16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Witte Haai

Firefox op PPC G5 is extreem traag

Hallo mensen,

Al ’n behoorlijke tijd loop ik tegen ’t volgende euvel aan: Firefox op m’n Dual 1.8 GHz PowerPC G5 is extreem traag. Te vaak duurt het 10 seconden voor ’n website geladen is. Een bestand downloaden gaat overigens wel redelijk rap (ik heb ’n standaard xs4all-abonnement). Firefox is niet de rapste browser (ik vind het zelf wel de gebruik-vriendelijkste). Maar ook Safari en Camino zijn te langzaam, vergeleken met hoe ik ze op ander mac’s ervaar.
    Ik dacht aanvankelijk dat m’n OSX 10.5 schijf te vol stond, maar dat is ook onzin, zoals al door ’n techneut aan mij is bevestigd. Aan de 1,5GB intern geheugen kan het volgens diens oordeel ook niet liggen.

Kortom: Wat kan ik aan bovenstaand euvel doen? Zijn er voor mac ook van die schijf-schoonmaak-programmatjes, zoals die op windows worden gebruikt?

Met belangstelling zie ik uit naar jullie antwoorden.:wink:

[IMG]http://i2.photobucket.com/albums/y5/marcus1968/schijf_info.jpg[/IMG]

Bijdrager
    surrelmar

Firefox is gewoon log en traag. Helemaal op een G5.
    Probeer google Chrome eens?

En als dat niet helpt, download Onyx en schoon even lekker op.
    http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/onyx.html

Inactief
    Anoniem

Chrome werkt niet op PPC systemen, alleen Intel.

Ik heb mijn G5 mede door deze rede de deur uit gedaan. Een G5 renderd de websites gewoon niet snel genoeg meer… Het is ook al een verouderde machine;)

Bijdrager
    Witte Haai

@surrelmar: Onyx ga ik zeker even proberen.

@Maikelw: Ja, een upgrade naar de mac mini heb ik voor komende zomer gepland.
    Nog even kijken, of apple als nog besluit usb3 te integreren. Leuk dat de macbook pro-gebruikers binnenkort over ligth peak kunnen beschikken (Bron: Tweakers.net). Maar voor mac mini (en imac) zal dat er de 1e paar jaar waarschijnlijk niet inzitten.

Bijdrager
    Stirf

Om vervolgens weer hier terecht te komen met allerlei vragen dat je systeem niet meer goed functioneert?
    Dat is namelijk het gevaar van Onyx. Schoont ook zaken op die je MAC echt nodig heeft. Dus “bezint eer ge begint”.

Bijdrager
    1984

Verwijder je jouw cachebestanden van je browser wel eens….? voor Firefox > menubalk > extra > recente geschiedenis wissen.

Moderator
    unSOUND
    surrelmar op 29 november 2010

En als dat niet helpt, download Onyx en schoon even lekker op.

Mag ik uit dit “advies” concluderen dat jij de waslijst van topics over systemen die niet meer goed functioneren na gebruik van dat gedrocht van een App gemist hebt ?

Fot the love of God, hou dergelijke tools van je systeem, dan zal je merken dat OS X zichzelf prima redt zonder…

Bijdrager
    bouncer

Er zijn binnen de OMT-gemeenschap een aantal mensen die rabiaat tegen utilities als Onyx ed. zijn.
    Persoonlijk ben ik tegen elke vorm van fundamentalisme, omdat hiermee meestal de realiteit uit het oog wordt verloren. Dat geldt ook voor deze personen.

Lees het artikel (zie link) en beslis zelf. Het artikel geeft voorbeelden van Amerikaanse tools. Europese tools zijn o.a. Onyx, en Tinkertool System Release 2.

http://www.macattorney.com/ts.html

Personen als Stirf, Unsound c.s. daag ik uit om hetgeen in genoemd artikel is beschreven, te weerleggen. Dan krijgen we pas een zinvolle discussie, waar iedereen op dit forum zijn voordeel mee kan doen.

Moderator
    unSOUND

Waarom zou ik iets gaan herhalen wat ik al in tientallen topics heb beargumenteerd ? Ik zou zeggen, zoek één van die topics op, lees die argumenten en ga DAAR de discussie aan, zodat dit topic on-topic kan blijven gaan en net verzand naar discussie 11 over opruim-tools.

Bijdrager
    bouncer

@UnSound. Heb je het artikel al gelezen. Snel hoor!! Gedegen reactie.

Moderator
    unSOUND

Mijn verzoek om hier on-topic te blijven en de Onyx-discussie in een topic over Onyx te voeren is blijkbaar niet overgekomen… Dus herhaal ik het maar, nu MET een linkje voor mensen die niet zelf willen zoeken:

OS X traag

En nu graag weer verder met de daadwerkelijke vraag van de TS….

Bijdrager
    bouncer

@Witte Haai. Onyx werkt inderdaad prima om alles schoon te maken.

Moderator
    unSOUND

Dat het met verschillende browsers gebeurt laat eigenlijk al zien dat het vrijwel zeker niet een kwestie van vervuiling is, aangezien ze allemaal hun eigen cache en andere tijdelijke bestanden hebben. Als downloaden snel gaat, maar het openen van websites niet ligt het waarschijnlijk eerder in de gebruikte DNS server, Firewall instellingen, of aan de router.

Bijdrager
    bouncer

XS4all gebruikt de volgende DNS servers: 194.109.6.66, 194.109.9.99 en 194.109.104.104

Je zou de DNS-servers van openDNS eens kunnen proberen.
    Adressen: 208.67.222.222 en 208.67.220.220

Bijdrager
    michelvdb

Of Google Public DNS 8.8.8.8 en 8.8.4.4

Bijdrager
    Witte Haai

Mensen, iedereen bedankt voor de antwoorden tot zover.
    Ik zal eerst eens kijken wat die DNS servers teweeg kunnen brengen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.