19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    sytrusze

Finder zoeken naar naam niet titel

Hallo allemaal,

Ik heb heel wat audio bestanden geëxporteerd over de jaren heen vanuit FL studio (audio programma). Ik had een keer een test template gemaakt in FL studio waarbij ik de default titel meta tag als “test.nl” heb ingesteld dus elk audio fragment die ik destijds heb geëxporteerd heeft “test.nl” als titel meta tag. De naam van de geëxporteerde audio bestanden zijn wel correct gelabeld.

Wat gebeurt er nu? In finder zie ik gewoon netjes bijvoorbeeld “Recording zomer 2018.mp3” maar als ik dan in finder zoek naar dit bestand worden er een boel resultaten weergegeven met allemaal test.nl als titel. Ik wil gewoon dat wanneer ik zoek in finder de naam van de bestanden worden weergegeven, niet de titel meta tag.

Is dit mogelijk?

ps. Ja ik kan evt. alle metatags verwijderen met behulp van een software maar dat wil ik niet, want dat is een enorme klus gezien het aantal audio bestanden dat ik heb waarbij de helft wel correcte metatags heeft en de rest niet.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou toch proberen om met een script alle tags om te butsen naar iets bruikbaars.

https://amvidia.com/tag-editor

Of deze:

https://kid3.kde.org

Bijdrager
    sytrusze

Het gaat om 10.000+ bestanden. Dat is monnikenwerk, lijkt mij makkelijker als finder gewoon de bestandsnaam uitspuugt ipv de titel. De bestandsnaam is gewoon prima weergeven in finder, behalve als je de zoekfunctie gaat gebruiken…makes no sense.

Bijdrager
    TheBigZ

Niks te monnikenwerk. Automatiseren!

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sytrusze op 15 mei 2020 om 17:59</p>
    Hallo allemaal,

Ik heb heel wat audio bestanden geëxporteerd over de jaren heen vanuit FL studio (audio programma). Ik had een keer een test template gemaakt in FL studio waarbij ik de default titel meta tag als “test.nl” heb ingesteld dus elk audio fragment die ik destijds heb geëxporteerd heeft “test.nl” als titel meta tag. De naam van de geëxporteerde audio bestanden zijn wel correct gelabeld.

Wat gebeurt er nu? In finder zie ik gewoon netjes bijvoorbeeld “Recording zomer 2018.mp3” maar als ik dan in finder zoek naar dit bestand worden er een boel resultaten weergegeven met allemaal test.nl als titel. Ik wil gewoon dat wanneer ik zoek in finder de naam van de bestanden worden weergegeven, niet de titel meta tag.

Is dit mogelijk?

ps. Ja ik kan evt. alle metatags verwijderen met behulp van een software maar dat wil ik niet, want dat is een enorme klus gezien het aantal audio bestanden dat ik heb waarbij de helft wel correcte metatags heeft en de rest niet.

Je kun in Finder prima zoeken op naam alleen. Aan elke zoekopdracht kun je eenvoudig criteria toevoegen.

Zie: https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh15155/mac

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Kwadraatje op 15 mei 2020 om 19:13</p>
    <p class=”cite”>Je kun in Finder prima zoeken op naam alleen. Aan elke zoekopdracht kun je eenvoudig criteria toevoegen.</p>
    Zie: https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh15155/mac

Dat klopt, alleen de resultaten worden weergegeven in metatags. De zoekresultaten van finder worden weergegeven met de titel van de metatag niet het bestandsnaam.

Bijdrager
    Kwadraatje

CMD-F. Klik op Soort, selecteer Andere, scroll naar beneden naar Bestandsnaam, vink ook even het vinkje erachter aan. Klik OK.

Doe nu een zoekopdracht op Bestandsnaam. Krijg je dan nog steeds de titels van de metatags te zien?

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Kwadraatje op 15 mei 2020 om 20:08</p>
    CMD-F. Klik op Soort, selecteer Andere, scroll naar beneden naar Bestandsnaam, vink ook even het vinkje erachter aan. Klik OK.

Doe nu een zoekopdracht op Bestandsnaam. Krijg je dan nog steeds de titels van de metatags te zien?

Zojuist geprobeerd en yes, nog steeds de titels van de metatags. Het bestand heet “Christmas 2019.mp3” dus ik zoek op “Christmas 2019” met de instructies van jou hierboven en ik zie als resultaat 1 bestand “test.nl”. Als ik het bestand afspeel is het inderdaad de Christmas 2019.mp3

Bijdrager
    Kwadraatje

Vreemd… Wat krijg je te zien als je zo’n muziekbestand selecteert en met cmd-I het infovenster opvraagt?

