8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

firefox wil het lettertype ….. gebruiken

Beste mensen,

Zojuist kreeg ik bij het openen van een site de volgende melding:
    “firefox wil het lettertype ‘MyriadPro-Light’ op het volume ‘My Passport’ gebruiken”

Dit is niet de eerste keer dat ik deze melding krijgt, en het is bijna altijd een ander lettertype.
    Ik ram altijd op de knop “Sta niet toe”
    Maar wat is dit eigenlijk?

Bijdrager
    Sama

Heb ik ook altijd!:angry:

Bijdrager
    Gates
    Bijdrager
    Oppie

Maar waarom het ‘volume ‘My Passport”?

Bijdrager
    Gates

“Bug 567552 – Fonts on External drive are activated by Firefox, and preference to not ask again is ignored”

Waarom? Lastige vraag, daarom is het waarschijnlijk ook een bug.

Bijdrager
    johnkeates

Het is geen bug. Dat hij niet onthoudt het niet meer te vragen wel.

Het komt er op neer dat jij een Font (lettertype) op je externe schijf hebt, die je niet op je systeem geïnstalleerd hebt. Om dat de site waar je naar toe gaat dat lettertype toch gebruikt vraagt FireFox aan Mac OS X om dat lettertype. Mac OS X heeft dat zelf niet, dus kijkt het naar een database met bekende bestanden, zo ook spotlight-geindexeerde externe schijven. Als daar dan het lettertype met het juiste ID of de juiste naam gevonden wordt, komt de vraag of die gebruikt mag worden. Nu komt die vraag er met een goede reden: een corrupt lettertype bestand of vervalst lettertype bestand kan nare gevolgen hebben.

Als je dus een lettertype op je schijf hebt en je gaat naar een site die dat lettertype nodig heeft, en je weet dat het een goed bestand is en geen shady rommel uit een rare email, kan je gewoo op ja klikken.

Als je een My Passport hebt, heb je waarschijnlijk een Western Digital externe 2.5 inch USB schijf. Nu is het ook handig om te weten dat je beter niet de WD SmartWare, WD DriveManager en HighSpeed of Turbo Driver kan installeren. De eerste twee zorgen voor filesystem corruption, en de laatste twee voor kernel panics. Niet instant, en niet direct, maar het komt altijd voor. Als je je schijf al geformatteerd hebt, is er niks aan de hand;) Als je hem nog op NTFS hebt, zou je NTFS-3G kunnen installeren, om problemen en verlies van data door NTFS corruption te voorkomen (de apple NTFS FS driver werkt niet lekker met recente 10.6.x updates i.c.m. de western digital usb driver als de turbo of high speed driver geinstalleerd is) als je toch die WD software wil houden.

Link: http://sourceforge.net/projects/catacombae/files/NTFS-3G%20for%20Mac%20OS%20X/2010.10.2/ntfs-3g-2010.10.2-macosx.dmg/download

of als deze wordpress contraptie het niet aan kan: http://macntfs-3g.blogspot.com/2010/10/ntfs-3g-for-mac-os-x-2010102.html

en daar dan de eerste download optie.

Stel dat je gewoon NTFS schijven wil kunnen lezen en schrijven, dan is het ook gewoon handig om te hebben. Als je het installeert (of iemand anders), kies dan voor No Caching als er om gevraagd wordt. ULIBIO is leuk maar onveilig.

Bijdrager
    Pivni Pes

Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg.
    Ik heb op mijn WD schijfje inderdaad een map met nog uit te zoeken fonts staan.
    Zoals ik al schreef, klik ik altijd op “sta niet toe”, maar vanaf nu zal ik op “sta toe” klikken, als dat toch niet uitmaakt, waarom dan niet.

Mijn WD schijf heb ik als “Mac OS Uitgebreid (journaled)” geformatteerd, en het is een externe schijf USB en Firewire 800
    Ik heb hem wel eens aansloten via USB, maar dan merk je pas echt hoe langzaam USB is.
    Bij de aanschaft zat er eed CD bij met wat software, maar ik had al via reviews gelezen dat je dit beter niet kan gebruiken.
    Ik plug hem thuis aan, en overdag op mijn werk, zonder rare toeter of bellen, ding werkt altijd perfect zo.
    NTFS is voor mij niet van toepassing, om dat ik niet echt meer met Windows te maken hebt.
    Paar kleine dingetjes, maar dat loopt via VirtualBox met WinXP, Win7 begrijp ik helemaal niks van (of is het zo dat ik dat niet wil):wink:

Bijdrager
    johnkeates

Dan is het goed;) WD’s rommelsoftware is verschrikkelijk, en Microsoft’s NTFS maakt het er niet beter op!

Maar het is geen ‘probleem’ met die font vragen, maar gewoon een aardigheidje dat programma’s niet zomaar al je lettertypes gebruiken, maar dus standaard alleen die in ~/Library/Fonts en /Library/Fonts en /System/Library/Fonts

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.