23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Simon90

Finder werkt niet meer

Hoi,
    Het is al een tijd geleden dat ik hier ben geweest, maar nu zit ik met de handen in het haar.
    Van de één op de andere dag werkt Finder niet meer. Alle andere programma’s werken zonder problemen.

Ik heb er al flink op los gegoogled en gevonden dat het probleem vaker voorkomt. De tip luidt dan vaak dat de schijfbevoegdheden moeten worden hersteld. Dit heb ik gedaan, maar heeft geen invloed op het probleem. Vervolgens heb ik geprobeerd de schijf te herstellen, maar dat lukt ‘m niet. (“schijf kan niet hersteld worden”) Ja, ik heb dit gedaan vanaf de SL boot-schijf.

De laatste optie lijkt mij om Snow Leopard opnieuw te installeren, maar daarvoor moet ik natuurlijk eerst m’n bestanden backuppen. En dat gaat natuurlijk niet, zonder Finder!

Ik heb ook al naar alternatieven voor Finder gezocht. Die zijn er inderdaad, maar die kan ik natuurlijk ook niet installeren aangezien je Finder nodig hebt om een .dmg te mounten…

Ik heb een witte MacBook 2,4 Ghz, 2GB ram, en een nieuwe 500GB WD5000BEVT schijf.

Bijdrager
    iMacDonalds

Backuppen kan ook prima zonder finder hoor. Time Machine?

Bijdrager
    Maverick9898

Alternatieven voor Finder lijken me niet de beste oplossing. Je hebt Finder niet nodig voor Time Machine idd. Maar de vraag is een beetje hoe jouw beeld eruitziet. “Finder doet het niet” is een beetje vaag. Is je menubalk boven ook weg? Of is het alleen zo dat als je op het Finder icoon drukt dat er dan niks verschijnt.

Bijdrager
    Calpa

Een eenmaal gedownloade dmg valt ook te mounten via de terminal, spotlight, schijfhulpprogramma of je downloadstack; vervolgens kun je via de terminal of spotlight binnen de dmg komen.

Ik heb zelf ook ooit te maken gehad met een Finder die met geen mogelijkheid meer wilde starten; voortdurend dezelfde foutmelding; uiteindelijk heb ik SL opnieuw moeten installeren om het probleem op te lossen.

Bijdrager
    Simon90

Ik ben wat vaag inderdaad. Ik bedoel: meteen na het opstarten loopt Finder vast. Er verschijnen geen iconen op het bureaublad en de strandbal blijft draaien als ik mijn muis boven het bureaublad hou. Taakbeheer geeft aan dat Finder niet reageert. Finder geforceerd stoppen en starten heeft geen zin.

Voor Time Machine heb je toch een lege schijf nodig? Ik heb wel een USB schijf, maar daar staat al honderden Gig’s aan data op.

Bijdrager
    Maverick9898
    Simon90 op 18 augustus 2010

Ik ben wat vaag inderdaad. Ik bedoel: meteen na het opstarten loopt Finder vast. Er verschijnen geen iconen op het bureaublad en de strandbal blijft draaien als ik mijn muis boven het bureaublad hou. Taakbeheer geeft aan dat Finder niet reageert. Finder geforceerd stoppen en starten heeft geen zin.
    Voor Time Machine heb je toch een lege schijf nodig? Ik heb wel een USB schijf, maar daar staat al honderden Gig\’s aan data op.

Okay dan kan je dus nog wel via Time Machine herstellen.
    Klopt daar heb je een externe harde schijf voor nodig. Die data zul je dan even ergens anders heen moeten verplaatsen (misschien een andere computer tijdelijk?). Als je je computer terugwilt zoals eerst, is een Time Machine back-up en herstel wel handig:p.

Bijdrager
    Vinhelper

Opnieuw weer hetzelfde verhaal: maak nu die backup VOOR dat de problemen beginnen. Het scheelt namelijk zoveel in geval van nood.

Koop desnoods even een externe schijf, zo duur zijn die dingen echt niet, en je hebt er daarna ook nog plezier van.:thumbsup:

Sleutelbeheerder
    Night

2 opties:

1) probeer eens op te starten in safe mode (opstarten met shift toets ingedrukt) Dan kan je eens proberen je Finder preferences te deleten.

Dat zijn de bestanden met de naam ‘com.apple.finder.plist’ en ‘com.apple.sidebarlists.plist’
    2) als 1 niet lukt, probeer dan eens de Finder preferences te deleten via de Terminal of in het uiterste geval in Single user mode.

