20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    ErWeeBee

Finder vergeet instellingen van primaire vensters. Remedie?

Bij de oude Systems (9 en eerder) kon je er van op aan, dat alle vensters altijd precies zo opengingen als je ze de laatste keer had dichtgemaakt: lijst of icons, en ook grootte en positie op het scherm.

Bij OSX werkt dat nog steeds voor folders, die wat lager in de hiërarchie zitten, maar de “topmost level” folders gaan na iedere nieuwe login steeds weer open met de “sidebar” en in “icon view”, wat ik ook probeer. Dat is bijvoorbeeld het geval met het venster van de harddisk en van de programma’s (Applications). (Folders binnen Applications zitten dan al laag genoeg in de hiërarchie, die gedragen zich zoals ik wil.)

Is er een remedie tegen? Omdat ik bijna alle vensters in list view zonder side bar wil, is het erg vervelend, ze iedere keer weer opnieuw met de hand te moeten corrigeren. Als de vensters open zijn bij het outloggen schijnen ze soms wel “goed” te blijven, maar daarvoor kan je natuurlijk niet steeds de hele desktop vol open vensters laten.
    Ik heb nog geen preferences gevonden, die die twee “top levels” naar mijn hand zetten. Iemand anders wel?

Richard W. B. :roll:

Bijdrager
    Turbanus

:? Eh… ga je nu pas over op OS-X?

Bijdrager
    ErWeeBee

Nee, ik erger me al jaren over die nieuwe eigengereidheid van OSX. Maar van Apple kreeg ik op een Mail nooit antwoord en nu heb ik net dit forum ontdekt. Dus dan denk je: misschien weet daar iemand iets.

Bijdrager
    Turbanus

Ik heb me er 5 jaar geleden maar bij neergelegd. Het lost wel veel op, als je vanuit je thuismap, je meestgebruikte mappen in de minifinder zet. Dan heb je ze mooi op een rijtje om snel te openen en om evt. files vanuit de ene naar de andere map te slepen….:wink:

Bijdrager
    ErWeeBee

Zie je, daar komt al mijn eerste domme vraag:
    Wat bedoel je met Minifinder?

RWB

Bijdrager
    Turbanus

Eenmaal op de finder linksonder in je dock klikken. Dan komt de minifinder te voorschijn met de inhoud van je thuismap rechts en de dokumenten c.q. app’s links.
    Er staat ook een speciaal icoon voor “documenten” maar dat gebruik ik alleen om troep in te gooien. Alle andere dokumenten heb ik netjes in de bestemde mappen in mijn thuismap zitten. Vanuit je thuismap kun je die ook in het rijtje links slepen. (heldere alias) Daarna is openen veel sneller.

Bijdrager
    ErWeeBee

Bedankt! Dat ga ik dan even uitproberen.

Maar als iemand anders nog een truc weet voor het oorspronkelijke probleem, houd ik me nog aanbevolen…

Bijdrager
    Turbanus

Volgens mij kun je aan die ingebakken dingen geen wijzigingen brengen. Het ermee werken is altijd even wennen. Maar een strakke methode aanhouden is altijd beter. Het is ook beter om geen dokumenten op je desktop te laten slingeren. Beter gelijk in de betreffende mappen houden.

Bijdrager
    Leander

1) Zet je Finder-venster in de gewenste grootte en gewenste positie.
    2) Verschuif het venster daarna nogmaals een heel klein beetje, dan worden positie en afmetingen wel opgeslagen.

Ook handig:
    De Finder-voorkeuren: “Open nieuwe vensters in kolomweergave” en “Toon in nieuwe Finder-venster:”.

Bijdrager
    disruption

Hmm, ik begrijp je vraag nog steeds niet goed.

Je wilt je kader-weergave altijd hetzelfde hebben als je een finder venster opent?

Probeer eens, option ingedrukt, en dan verschuiven/verplaatsen … bij mij opent ie altijd op de zelfde manier.

Bijdrager
    Oppie
    ”ErWeeBee”

Zie je, daar komt al mijn eerste domme vraag:
    Wat bedoel je met Minifinder?

