20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Djojo

Finder window: inhoud half in beeld

Macgenoten,

Wanneer ik de finder open komt de window in beeld zoals onderstaand. De eerste kolom wat naar links geschoven.
    Hoe kan dat en wat kan ik er aan doen om het te veranderen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Misschien dat je kunt proberen om de navigatiekolom te verbergen en weer opnieuw aan te zetten (twee keer ⌥⌘S) — ik heb wel eens last van wat een vergelijkbaar probleem lijkt, namelijk dat die kolom ineens helemaal verdwijnt in een venster, en dan helpt dat in elk geval.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er behoort toch gewoon een scrollbar te verschijnen in dat venster?
    Zoals hier:

Als dit niet werkt, helpt vergroten of verkleinen van het venster ook wel eens.

Bijdrager
    belfortmac

Wat heeft de scrollbar met de vraag te maken!!

Bijdrager
    Stirf

Alles, want met de scrollbar kan je de kolom weer naar rechts krijgen, zodat alles netjes links uitgelijnd wordt.

Bijdrager
    belfortmac

Dan nog, het is toch niet normaal dat als je de finder opent maar een gedeelte van een kolom te zien krijgt.

Bijdrager
    Stirf

Het ligt er aan op welk moment je Finder “sluit” en in welke toestand.

Bijdrager
    belfortmac

Kun je daar een voorbeeld van noemen?
    Het is me bij mij namelijk nog nooit opgevallen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    daalhofmac op 16 februari 2014

Dan nog, het is toch niet normaal dat als je de finder opent maar een gedeelte van een kolom te zien krijgt.

In kolomweergave verschijnt er een horizontale scrollbar zodra alle kolommen samen breder worden dan het venster. Maar ik kan mij voorstellen dat door een bug die scrollbar net niet verschijnt als de kolommen maar een fractie breder zijn waardoor je helemaal links afgekapte iconen ziet staan. Door het venster dan iets te verkleinen forceer je het verschijnen van die scrollbar en komt ook het meest linkse deel volledig in beeld.

Bijdrager
    belfortmac

Ok, maar zo als ik al zij, het fenomeen heeft zich bij mij nog niet voorgedaan.
    Het was dus voor mij ook nieuw:)

Bijdrager
    GoeieDag

Hendrik, jij gebruikt blijkbaar nog een ‘vintage’ Mac OS.
    Die lompe, lelijke scrollbars bestaan al een tijdje niet meer, gelukkig.

Maar TS heeft enkel rechts een selectie gemaakt, en dan kan dit gebeuren. Want binnen de gegeven venstergrote, zullen de kolommen dan naar links verschuiven, om de selectie volledig zichtbaar te houden.
    Als ie nou links, dus in de navigatiekolom even wat aanklikt, staat het weer goed.
    Normaal systeemgedrag dus.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die scrollbars bestaan wel degelijk nog steeds hoor. Wat verdwenen is, zijn de pijltjes.

Als ie nou links, dus in de navigatiekolom even wat aanklikt, staat het weer goed.

Dat denk ik niet, want de navigatiekolom werkt los van je venster inhoud. Ik heb het geprobeerd: als je via de navigatiekolom b.v. schakelt tussen twee mappen dan veranderd de inhoud van je venster natuurlijk, maar ook de positie van die inhoud komt weer terug. Dus staat bij één van de twee mappen de scrollbar iets naar rechts zodat het linker deel niet te zien is, dan blijft dat zo totdat je het zelf verplaatst. Klikken in de navigatiekolom verandert dat dus niet.

Jij noemt het systeem gedrag, maar ik noem het een schoonheidsfoutje als je icons half afgekapt zijn zonder dat je dat op een gemakkelijke en logische manier kan herstellen i.p.v. er een OMT vraag van te moeten maken. En dat jij die scrollbar oerlelijk vindt heeft er al helemaal niks mee te maken. Nee, die simplistische grijze dimensie loze strippen die je nu ziet zijn mooi….

Bijdrager
    koen

Selecteer een folder en klik dan op de linkerpijltoets tot het weer goed staat.

Bijdrager
    GoeieDag

Hendrik: ik zei “die scrolbars”. Dus die uit dat screenshot van jou (lijkt verdorie wel OS 9). Maar standaard staan ze op ‘Automatisch op basis…etc’ en zijn dus in stilstand niet zichtbaar in stilstand.
    Dus op jouw vraag: Er behoort toch gewoon een scrollbar te verschijnen in dat venster? is het antwoord: Nee.