Zie ook: http://www.thexlab.com/faqs/finder.html

Laat horen of het lukt!

Bijdrager
    Maverick9898
    Vinhelper op 18 augustus 2010

Opnieuw weer hetzelfde verhaal: maak nu die backup VOOR dat de problemen beginnen. Het scheelt namelijk zoveel in geval van nood.
    Koop desnoods even een externe schijf, zo duur zijn die dingen echt niet, en je hebt er daarna ook nog plezier van.:thumbsup:

Give the guy a break;). Ik denk dat ie dat zelf inmiddels ook wel snapt. Zo leren we dat allemaal, denk ik dan.

Bijdrager
    Vinhelper

Was niet vermanend bedoeld, komt misschien boos over, maar het was puur een tip.

We houden het vriendelijk en rustig.:wink:

Ik ben erg benieuwd of de oplossingen van Night werken!:thumbsup:

Bijdrager
    fatboysmart

Stomme opmerking misschien, maar je kunt het systeem toch opnieuw installeren over het oude heen zonder dat je bestanden gewist worden? Of kan dat niet meer met Snow Leopard?

Bijdrager
    TerraByteMe

Hallo!
    Ik had gister precies (?) hetzelfde probleem.
    Ik startte mn macbook op en kreeg eerst lang het grijze scherm met een balk eronder (veronderstellend dat er bestanden geïnstalleerd zouden worden – de laatste keer dat ik mijn computer uitzette stonden er installaties klaar). De balk bleef echter leeg, en verdween. Het blauwe scherm laadde, samen met de cursor en, vreemd genoeg, Google Notifier. Voor de rest gebeurde er niets (geen dock, balk bovenaan, achtergrondfoto, iconen, enz). Ik zette de computer weer uit via de aan/uit knop. Toen weer opgestart en nu laadde de dock en achtergrond enz. allemaal wel, maar de Finder reageerde niet. Als ik de cursor op het bureaublad hield en boven de grijze balk verscheen het regenboogdingetje. Alle programma’s werkten wel! Maar ik kon niets opslaan of openen via de Finder.
    Ik kon dus wel op internet zoeken want Firefox werkte gewoon. Maar ik kon er niet zoveel vinden aangaande dit probleem.

Schijfhulpprogramma gaf het volgende aan: “sleutels werken niet, schijf is beschadigd en moet hersteld worden”.

Vandaag startte ik ‘m weer op, en na een paar keer alleen maar een blauw scherm met Google Notifier gekregen te hebben, dacht ik “nu start ik op met de shift ingedrukt”. Maar ik drukte volgens mij per ongeluk op Alt… En gek genoeg lijkt alles het weer te doen! Ten minste, de Finder werkt weer. Nog steeds krijg ik de melding dat de “sleutels niet werken”. Ik neem aan dat ik dit met de opstart/installatie CD moet verhelpen.

Maar wat zijn die “sleutels” eigenlijk? Ik heb echt geen idee, behalve dat het iets met certificaten/structuren/internet te maken heeft :S….

Bedankt, en succes Simon90!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Simon90 op 18 augustus 2010

Voor Time Machine heb je toch een lege schijf nodig? Ik heb wel een USB schijf, maar daar staat al honderden Gig\’s aan data op.

Voer de tips uit van ‘night’. Start daarna gewoon op. Als het dan nog steeds mis gaat, kan de oorzaak in één van de log-in bestanden zitten van je account. Wis deze dan (noteer even wat het was) en doe een herstart.

Voor het gebruik van TM hoef je niet persé een lege schijf te hebben, maar wel een met erg veel vrije ruimte.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    fatboysmart op 18 augustus 2010

Stomme opmerking misschien, maar je kunt het systeem toch opnieuw installeren over het oude heen zonder dat je bestanden gewist worden? Of kan dat niet meer met Snow Leopard?

Vast wel. Maar het kan juist een bestand zijn dat corrupte instellingen heeft dat voor het probleem zorgt. En juist die bestanden worden met rust gelaten tijdens een “Archive & Instal” procedure waardoor het probleem blijft bestaan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@TerraByteMe:
    Ik stel voor dat je hier een eigen draadje over opent (dat van die sleutels dus)

Bijdrager
    TerraByteMe

@ hendrik ijzerbroot:
    Doe ik!

