20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Firewall en virusscan nodig op Windows, ook op Mac?

Hallo, ik wil tussen juni en oktober overstappen naar Mac(OS X 10.5 leopard, daarom vertel ik ook: rond oktober) maar op mijn Windows computer, heb ik een virusscanner en een firewall nodig om te zorgen dat ik niet wordt gekraakt.

Is het ook op een Mac nodig om een virusscanner en/of firewall aan te schaffen? Ik heb gehoord dat de Mac een ingebouwde firewall heeft, maar is die ook goed?

Bijdrager
    Thomash

1 van de grote redenen waarom veel mensen overstappen omdat ze dit soort dingen helemaal niet nodig hebben:D

Inactief
    Anoniem

De ingebouwde firewall voldoet prima en een virusscanner doet meer kwaad dan goed.

Geblokkeerd
    Anoniem

Maar betekent dit dan ook dat ik géén firewall én virusscanner hoef aan te schaffen?
    Ik wil wel graag een goed beveiligde MacBook hebben.
    (Maar mijn netwerk thuis is dan wel goed geregeld: Een router met ingebouwde firewall, en ik wil de AirPort extreme aanschaffen, dus dat betekent: Firewall in de router, Firewall in de AirPort extreme [heb ik vernomen] en dan een ingebouwde Firewall in mijn MacBook.)

Volgens mij is dat wel veilig, maar als ik nou mijn MacBook naar een openbare ruimte meeneem, is het dan ook nog veilig?

Bijdrager
    sNiels

Heb zelf ooit een Virusscan programma gekocht voor mijn Mac. Regelmatig updates neergeladen maar nog nooit een virus gevonden. Weggegooid geld…

Moderator
    unSOUND

Ik herhaal het nog maar even:

”Zakske”

De ingebouwde firewall voldoet prima en een virusscanner doet meer kwaad dan goed.

:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”TimN”

Maar betekent dit dan ook dat ik géén firewall én virusscanner hoef aan te schaffen?

Precies. In OS X zit een ingebouwde firewall, die je via de Systeemvoorkeuren aan en uit kunt zetten, en zoals Zakske zegt doet een virusscanner meer kwaad dan goed — dit omdat er geen virussen zijn voor OS X (of in elk geval niet “in het wild”) en een virusscanner je systeem gaat vertragen met z’n scans e.d.

”TimN”

Volgens mij is dat wel veilig, maar als ik nou mijn MacBook naar een openbare ruimte meeneem, is het dan ook nog veilig?

Met de ingebouwde firewall aan, lijkt het me wel veilig genoeg. Plus, als je niet wilt dat iemand je computer binnenkomt, zet je gewoon de AirPort en Bluetooth uit wanneer je in een openbare ruimte bent … (Goed, dan kun je zelf ook niet het Internet op, maar als je dat niet nodig hebt, of het sowieso niet kan, win je er alleen maar mee — veiliger, en je accu gaat langer mee :))

Geblokkeerd
    Anoniem

Ok bedankt :D

Bijdrager
    Cloudsurfer

Sommige hebben een Mac virus scanner om te voorkomen dat ze per ongeluk Windows gebruikers infecteren, maar dus niet voor hun eigen veiligheid per se.

Moderator
    Poezenbeest

Dat is wel zo solidair,

Ikzelf heb dat jaren gedaan, maar vanwege de capaciteit die de scanner innam, heb ik het maar gelaten voor wat het is. Dat ik daarmee drager ben van virussen (vira?) vind ik toch het probleem van de windoos-gebruiker.. Het kost mij alleen maar capaciteit omdat een ander niet zo slim is om zijn spullen op orde te hebben?

Toen capaciteit bij mij een probleem werd, is de virusscanner er dus vanaf gegaan.

[on-topic] Hoe meer firewalls, hoe beter, zo lijkt het. Toch is dit niet helemaal waar. Als je op je router al een firewall hebt, dan is het al praktisch uitgesloten dat je kwade gasten vai de kabel van buiten krijgt. Als je op je Airport een firewall aanzet, weet je zeker dat ze ook via de lucht geen kwade gasten krijgt. Als je ook je firewall op je Mac aanzet, weet je zeker dat je geen kwade gasten op je computer krijgt.