Begrijp verder niet waar je je druk om maakt: als het venster een vaste grootte heeft (dus niet zich aanpast aan de inhoud), en hetzelfde geldt voor de breedte van de kolommen, dan kan het niet anders dat er, al klikkende ergens iets uit beeld begint te schuiven. Simpele wiskunde.
    Je kunt dat voorkomen door de de kolombreedte zo aan te passen (dmv de optie-toets een kolom-divider verschuiven), dat er precies een aantal kolommen in je bestaande Finder venster passen.

Misschien zou Djojo als TS ook eens kunnen reageren, of ie al licht ziet aan het eind van deze duistere tunnel… 8-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Waarom denk jij dat ik mij ergens druk over maakt? Dat ben jij eerder want je valt al gelijk over ‘mijn’ lelijke scrollbars. Ik probeer alleen maar te achterhalen waarom de TS deze vraag überhaupt stelt. Want als jij gelijk hebt met ‘Automatisch op basis’ etc. zou een ‘swipe’ voldoende moeten zijn om een stukje naar links te schuiven en dus die eerste kolom in zijn geheel te zien. Kennelijk lukt zoiets voor de hand liggend niet en daarom wordt hier de vraag gesteld. En mijn screenshot illustreert gewoon wat er zou moeten gebeuren, namelijk dat je kunt scrollen. Dat dit een screenshot is van 10.6 (OS-9 heb jij kennelijk nooit gezien) heeft er verder niets mee te maken; het gaat er om dat dit in 10.9 Mavericks niet perse anders werkt.

Er behoort toch gewoon een scrollbar te verschijnen in dat venster? is het antwoord: Nee.

Niet perse…
    Dat je mogelijk de scrollbars niet ziet totdat je gaat scrollen is namelijk een voorkeurinstelling. Je kunt ze dus ook constant zichtbaar houden zoals in dat ‘ouderwetse’ 10.6 en dat zou in dit geval een zeer duidelijke hint zijn geweest dat je kunt scrollen waardoor de hele vraag overbodig werd. Mogelijk heeft de TS niet eens door dat je kunt scrollen juist omdat de scrollbars pas zichtbaar worden als je gaat scrollen. Zouden ze constant zichtbaar zijn zoals in 10.6 dan is dit toch een stuk gebruiksvriendelijker ook al vindt jij ze lelijk.

Bijdrager
    GoeieDag
    hendrik op 17 februari 2014

(OS-9 heb jij kennelijk nooit gezien)

Meer, veel meer, dan me lief was…:twisted:
    Voor de rest: soit!

Maar ik zou wel eens willen horen of de vraagsteller nog wijzer is geworden, want dit zo gaat het weer een één-tweetje worden tussen wat deelnemers.

Bijdrager
    Djojo

Macgenoten,

Oioioi…. wat een reacties. Maar hoe het ook zij, en scrollbar of niet: Als ik het finder window open verwacht dat het normaal in beeld kom. Als ik een tikje op de trackpad geef in de eerste kolom schiet hij gelijk goed hoor, maar iedere keer als ik hem weer open staat de 1e kolom er maar half in. Ook als sluit ik hem helemaal goed af. Gedoe met een scrollbar moet niet nodig zijn. Maar ik heb het nu wat groter gemaakt men afgesloten en weer geopend. Dan kot hij wel helemaal in beeld. Blijf het toch raar vinden.

We ploeteren gewoon verder en zien wel even aan hoe het nu gaat. Ik probeer wel wat en laat het jullie weten als ik toch nog een gouden tip heb.

Dank allen…..

Bijdrager
    Beech

“Gedoe met scrollbar moet niet nodig zijn”. Dat hangt er van af hoe groot je venster is en wat er allemaal aangevinkt is om te tonen en hoe groot de ingestelde breedtes van de kolommen zijn.

Bijdrager
    GoeieDag

Djojo, probeer eens mijn eerdere tip:
    “Je kunt dat voorkomen door de de kolombreedte zo aan te passen (dmv de optie-toets een kolom-divider verschuiven), dat er precies een aantal kolommen in je bestaande Finder venster passen.”

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

“Gedoe met scrollbar moet niet nodig zijn”
    Als dat waar zou zijn wordt het toch knap lastig om in één keer op 100% een foto van 3872 x 2592 (mijn camera) op een scherm van 2560 x 1440 te zien.;)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.