13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Eazyryder

Finder werkt heel sloom

Sinds vrijdag lijkt mijn macbook pro 13″ qua snelheid meer op een windows pc dan op een mac. Finder werkt heel erg traag en hij kan het dock niet meer vinden. Programma’s opstarten duurt ook enorm lang en wanneer ze zijn opgestart werken ze alsnog traag. De snelheid van de muis is wel nog gewoon normaal.

Ik denk zelf dat t iets met de HD is, nadat ik wat op internet heb rondgekeken. Heeft iemand anders een idee?

Thanx

Bijdrager
    jesper211232

meer RAM?
    ik weet niet of het mogelijk is maar is er mischien een RAM latje los geschoten.

Bijdrager
    christiaan1985

Ik had hetzelfde gisteren. Heb inmiddels al 3x schijfbevoegdheden hersteld en het lijkt te helpen. Programma’s, hulpprogramma’s, schijfhulpprogramma, klik op schijf en kies herstel schijfbevoegdheden. Succes

Bijdrager
    Eazyryder

Als t de RAM is zou dat wel zwaar a-relax zijn. Als ik mn externe HD erop aansluit, kan je wel normaal door die mappen heen…

Bijdrager
    SunKeeper

Welke OS X-versie draai je?

Als de mappen op de externe HD wel normaal werken, lijkt het er erg op dat inderdaad je interne harde schijf aan zijn einde is.

Heb je SMART Utility al gedraaid? Wat geeft deze voor status aan?

Als het RAM problemen zou geven zou je ander gedrag merken, bijv. de Mac slaat helemaal vast (wellicht Kernel Panic) of je kunt niet meer opstarten (3x pieptoon en dat steeds herhalend i.p.v. de BOIINNGGG)

Bijdrager
    Eazyryder

hij draait op osx 10.6.8 (snow Leopard).
    geheugen: 2gb
    2.26Ghz

Smart Utility nog niet gedraaid, omdat hij nu bezig is met back-upen. Ik laat t vanavond nog wel weten wat Smart-Utility zegt

Bijdrager
    pepijn-paans

ga even naar programma’s>hulpprogramma’s>activiteitenweergaven>geheugen, en laat even weten hoeveel je page outs zijn.

Bijdrager
    Eazyryder

Pepijn: 760 kb Page outs
    Sunkeeper: Smart utility zegt overal status: Failing (in het geel, weet niet of dat uitmaakt); 41 reallocated bad sectors; total errors 3167…

daar moet ik wel bij zeggen dat sinds hij een back-up heeft gemaakt hij ineens weer veel sneller werkt (haast als normaal)

Bijdrager
    Macosxachist

Dat kan wel zijn, maar die harde schijf is nie goe meer.:nerd:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Smart utility geeft vaak veel eerder (soms overdreven eerder) dan schijfhulpprogramma of SmartReporter een foutmelding. Als nu ook die laatste een fout geeft zou ik mij zorgen gaan maken.

Je moet in dit soort gevallen nooit afgaan op het resultaat van 1 test. Smart utility gaf bij mij ±4 maanden na aankoop van mijn huidige iMac ook een foutmelding. Nu ruim een jaar verder is er nog steeds niets aan de hand en geven de andere utilities aan dat alles OK is.

Bijdrager
    Eazyryder

Ook nog even met Schijfhulpprogramma gecontroleerd en met Smartreporter.

Smartreporter zegt Verified (groen, dus daar zullen ze wel mee bedoelen dat de schijf goed werkt)
    Schijfhulpprogramma zegt: de schijf moet worden herstelt:

Onjuist aantal uitgebreide kenmerken
    (Het moet 249003 zijn in plaats van 249002)
    Ongeldig aantal bestanden op volume
    (Het moet 629583 zijn in plaats van 629587)
    Ongeldig aantal volumedirectory’s
    (Het moet 170291 zijn in plaats van 170287)
    Het volume ‘Macintosh HD’ is beschadigd en moet worden hersteld.
    Fout: Deze schijf moet worden hersteld. Start de computer op met een andere schijf (zoals de Mac OS X-installatieschijf) en gebruik vervolgens Schijfhulpprogramma om deze schijf te herstellen.

Wat nu? ondertussen werkt mn laptop gewoon weer na behoren, alleen de HD lijkt dus toch niet helemaal goed te werken… Zijn de bovenstaande problemen erg of niet?

Bijdrager
    SunKeeper

Je kunt opstarten van de grijze DVD’s die bij je Mac horen, en dan daarvan Schijfhulpprogramma openen en de schijf laten herstellen.

Overigens is dit dan niet de schijf als hardware, maar de softwarestructuur waar fouten in zitten. Die fouten kunnen worden veroorzaakt door een hardware-defect, maar dat hoeft niet.

Omgekeerd kun je ook een softwarestructuur hebben die in orde is, maar toch een hardware-defect (kapotte schijf).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Rechts onderaan in het venster van schijfhulpprogramma zie je de SMART status staan na het selecteren van je schijf (dus niet de volume naam).
    Als daar nu staat: “gecontroleerd” dan zeggen zowel schijfhulpprogramma als Smartreporter dat de schijf zelf betrouwbaar is. De reden dat SMART utility dat niet doet komt omdat die tool krappere criteria gebruikt en dus sneller tot een negatief resultaat komt.
    Dat kun je ‘veiliger’ noemen, maar het betekend wel dat je mogelijk een schijf vervangt die nog best een poos mee kan. En zolang je een backup hebt (bij voorkeur via Time Machine) maakt het helemaal niets uit als je wacht totdat het echt mis gaat.
    De SMART status is dan ook voornamelijk slechts een waarschuwing dat het tijd wordt je data veilig te stellen mocht je dat nog niet hebben gedaan.

Het is overigens ook zo dat schijfhulpprogramma rode tekst laat zien als het echt iets ernstigs betreft op ge schijf; verder is het heel goed mogelijk dat er iets verkeerd staat zonder dat je daar ooit iets van merkt.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.