Zie het als de bagagecontrole op Schiphol… het zit er onderhand wel vol mee en dat is dus wel veilig. Maar of het voor de goedwillende passagier nou allemaal makkelijker is om naar de gate te komen? Sowieso; als ik voorbij de pascontrole al geen wapen kan hebben, hoe zou ik daar bij de gate dan wel aan moeten komen, als ik zeker weet dat de tax-free-ruimte wapenvrij is?

In jouw opstelling zou ik firewall op de router en op de Mac aan laten staan, maar die op de Airport uitzetten. Wel zou ik het netwerk onzichtbaar maken en de gegevens gecodeerd verzenden. Verder een wachtwoord op je netwerk en alles is zo goed als veilig.

Nu kunnen er alleen nog kwaadwillende gasten op je netwerk inbreken, maar aftappen van gegevens en in je Macbook komen gaat ze niet lukken.

Inactief
    Anoniem
    ”Zerk”

[on-topic] Hoe meer firewalls, hoe beter, zo lijkt het. Toch is dit niet helemaal waar.

Normaal gezien zou de firewall in je router eigenlijk voldoende moeten zijn, maar dat was bij mij niet zo. Bij een port-scan op een hackers-site bleken er toch een aantal poorten onbeveiligd te zijn. Na inschakelen van de ingebouwde firewall van OSX was alles pas safe: totaal onzichtbaar en alles netjes dichtgetimmerd tegen aanvallen van buitenaf.
    [code:1:9607d44a41]———————————————————————-

GRC Port Authority Report created on UTC: 2007-04-24 at 15:05:42

Results from scan of ports: 0-1055

0 Ports Open
    0 Ports Closed
    1056 Ports Stealth
    ———————
    1056 Ports Tested

ALL PORTS tested were found to be: STEALTH.

TruStealth: PASSED – ALL tested ports were STEALTH,
    – NO unsolicited packets were received,
    – NO Ping reply (ICMP Echo) was received.

———————————————————————-[/code:1:9607d44a41]
    Ingebouwde firewall van OSX op Stealth-modus zetten geeft bovenstaand resultaat: je bestaat gewoon niet.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Zerk”

In jouw opstelling zou ik firewall op de router en op de Mac aan laten staan, maar die op de Airport uitzetten. Wel zou ik het netwerk onzichtbaar maken en de gegevens gecodeerd verzenden. Verder een wachtwoord op je netwerk en alles is zo goed als veilig.

Hoe stel je dan in dat je netwerk onzichtbaar wordt gemaakt? Via Systeemvoorkeuren?

Bijdrager
    ivan92
    ”Zakske”

Bij een port-scan op een hackers-site bleken er toch een aantal poorten onbeveiligd te zijn.

via welke site heb je die test uitgevoerd? even kijken hoe onveilig windhoos is:P

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Geblokkeerd
    Anoniem

Verrekt zeg, mijn netwerk is nog veilig ook:D :P

Bijdrager
    ivan92

WoW, volgens die test is windhoos XP gewoon Stealth(met aparte virusscanner en firewall)

Inactief
    Anoniem
    ”ivan92″

(met aparte virusscanner en firewall)

Denk dat dat de oorzaak van je Stealth-status is.:wink:

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Zerk”

Hoe stel je dan in dat je netwerk onzichtbaar wordt gemaakt? Via Systeemvoorkeuren?

Bijdrager
    Synapse88
    ”Jakko

Met de ingebouwde firewall aan, lijkt het me wel veilig genoeg. Plus, als je niet wilt dat iemand je computer binnenkomt, zet je gewoon de AirPort en Bluetooth uit wanneer je in een openbare ruimte bent … (Goed, dan kun je zelf ook niet het Internet op, maar als je dat niet nodig hebt, of het sowieso niet kan, win je er alleen maar mee — veiliger, en je accu gaat langer mee :))

Een goede tip voor als je in het openbaar op het internet gaat (een onbeveiligde wireless verbinding) is het gebruik van secure http als je bijvoorbeeld je webmail checkt

Bijdrager
    J.C.

Ik denk niet dat je je daar druk over hoeft te maken Bob, daar zorgt je provider (normaal gesproken) wel voor, niet echt waar je iets aan kan doen als consumer lijkt mij :)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.