan dan is dat wel het laatste waar Mac-gebruikers aan denken om uit te zetten. Gewoon lekker uit laten, en als je dat niet wil dan gewoon aan zetten.

Ik weet wel dat ik al Mac’s gebruik vanaf 1985 en nog nooit een of andere vorm van firewall aan heb gehad of maar aan ga zetten.:cool:

Bijdrager
    nebilem

Ik zie het ook pas. Heb het maar gelijk ingeschakeld.

Bijdrager
    mr_seeker

In Nederland zit zo goed als iedereen achter een router/modem met daarin een firewall, vandaar dat het voor individuele computers bijna altijd onzin is om daar dan ook nog een firewall op aan te zetten.

Ik gebruik Windows, Mac en linux voor allerhande zaken, en het laatste wat ik op mijn netwerk wil is een computer waar geen virusscanner of firewall op zit. Niet om de gebruiker te plagen, maar om er zeker van te zijn dat er geen gevoelige informatie op het internet verschijnt. En daarvoor gebruik ik aparte software (voor linux is de standaard firewall + policy regels echter al effectief genoeg om alles te verwijderen, uitloggen en het virus is verdwenen.).

Ik heb 2x in 5 jaar tijd een virus binnengekregen, en allemaal via Adobe. Verder een flink aantal “malware” producten, die als een soort van keylogger bezig waren in de achtergrond gegevens te ontfutselen en spam te versturen. Nu heb ik gelukkig een DPI firewall (die alle transacties en dergelijke controleert), dus dat ging redelijk goed af, maar je moest maar zoiets niet hebben en je hebt geen firewall… ISP kan je zonder reden van het internet smijten als je spam verstuurt.

Een netwerk firewall werkt als een poort waarbij je een toegangspasje nodig moet hebben om naar binnen te komen (naar buiten kent geen restricties). Kent de poortwachter je niet, dan kom je niet binnen. Virussen en malware komen via je e-mail op je pc, infecteren de pc, en sturen dan de informatie terug naar buiten. De poortwachter zal dat soort zaken ALTIJD accepteren. Daarom dat je een firewall op je pc moet hebben, is een extra vorm van veiligheid en je weet wat er contact maakt met het internet.

Nu zul je waarschijnlijk zeggen van “Ja, maar…”, maar er zijn een aantal regels:
    1. Niets is onoverwinnelijk. Er valt altijd wel een lek te vinden, zoals laatst iemand de totale controle kon overnemen door een corrupte batterij.
    2. Dat er zo weinig virussen voor een mac bestaan, wil niet zeggen dat ze er ook zijn.
    3. Firewalls zorgen voor veiligheid. Het laatste wat je wilt is OSX/RSPlug-F op je pc hebben staan als jij je creditcard gegevens invult…

Ik weet wel dat ik al Mac’s gebruik vanaf 1985 en nog nooit een of andere vorm van firewall aan heb gehad of maar aan ga zetten.

Veel geluk, ik hoor wel wanneer je een rare transactie krijgt op je creditcard of paypal, of wanneer je bankrekening is leeggeplunderd.

De policy van de mac/iphone gebruiker is tegenwoordig: Ik heb toch niets te verbergen, apple mag alles van mij weten. Daarom dat de firewall ook standaard uit staat. Dit zorgt er wel voor dat je bij een eventuele 0-day exploit (een aanval die nog niet bekend is bij apple) je computer eigenlijk kunt weggooien (omdat hij niet meer wil opstarten). Gewaarschuwd mens telt voor 2: Tenzij je de computer voor niets anders gebruikt dan websites bekijken (zonder aankopen te doen of in te loggen), maak gebruik van een firewall + virusscanner.

Bijdrager
    TRML

Ik gebruik alleen maar Mac’s, en ik kan je zeggen dat er 0 (nul) virussen zijn voor het huidige Mac OS.
    En het zal wereld nieuws zijn als er iemand in slaagt een virus voor het huidige Mac OS te maken.

Definitie van een virus: een programma dat zichzelf installeert zonder tussenkomst van mensenhanden en daarna zichzelf door kopieert naar andere computers in een netwerk.

De firewall van Mac OS controleert alleen inkomende aanvallen en niet uitgaande, daarvoor heb je dan weer little-snitch, maar daar word je zo ziek van dat je die er na een dag vanaf gooit.

Alle communicatie met banken gebeurd via een ssl certificaat en is dus al veilig en daar verandert een firewall ook niets meer aan.

Als jij een mail stuurt met daarin je inlog gegevens van een belangrijk iets dan heb je aan jou beveiligingen ook niets meer, wat ik hiermee wil zeggen is dat in de meeste gevallen de gebruiker de zwakste schakel is.

Bijdrager
    cids

2. Dat er zo weinig virussen voor een mac bestaan, wil niet zeggen dat ze er ook zijn.

Euh, die moet ik nog een keer lezen…;-)

Bijdrager
    cids

@mr_seeker; Volgens mij haal je wat begrippen door elkaar ten aanzien van de functie van firewalls en tegen welke bedreigingen deze wel en niet zouden beschermen…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.