Ook nog nooit van gehoord: minifinder?
    Wat bedoel je daar mee, Turbanus?

Bijdrager
    Petje

Volgens mij bedoeld hij de favarieten-kolom aan de linkerkant van het finder venster.

Bijdrager
    Turbanus

Yep.

Bijdrager
    Gans

Wat je ook kunt doen is een venster openen zoals jij dat prettig vind en dan vervolgens het venstericoon dat midden bovenin het venster staat naar de rechter (of onderkant) van je Dock slepen naast de prullenbak. Dan heb je de gewenste map direct open.

Bijdrager
    ErWeeBee
    ”Ljay”

Hmm, ik begrijp je vraag nog steeds niet goed.

Je wilt je kader-weergave altijd hetzelfde hebben als je een finder venster opent?

Dan zal ik nog iets duidelijker uitleggen wat ik bedoel:

Ik wil het venster van, bijvoorbeeld, de Harddisk altijd zonder “sidebar” en in “list view” zien. Als ik op m’n harddisk dubbelklik komt het venster echter met sidebar en met icons.
    Dus verander ik die instellingen.
    En als er in een venster heel veel dingen staan, zoals bij de programma’s (Applications), wil ik ook niet zo’n klein venstertje, maar zo open mogelijk. Dus dat verander ik dan ook, individueel per venster, soms groter, soms kleiner, soms boven, soms verder naar beneden.
    Maar – om het even of ik het venster dan nog beweeg of niet – na de volgende logout en login bemoeit OSX zich er toch weer mee en opent het venster weer op ZIJN manier en niet op MIJN manier, alle instelingen zijn verdwenen.

Dit gebeurt op het level van de Harddisk en het level daaronder, bijvoorbeeld Applications. Alles wat verder onderin de hiërarchie zit, gedraagt zich zoals het een fatsoenlijke Macintosh betaamt. Vóór OSX deden alle vensters wat de gebruiker wilde. Dat vond ik juist zo’n gigantisch voordeel boven de software uit Redmond: de gebruiker de baas en niet het apparaat.

Omdat ik het eigenlijk niet goed kan geloven, dat Apple zijn gebruikers nu zo wil dwingen, stelde ik hier de vraag, of er niet ergens een dingetje zit, waarmee deze eigengereidheid uitgeschakeld kan worden.

Bijdrager
    Leander

Vreemd: wanneer ik mij Mac herstart blijft de vensterinstelling het zelfde, ook voor de top-levelmappen.

Bijvoorbeeld: ik dubbelklik het harddiskicoontje, en stel het bijbehorende Finder-venster in naar mijn wensen (ja, inclusief de benodigde minimale verplaatsing). Ik sluit het venster en herstart mijn Mac: na dubbelklikken op harddiskicoontje zie ik het Finder-venster weer in exact dezelfde grootte, posite, in kolommenview en met verborgen knoppenbalk.

Bijdrager
    Turbanus

Heb je ze nu al in je minifinder gesleept zoals ik had voorgesteld?:wink:

Bijdrager
    Oppie

Minifinder?
    Heet ‘Navigatiekolom’ (in NL) of ‘Sidebar’ (in Engelst. OS).

Maar die wilde hij dus juist niet…

Bijdrager
    Turbanus

Dat komt omdat hij nog niet in de gaten had dat je dan nog maar 1x op een map hoeft te kliksen……:wink:

Bijdrager
    ErWeeBee

Bedankt voor alle suggesties.

1: Nee, die Sidebar, of “minifinder”, wil ik inderdaad niet, omdat ik de simpele, ouderwetse “look” van een enkele lijst zonder toeters en bellen het prettigst vind. Natuurlijk kan ik ook mét toeters en bellen werken en ik ken ook wel de voordelen ervan, maar ik zou mijn werkomgeving net als vroeger gewoon zelf willen kiezen.

2: Dat eventueel een Icon view of eentje met kolommen blijft bestaan, is voor mij nog niet de oplossing. Het is de List view, die bij de twee bovenste levels altijd verdwijnt. Bovendien verlies ik dan ook de grootte en de positie op het scherm.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.