23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Dagaloni

[Opgelost] Finder vertoont steeds vaker foutcodes

Hee OMT-ers,

Ik heb de laatste tijd een paar rare problemen. Soms wil ik een .doc bestandje openen en dan geeft finder een foutcode dat er geen standaard programma voor is geselecteerd. Dan moet ik een herstart doen om het weer te verhelpen. Maar het komt steeds vaker voor met steeds meer programma’s.

Ook kreeg ik laatst een foutcode dat Pages niet kon openen vanwege een foutcode (iets met -17[nog wat]).

Wat is jullie advies? Backup maken en dan SL opnieuw installeren?

Dagaloni

P.S. heb al schijfhulpprogramma gebruikt om bevoegdheden te herstellen en de schijf te controleren. Mijn schijf is volgens schijfhulpprogramma in orde.

Bijdrager
    Macosxachist

Error -17 is een”I/O System Errors”: kan toch een probleem zijn met de harde schijf. Check deze maar even met http://www.volitans-software.com/smart_utility.php.

Bijdrager
    michelvdb

Veilig starten is een remedie.

Bijdrager
    Dagaloni

@Macosxachist

Het resultaat is “Failing”. Ik moet een backup maken en vervangen. Ga ik dat maar eens even doen.

Bedankt voor de snelle reacties!

Bijdrager
    michelvdb

Wat Smart Utility vertelt moet je niet met een korrel maar met een hele zak zout nemen. SU kijkt onder andere naar het productienummer/serienummer van de HD, de actuele datum en de normaal te verwachten levensduur voor dit type HD. Wanneer die datum overschreden is omdat het een goedwerkende probleemloze schijf is krijg je ook ‘failing’.

Bijdrager
    Macosxachist

In plaats van die zak zout nemen, kun je beter wat gedetailleerder naar de resultaten kijken. Met name de registratie van ‘bad sectors’ is een teken aan de wand – zeker als een computer rare dingen begint te doen.

Bijdrager
    Dagaloni

Ja maar ik heb een aantal bad sectors. Kijk maar:

Bijdrager
    Macosxachist

Yup, vervangen dat ding.

Bijdrager
    michelvdb

Voor een nieuwe HD te installeren zou ik er eerst DiskWarrior op los laten. Die herstelt meer dan Schijfhulpprogramma kan. Eigen ervaring. Een grondig gestoorde HD kon teruggehaald en opnieuw tot leven gewekt worden. We zijn nu zo’n zes jaar verder en die HD blijft dagelijks probleemloos zijn liedje zoemen.

Bijdrager
    Dagaloni

@Michelvdb

Hoe doe ik dat terwijl het op mijn opstart disk gaat?

Bijdrager
    Vinhelper

Een clone op een andere schijf maken, schijf vervangen, en clone weer terug zetten.

http://www.bombich.com/:smile:

Bijdrager
    michelvdb

Dat werkt door DiskWarrior op een CD te branden en van die CD te starten.

Bijdrager
    Dagaloni

@vinhelper is dat beter aan te raden dan TM?

@michelvdb Ok, ga ik thuis even den;)

Bijdrager
    Vinhelper

Ach ja, Time Machine. Die kan je ook gebruiken.

Redenen van terughoudendheid: Persoonlijke geen goede ervaring met Time Machine, en grote kans dat je in de problemen komt bij het terugzetten van een backup op een nieuwere OS X, terwijl de backup van een oude OS X is.

Verder heb ik er heel veel tijd ingestoken, maar nog nooit iets mee bereikt.

Maar dat is een ander verhaal.:smile:

Bijdrager
    Dagaloni
    michelvdb op 03 november 2010

Dat werkt door DiskWarrior op een CD te branden en van die CD te starten.

Werkt niet. Ik kan mijn HD niet rebuilden omdat het de opstart volume is.

Bijdrager
    michelvdb

If You Received DiskWarrior Electronically
    DiskWarrior cannot be run from the disk image containing the DiskWarrior application that you
    received electronically. Please refer to
    Installing DiskWarrior
    below for instructions on how to
    install DiskWarrior. It is recommended that you put the disk image containing the DiskWarrior
    application and the other files on another hard disk or a third-party removable media disk so
    that you have a copy of DiskWarrior available even if you cannot access your startup disk.
    Record the registration number you received in the e-mail that confirmed your purchase of
    DiskWarrior. You will need this serial number the first time you run DiskWarrior.

If You Received DiskWarrior on a Disc
    DiskWarrior can be run directly from the DiskWarrior Disc, and your Mac OS computer can be
    started from this Disc. This will allow you to rebuild the directories on any HFS or HFS Plus disks
    that DiskWarrior can rebuild as described in this chapter, including your normal startup disk.

DiskWarrior 4 Support

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat het aantal “bad sectors” betreft: dat is helemaal niet zo hoog hoor. De hd’s hebben een zeer grote reserve voor het relocaten van deze bad sectors. SU geeft uit “voorzorg” eerder een foutmelding dan b.v.b. schijfhulpprogramma. Het zou mij niet verbazen als ze afspraken hadden met hd fabrikanten.

Verder zijn er twee soorten bad sectors: logical (die kunnen hersteld worden) en de fysieke die permanent “stuk” blijven.

Bijdrager
    Dagaloni

Heb het al opgelost. Heb OS X op een andere Hd geinstalleerd en vanaf daar diskwarrior geopend. Hij is nu bezig met rebuilden;)

@hendrik ijzerbroot En hoe weet ik of het logical of fysieke bad sectors zijn? Ik heb mijn HD wel vaker gecontroleerd en hij was altijd goed. Maar laatst heeft een docent mijn MacBook op de grond laten vallen en sindsdien heb ik problemen. Dus denk dat het wel echt schadelijke bad sectors zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Utilities zoals SU laten vermoedelijk alleen de fysieke bad sectors zien. De logical bad sectors worden automatisch hersteld door schijfhulpprogramma e.d. Die zijn dus niet van invloed op de SMART status.
    En ja, na een valpartij is het ook meestal de hd die getroffen wordt vanwege de bewegende delen er in.

Toen ik op school zat bestond de computer nog niet, dus ik probeer mij nu een situatie voor te stellen waarbij een docent het nodig vindt de MacBook van een leerling in zijn handen te nemen. Als je hem zelf laat vallen is het “eigen schuld dikke bult”, maar is het iemand anders …

Bijdrager
    Dagaloni

Ik had twee tafels aan elkaar geschoven zodat ik meer ruimte had. En mijn docent schuift opeens een tafel weg zonder goed te kijken en toen viel hij.

Bijdrager
    Dagaloni

Goed… Heb diskwarrior er overheen gegooid maar nu is het aantal badsectors met 120 toegenomen! :O Ga maar eens een nieuwe HD claimen bij school.

Bijdrager
    Vinhelper

Dat zou ik zeker doen.:thumbsup:

Als ik (al dan niet per ongeluk) iemand anders zijn spullen sloop, moet ik ook de schade vergoeden.

En een HD heb je al voor minder dan €80,- tegenwoordig.

[offtopic]
    Afroman zou zeggen: ”Als iemand mijn Mac laat vallen gaat die dood.”

Dus hij komt er met jou nog goed vanaf.:razz:
    [/offtopic]

Bijdrager
    Dagaloni

Haha, die mentaliteit heb ik ook weten te creeëren rondom mijn Mac. Iedereen let erop en ze komen nog altijd naar me toe of te vragen of mijn laptop een beetje opzij geschoven mag worden. Vandaar dat hij in 4 jaar nu voor het eerst beschadigd is op school;)

Bedankt voor jullie raad allemaal!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.