One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Overige) » FireFox onwerkbaar bij beetje heavy use?

FireFox onwerkbaar bij beetje heavy use?

Profielfoto van henq

henq op 18 april 2017 #

Gebruik sinds lang Chrome. Wegens de “phone home” issues (Chome stuurt allerlei gebruiks gedragingen naar Google) ben ik op een gegeven moment naar Chromium overgestapt en daarna naar UnGoogle-Chromium.   Maar toen las ik weer dat deze projecten op de zolderkamer van een eenling waren gemaakt en je dus ook niet kan weten wat er achter de schermen gebeurt. In het commentaar vermelde iemand weer terug te zijn bij…. FireFox.  

Dus ik oude bekende FireFox geinstalleerd, maar al snel loop ik tegen allerlei beperkingen aan. Pagina’s openen traag, of geheel niet (wieltje blijft draaien). En dan heb ik nog maar nauwelijks extensies geinstalleerd. (Op Chrome > 10).

Ik moet zeggen dat ik geen ‘nette’ web surfer ben, heb soms wel 5 vensters open met elk 10 of meer tabs; maar met Chrome is had ik daar geen enkel probleem mee.

Mijn vraag is dus: klopt het dat je (op OSX) met FireFox vrij snel tegen de limiet aanloopt?

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 18 april 2017 #

Ik zou zeggen kijk eens naar je geheugendruk in het Activiteitenweergave venster.

Laag en freaky groen is oké. Hoog en oranje/rood is foute boel.

Kan mij  er wel iets bij voorstellen dat een Firefox moeilijk gaat doen wanneer jij zo’n smerige onverzorgde internet surfer bent met 5 vensters en overal 10 tabs open. Bah..

Aan de andere kant, effekes getest in Safari en dit is natuurlijk enkel ongeveer 50 van mijn bookmarks openen en de sites laden + bekijken. Niet echt serieus typen en de sites gebruiken met scripts en wat niet allemaal.

Dit is het verschil in prestaties dus Safari en macOS moeten dat aardig kunnen handelen.

Profielfoto van jw54

jw54 op 19 april 2017 #

Hi Henq,
ik gebruik uitsluitend Firefox op mijn iMac 27 i5, 3,2Ghz, OSX10.105, heb vaak veel sites openstaan en daarnaast veel (± 10) programma’s op de achtergrond draaien (CS6 o.a.) en heb nooit problemen met Firefox.
Dus ik weet niet wat er bij jouw systeem aan de hand is.

Ik volg Shmoo in zijn opmerking.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 19 april 2017 #

Misschien toch maar eens een EtreCheck testje doen?

https://etrecheck.com

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 19 april 2017 #

Zowel Shmoo als jw54 hebben 16GB aan boord. Wie weet heeft henq een machine met 8 of 4GB nog? Je kan in OS X toch ook wel in zien hoeveel RAM 1 applicatie gebruikt of niet?
Op dit moment vraagt mijn Firefox 1,7GB, maar dat is op een Windows Machine.

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 19 april 2017 #

Ik heb Firefox heel lang gebruikt omdat ik issues had met opstarten van Chrome én Safari.

Maar ik kan niet anders zeggen dan dat het bijzonder soepel en snel liep.
Zowel met 8 als 16 GB op een i5 deed Firefox niet onder voor Apple’s eigen browser.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 19 april 2017 #

Mac op 19 april 2017

Zowel Shmoo als jw54 hebben 16GB aan boord. Wie weet heeft henq een machine met 8 of 4GB nog?.

Maar dat komt uiteindelijk ook allemaal op hetzelfde neer. Onze kernel_task is standaard wanneer we de computer aanzetten ook gewoon 1GB zwaar. Als je maar 4GB in je computer hebt zitten is deze waarschijnlijk maar 350mb.

Dat is het mooie van macOS. Dat het super goed kan omgaan met de druk op het RAM geheugen. Heb je veel RAM dan laat het ook veel meer toe, heb je wat minder RAM dan gaat het iets stricter te werk en sneller comprimeren.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 19 april 2017 #

Plus macOS heeft ook nog dat systeem dat het vensters op de achtergrond die niet actief of zichtbaar zijn op een lager (zuiniger) niveau laat bollen. Dat levert ook gewoon extreem veel vermogen op voor de computer.

Kon ik maar 8GB uit mijn computer halen en verkopen. Ik heb me daar echt mee verkocht, uit angst richting de toekomst heb ik voor 16GB RAM gekozen maar dat ga ik never en nooit gebruiken. Als ik extreem wild ga doen achter mijn computer dan haal ik misschien 10 of 12GB RAM verbruik, en ja dat is ook een kwestie van goede software kopen en niet alles zomaar gebruiken omdat iedereen het gebruikt.

Zonde, ik heb gewoon ±200,- bij de aankoop van mijn Mac weggegooid aan een RAM upgrade waar ik niet meer kan.

Profielfoto van Das

Das op 19 april 2017 #

Ik heb geen problemen met FF, meestal heb ik twee versies open, de standaard en de dev edition. Snap goed dat je je niet door Google wilt laten bespioneren. Hier hebben we een Google vrij huis en macs. Omdat ik toch ook wel meoet weten hoe sites zich in Chromium browsers gedragen heb ik een tijd geleden mijn oude liefde Opera opnieuw geïnstalleerd, ook Chromium nu. Dat is een erg mooi browser, daar je je privacy redelijk beschermen. Helaas is Opera door een zeer dubieus Chinees bedrijf overgenomen en heb ik Vivaldi geprobeerd, ontwikkeld door het Opera Team en die bevalt me als tweede browser prima. Daar heb ik ook alles afgechecked om niet alsnog door Google bespioneerd te worden. En wat daar verder niet meer mee kan dichtgetimmerd met Little Snitch en Little Flocker.

Van de geheugenissues dus geen problemen, FF start (veel) trager op, maar dat doe ik maar 1 keer per dag of minder. Let wel wat je aan extensies installeert, die kunnen wel degelijk voor oa geheugen issues zorgen.

Over dit topic

Gestart op 18 april 2017 door henq

Laatste reactie door Das

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?