20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    whaha

Firefox is sneller onder Windows

Laatst wilde ik gaan gamen met wat vrienden, maar ging dat uiteindelijk niet door.

Ik was te lam om te herstarten (ook al gaat dat retesnel) en ging wat surfen met behulp van Firefox onder Windows 10 64-bit (up to date) en toen viel me op dat Firefox daar sneller leek te zijn.

Nu weet ik dat mijn macOS Firefox het over het algemeen zwaarder heeft en net wat meer plug-ins en tabbladen moet ondersteunen, maar tegenwoordig telt dat toch niet meer zo hard mee, of wel?

Ik zit nu onder macOS het een ander te testen met de browser Brave om te kijken of die sneller is, maar ik heb het idee dat dit wel meevalt en ik vind Firefox eigenlijk wel fijn.

Ik kan de browser ‘verversen’… maar dan raak ik al mijn huidige tabbladen en vensters kwijt.

Dus TL;DR:

Firefox @ Windows is sneller dan firefox @ macOS. Allebei dus iMac 2019.

Edit: Oh, ik heb 24 GB RAM en geen SWAP, dus het kan niet aan andere programma’s liggen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door whaha. Reden: Extra gegevens RAM & SWAP
    Bijdrager
    TheBigZ

whaha op 5 oktober 2019 om 15:08

….en toen viel me op dat Firefox daar sneller leek te zijn.

Hoe heb je de snelheid gemeten?

Bijdrager
    whaha

Goede vraag, niet aan gedacht. Hoe meet je de snelheid van een browser precies?

Ik weet hoe je de snelheid van je internet meet, met zo’n speedtest appje, maar hoe je meet hoe goed een browser functioneert, dat weet ik niet.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    whaha

Ah, dank je wel! Wauw, de Acid test, dat was vroeger echt een ding ja! Helemaal vergeten.

Ik ga de Basemark eens uitproberen.

macOS:

desktop using OS X 10.14 with Firefox 69.0 score:
    882.46
    Share:

breakdown
    Conformance

CSS Capabilities
    56.79%
    HTML5 Capabilities
    92.97%
    Page Load and Responsiveness Capabilities
    99.38%
    Resize Capabilities
    75.86%

Windows 10:

desktop using Windows 10.0 with Firefox 69.0 score:
    688.82
    Share:

breakdown
    Conformance

CSS Capabilities
    56.79%
    HTML5 Capabilities
    92.97%
    Page Load and Responsiveness Capabilities
    99.34%
    Resize Capabilities
    75.86%

De verschillen zijn miniem en in het voordeel van macOS, zo lijkt het.

Alleen vraag ik me nu af of welke van de testresultaten nu gaat over de laadsnelheden van de browser.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door whaha. Reden: Vraag stelling
    Bijdrager
    TheBigZ

Zo zie je maar, meten is weten.:-)

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>whaha op 5 oktober 2019 om 15:08</p>
    Ik was te lam om te herstarten

Daar heb ik ook wel eens last van…

Moderator
    Night

Even langs elkaar gezet:

Safari: (zonder WebGL 2)

Safari Technology Preview:

FireFox:

Chrome:

Brave (chrome-based):

Bijdrager
    Shmoo

Oké, mijn lijstje.

• 🛴 Shmoo’s neefje
    • 🛵 Shmoo’s vriendinnetje
    • 🏍 Shmoo zelf
    • 🏎 Max Verstappen
    Moderator
    Night

Lekker zinvolle bijdrage, @Shmoo 👎

Bijdrager
    Shmoo

Nee die van jullie zijn zinvol. Zodra er ook maar ergens een testje gedaan kan worden waar scores uitkomen dan gaan wij er ook meteen vanuit dat zoiets klopt of fatsoenlijk werkt.

Bijdrager
    TheBigZ

Zulke benchmarks zijn in ieder geval objectiever dan uitspraken als “en toen viel me op dat Firefox daar sneller leek te zijn.”

Bijdrager
    Shmoo

Dan kun je ook gewoon uitleggen dat het niet meer meetbaar is op basis van gevoel, dat we die periode al een tijdje voorbij zijn. Dat het inderdaad kan lijken dat je zoiets voelt maar dat het niet juist hoeft te zijn maar bedrog. Het is meestal een algeheel gevoel dat je hebt als je iets gebruikt dat nieuw/anders is dan wat je normaal gebruikt. Voorbeeld; als jij altijd op schoenen X loopt en je trekt dan ineens Y aan of een paar nieuwe X, dan voelt zoiets ook een korte periode anders en misschien wel fijn aan. Dat zijn je hersens die je voor de gek houden en je gelukkig zitten te maken.

Bijdrager
    TheBigZ

Shmoo op 6 oktober 2019 om 12:17

Dan kun je ook gewoon uitleggen dat het niet meer meetbaar is op basis van gevoel, dat we die periode al een tijdje voorbij zijn.

Daarom vroeg ik de TS hoe hij de snelheid had gemeten. En zo kwamen we bij de benchmarks.

Ben jij niet weer gewoon een beetje aan het zeuren om het zeuren, Shmoo?

Moderator
    Night

En daarbij: hoe zinloos die tests dan ook zijn, ze kunnen je wel van vergelijkingsmateriaal voorzien.

Bijdrager
    Shmoo

Dus jij ziet graag vergelijkingsmateriaal op basis van data die niet klopt? Lekker vergelijken dan.

Het enige dat deze testen doen is ze geven je altijd verschillende waardes, die voldoende afwijken zodat jij ze kunt. 👇

Ik vind het vooral van het niveau, gemaakt voor domme mensen.

Ben jij niet weer gewoon een beetje aan het zeuren om het zeuren, Shmoo?

Vast wel. 🙂

Bijdrager
    TheBigZ

Zo kennen we je weer. Alleen je helmpje ontbreekt nog…

Bijdrager
    whaha

Alles wel en wee, ik weet nu nog steeds niet goed welk gedeelte van die test die Shmoo bekritiseerd de laadsnelheid van websites meet.

Dat is namelijk best relevant, want ik overweeg om standaard achter een VPN te gaan zitten als ik dan nog een beetje fatsoenlijk kan browsen.

Ik heb ook Brave geïnstalleerd, maar ik kan de tabbladen daar niet aanpassen, waardoor als ik ctrl+tab doe ze rond gaan lopen in plaats van dat ik wissel naar het laatst gebruikte tabblad. Dat vind ik in 2019 echt onbruikbaar. Ik vind het ook jammer dat je bij Brave zaken uit de Chrome store moet halen.

Maar misschien ga ik nu wat offtopic. Het verschil tussen snelheid tussen de twee Firefox’en is waar het mij om ging.

Naar welk stukje data moet ik dan kijken?

Bijdrager
    whaha

Na het uitschakelen van een add-on in Firefox bleek dat het internetten / surfen onder macOS ook vrij soepel gaat.

Op zo’n manier sneller dat voor mij het verschil tussen Windows 10 en macOS Mojave niet meer waar te nemen is.

Vreemd genoeg draaide ik die add-on ook op Windows…

Bijdrager
    TheBigZ

Bedankt voor het terugmelden. Add-ons kunnen zeker invloed hebben op de werking en “ervaren snelheid” van de browser.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.