14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    hellomcfly

Firefox voor meerdere personen

Mijn vriendin gebruikt mijn MacBook vaak om haar mail te checken, Flickr te bekijken en om op haar school-intranet in te loggen. Als ze klaar is, logt ze zich op alle sites weer uit.

Dat moet handiger kunnen, volgens mij. Is er geen manier in Firefox waarbij ze met een soort hoofdwachtwoord op haar ‘profiel’ kan inloggen? In dat profiel kan ze dan alle inlogs open laten staan. In principe zou dat op hetzelfde neerkomen als de meerdere gebruikersaccounts die je in OS X of Windows kunt maken.

Ik zie het trouwens niet zitten om voor haar een losse OS X-account aan te maken, want dan moeten we steeds accounts switchen en moet ik bij het opstarten telkens inloggen. Toch? Daar zit ik dan weer niet echt op te wachten.

Bijdrager
    hellomcfly

Zo, da’s geeky. Zal het eens proberen.
    Bedankt!

Bijdrager
    Mono1

Je kan in FireFox (maar ook in Safari) toch instellen dat wachtwoorden worden onthouden? Dat scheelt weer bij het inloggen.

Bijdrager
    hellomcfly

Volgens mij heb ik nog niet verteld dat ik Firefox als ‘publieke browser’ gebruik. Naast mijn vriendin gebruiken ook schoolgenoten en vrienden hem wel eens. En dan is het natuurlijk niet erg handig als haar Gmail automatisch opent.

Bijdrager
    macker

Dan zou ik toch een nieuw “gast” acount aan maken. Kan er ook niemand ongewenst in het gedeelte van jou komen.

Bijdrager
    Patrock

Of je laat haar Safari gebruiken.

Bijdrager
    PowerMac

Gewoon een tweede account aanmaken in OS X, maar wel automatisch laten inloggen op jouw account, opdat je dan geen wachtwoord hoeft in te tiepen…

Dat is trouwens iets dat niet erg aan te raden is bij een notebook.
    Beter zelfs is het om Open Firmware aan te zetten (middels Installatie DVD) en een versie van http://www.orbicule.com/ te nemen, tenzij er verder helemaal niets op je MacBook staat.
    Vraag je zelf eens af wat anderen kunnen met je MacBook (-gegevens).

Bijdrager
    Hansi2124

Niet alleen dat, maar als je je MacBook ook aan anderen geeft, kunne die installeren en weghalen zonder dat jij dat weet. Of moet er dan wél een wachtwoord worden opgegeven?
    Ik zou in dit geval alleen mijzelf vertrouwen.

Bijdrager
    PowerMac
    ”Hansi2124″

Niet alleen dat, maar als je je MacBook ook aan anderen geeft, kunne die installeren en weghalen zonder dat jij dat weet. Of moet er dan wél een wachtwoord worden opgegeven?

In principe zou je voor een installatie van een programma je wachtwoord moeten opgeven.
    Verwijderen daarentegen is veelal mogelijk zonder morren.

Het is sowieso ook voor jezelf beter om enkel in te loggen als administrator indien je daadwerkelijk iets wilt veranderen aan het systeem (installatie, verwijderen, update/upgrade) en voor dagelijks gebruik een “standaard” gebruiker te hanteren.

Bijdrager
    iJoost

Je kunt accounts maken waarbij je geen wachtwoord hoeft op te geven. En je hoeft ook niet telkens opnieuw in en uit te loggen, want je kunt snelle gebruikers-omschakeling gebruiken. Kortom het is toch het handigst als je je vriendin gewoon een eigen account geeft.

Bijdrager
    bassmac

al was het alleen maar om dat gave draaiende kubusbeeldschermidee… Supershowding

Bijdrager
    Calpa

of of of of… gewoon de tip van Mcgérard, waar een tip wordt gegeven dat een exact antwoord op de vraag is :innocent:

Bijdrager
    hellomcfly

Bedankt! Ik zal eens kijken wat ze zelf het fijnste vindt. Een tweede account is inderdaad ook geen slecht idee.

Ik snap wel dat er beveiligingstechnisch ongetwijfeld een paar gaatjes zijn, maar dat is nu eenmaal inherent aan computergebruik.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.