Bijdrager
    sytrusze

Onder “More info:” en dan bij Title staat er test.nl

Onder “Name & Extension:” staat Christmas 2019.mp3

Bijdrager
    Kwadraatje

OK, probeer dan mijn eerdere suggestie nog eens, maar gebruik dan de optie Naam ipv Bestandsnaam.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Kwadraatje op 15 mei 2020 om 22:51</p>
    OK, probeer dan mijn eerdere suggestie nog eens, maar gebruik dan de optie Naam ipv Bestandsnaam.

Oke, ik doe eerst CMD + F en dan Christmas 2019. Vervolgens op het + icoon. Dan druk op op Name in het linker dropdown menu. Het 2e dropdown menu (matches/contains etc..) heb ik allemaal geprobeerd. Vervolgens typ ik in het tekstvak naast het 2e dropdown menu Christmas 2019 en dan vindt ie niets…als ik dat tekstvak leeg laat dan vind ie wel gewoon het bestand maar dan met de metatag titel.

Bijdrager
    Kwadraatje

Ik zal nog even kijken of ik het probleem hier kan reproduceren (en verhelpen). Maar in de tijd dat je ermee bezig bent geweest, had je allang al die bestanden kunnen retaggen met een van de scripts die TheBigZ al suggereerde. 😊

Bijdrager
    sytrusze

Oke bedankt! Ben benieuwd naar je resultaten.

Wel echt weer iets voor Apple dit he, in finder de bestandsnaam zetten maar zodra je gaat zoeken ipv bestandsnamen de metatag titel weergeven 😅 de logica van Apple soms dat je echt denkt van: whyyyyyyy haha.

Ps. Zoals ik al aangaf: over dat automatiseren dat gaat niet. Omdat de helft juiste metatags heeft en de helft niet. Dan zou ik letterlijk alle duizenden bestanden 1 voor 1 eerst langs moeten gaan om te kijken welke de juiste metatags bevatten en die even apart zetten. Kortom: monikkenwerk.

Bijdrager
    sytrusze

En blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem

https://discussions.apple.com/thread/5492002

Update: net 50 min met apple aan de telefoon gehangen, ook zij wisten zich geen raad met dit probleem

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door sytrusze.
    Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sytrusze op 16 mei 2020 om 15:33</p>
    En blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem

https://discussions.apple.com/thread/5492002

Update: net 50 min met apple aan de telefoon gehangen, ook zij wisten zich geen raad met dit probleem

Verbaasd me niets. Dit is een nogal exotisch probleem, waar ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord had (terwijl ik toch jarenlang actief aan de Apple Support Communities heb bijgedragen). Anyhow: helpt deze suggestie je niet uit de brand?

I found a workaround. This may or not be applicable depending on if these ID3 tag fields are already in use in your collection. Remove the title from all of your ID3 tags and move the title information to the label field of your ID3 tags. If finder sees a Title in your ID3 tags it will behave as the original poster stated and will not display the full name of your mp3 files in finder search results. Once you remove the title from an ID3 tag then finder will display mp3 search results as desired with full file name and also Enter/Return key edit functionality restored. By the way if you’re a DJ most DJ software will allow you to display the Label as a column in your browser/library. Unfortunately iTunes does not show the label field for whatever genius reason so you may have to find another field to move your titles to if iTunes is your music player of choice and you want to sort your collection by song title.

P.S. I highly recommend a program called Yate to do your ID3 tag editing and updating. It is hands down the most bad a** tag editor I’ve used and I have tried many. It costs but it’s worth it. I hope this helps:-)

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    TheBigZ

sytrusze op 16 mei 2020 om 15:30

Zoals ik al aangaf: over dat automatiseren dat gaat niet. Omdat de helft juiste metatags heeft en de helft niet. Dan zou ik letterlijk alle duizenden bestanden 1 voor 1 eerst langs moeten gaan om te kijken welke de juiste metatags bevatten en die even apart zetten. Kortom: monikkenwerk.

Als je de goede of foute tags (door het script) kunt (laten) herkennen, kun je het script daar rekening mee laten houden, om desgewenst wel/niet aan te passen.

Ik zou het zelf scripten met exiftool maar ik ben dan ook een (weliswaar wat oudere) scriptkiddy.:-)

Moderator
    Night

Ik vond deze wel interessant:

The GodFather (Free)
    If there are several MP3 files that you want to add metadata to, The GodFather can help you do it with ease using its batch processing mode. It supports various tag formats even for non-MP3 files, helps update all the tags at once, lets you use the replacement matrix, and also allows you to delete all the tags at once, if you want to do it.

The tool is suitable for those of you wanting to update the metadata of a number of MP3 files at once. It makes the job a whole lot easier for you.

Maar er zijn legio andere apps die hetzelfde kunnen, gratis of betaald.

Bijdrager
    sytrusze

Ik ga maar eens aan de slag een metadata app of script dan, bedankt voor het meedenken heren! Goed weekend 🤝

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.