Bijdrager
    Lapdog

Ik raak een beetje verward van alle schijven die genoemd worden. Begrijp ik het nu goed dat als je gewoon keurig backups maakt met TM. Je daarnaast ook nog een lege schijf moet hebben om e.e.a. na problemen terug te zetten? Of is de genoemde lege schijf juist om de backups van TM op te zetten?

Bijdrager
    Oppie

Hendrik, als het probleem is als door TS omschreven, vermoed ik dat het toch wat dieper zal liggen dan een corrupt bestand in de thuismap.
    Dus het lijkt me helemaal geen slecht idee, zo’n nieuwe installatie. En aangezien het niks doet met je bestanden en instellingen, ‘kost’ die actie je niks -behalve een half uurtje of zo van je tijd.

De vraag is echter of de SL schijf de HD als doelvolume kan zien, als ie zich ook niet laat herstellen.

En ik ben het trouwens helemaal eens met de opmerking van Vinhelper; niks mis mee!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik had ook geen kritiek op Vinhelper hoor….

Het volume was kennelijk gewoon “te zien”, anders krijg je namelijk helemaal geen melding in de trant van “schijf kan niet hersteld worden” (die melding krijg je namelijk nadat er een poging is gedaan om de hd te herstellen)

Verder kan met name een corrupt plist bestand voor héél vreemde dingen zorgen. Enkele maanden geleden zorgde dat bij mij voor een crash na het verplaatsen van een bestand naar de prullenmand (via de knoppenbalk) Een nieuwe installatie helpt alleen als datgene wat de oorzaak is ook daadwerkelijk wordt vervangen. Heel vaak zit de oorzaak toch echt ergens in de thuismap hoor.

Bijdrager
    Vinhelper

Dan zou een nieuwe account aanmaken toch ook het probleem kunnen verhelpen?

Dan maak je immers een nieuwe thuismap aan, via Systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    Oppie

Nee, ik doelde dan ook niet op jou, Hendrik.

Het zou inderdaad ook goed kunnen. Blijft staan dat een herinstall met SL niks ‘kost’.

Maar laten we eens de proef op de som nemen: Simon, start eens op in een andere, schone (nieuwe) gebruiker. Daar ook een Finder probleem?
    Of anders: start eens op in de veilige modus (schift ingedrukt houden vanaf _begin_ opstarten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Lapdog op 18 augustus 2010

Ik raak een beetje verward van alle schijven die genoemd worden. Begrijp ik het nu goed dat als je gewoon keurig backups maakt met TM. Je daarnaast ook nog een lege schijf moet hebben om e.e.a. na problemen terug te zetten? Of is de genoemde lege schijf juist om de backups van TM op te zetten?

Time Machine werkt zelf met één harde schijf die je selecteert via de voorkeuren. Dit kan een pas gekochte dus lege zijn, maar ook een gebruikte zolang er maar genoeg vrij is. Wat op de TM drive staat is een kopie van je interne hd. Dus in feite heb je alles twee keer. Echter: TM is géén archivering tool. Dat betekend dus dat je er niet 100% op moet vertrouwen dat alles veilig is, want het laat alleen een tijdgebonden situatie zien, en niet een permanente backup van wat dan ook. Als je dus een hele tijd geleden een bepaald bestand had gewist, kun je dit terug vinden in TM, MAAR: TM wist de oudste kopieën als de drive vol raakt, en daar kan dat bestand dus in zitten zodat je het kwijt bent. Wat je wel kunt doen is naast je interne hd ook TM backups maken van overige schijven (mits deze HFS+ geformatteerd zijn, FAT32 etc. werkt dan weer niet)

Bijdrager
    Simon90

Bedankt voor alle reacties, maar het probleem is helaas nog niet opgelost.

Opstarten in veilige modus lijkt niet te werken bij mij. Ik hou de shift toets gewoon ingedrukt, maar de SL start vervolgens gewoon op.
    Het deleten van de preferences van Finder in Terminal heeft ook geen invloed. Ook het aanmaken en gebruiken van een gastaccount levert niets op.

Overigens start hij op dezelfde manier op als TerraByteMe omschrijft. (met die gekke laadbalk aan het begin.)

Nu ga ik maar proberen een backup te maken via the Windows 7 partitie, om vervolgens SL er maar volledig opnieuw op te knallen.
    Het vervelende is dat ik nog geen twee maanden geleden ook al een nieuwe installatie heb gedaan omdat m’n mac opeens niet meer opstartte. :-/ (sindsdien zit er een nieuwe harde schijf in)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.