12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    TomBeenders

Finder traag, SMART Utility werkt niet

Een goedenavond allen,

Ik heb sinds enkele weken problemen met mijn Macbook Pro uit 2009, deze is op sommige momenten erg traag. Ik heb al vele fora afgezocht naar een antwoord, hierbij wordt meestal aangeraden om het programma SMART Utility te gebruiken om de schijven te controleren, maar het opstarten hiervan is al te veel gevraagd voor de Macbook.

Het gaat dus over een Macbook Pro 10.5.8 (2 GB). In de finder wordt de Macbook erg traag, en krijg ik constant het bekende strandballetje te zien. Meestal is het wel mogelijk om, terwijl het strandballetje dus ronddraait in de finder, gewoon door te internetten, maar het komt ook voor dat hij helemaal blijft hangen en er niets mogelijk is dan wachten, wat tot wel enkele minuten kan duren. Bij het openen van Dashboard loopt de laptop volledig vast en zit er niets anders op dan een hard reboot.

Daarnaast krijg ik direct na het opstarten van de laptop de melding dat de GoogleSoftwareUpdateAgent onverwacht gestopt is. Nu is mij al aangeraden om de schijf te controleren met SMART Utility, maar na het opstarten hiervan (wat wel enkele minuten duurt) krijg ik ook meteen de melding dat het programma onverwacht gestopt is. Ditzelfde gebeurt ook bij het installeren van andere programmas (Installatie manager onverwacht gestopt).

Een bezoekje aan het Apple verkoop-punt bij de locale mediamarkt bood geen oplossing, daar raden ze me aan om het RAM-geheugen uit te breiden, maar ik wil eerst zeker weten wat het probleem veroorzaakt, vandaar dat ik nu jullie hulp nodig heb.

Heeft een van jullie enig idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken? Alvast Bedankt!

Bijdrager
    jopie213

Klinkt eerder als een kapotte harde schijf. Je hebt om smart utility te draaien helemaal niet veel RAM nodig, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat het (enige) is

Bijdrager
    fatboysmart

Heeft inderdaad veel weg van een bijna defecte harddisk. Zit waarschijnlijk weinig anders op dan er een nieuwe in te zetten.

Bijdrager
    TomBeenders

Ik ben een behoorlijke computer-leek, maar de tip om het RAM-geheugen uit te breiden vertrouwde ik ook al niet helemaal inderdaad.

Mijn vermoeden dat de harde schijf aan het eind van zijn leven is blijkt dus inderdaad een mogelijkheid te zijn, ik zal eens gaan kijken wat er op dat gebied mogelijk is. In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties!

Bijdrager
    k-the-ripper

Even tijdelijk een nieuw gebruikersaccount aanmaken (als dat lukt tenminste) en kijken of probleem blijft.
    Zo ja dan is de HD nog meer verdacht:)

Mocht je beschikking hebben over externe disk dan kan je daar ook een nieuwe versie van OSX op plaatsen en vanaf die schijf starten, moet je in ieder geval je interne disk kunnen controleren lijkt me.(of gebruik de installatie DVD en van daar uit naar DiskUtility)
    Een nieuwe HD is wel niet zo prijzig maar ik zou het wel eerst zeker willen weten voordat je lukraak maar gaat aanpassen en vervangen.

Bijdrager
    computer space

Start je mac in target-disk modus en controleer de schijf even vanaf een andere mac.

Bijdrager
    fred44nl

een harde schijf kun je het beste controleren met

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Bijdrager
    TomBeenders

Even tijdelijk een nieuw gebruikersaccount aanmaken (als dat lukt tenminste) en kijken of probleem blijft.
    Zo ja dan is de HD nog meer verdacht

Ook dat heb ik al geprobeerd inderdaad, helaas zonder resultaat…

Start je mac in target-disk modus en controleer de schijf even vanaf een andere mac.

Dan gaan we maar eens op zoek naar iemand met een mac en bereid is om me even te helpen, bedankt voor de tip!

Bijdrager
    TomBeenders

@fred44nl:

Ook dat heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik dus de melding dat het programma onverwachts gestopt is. Nu dus maar eerst proberen de schijf te controleren vanaf een andere mac zoals Computer space aanraad.

Moderator
    Night

Laatste mogelijkheid: Mac opstarten in SAFE MODE (opstarten met shift ingedrukt) en dan nogmaals proberen SMART Utility te draaien.

Bijdrager
    TomBeenders

Dat was de gouden tip, Night. Macbook opgestart in safe mode, SMART Utility zijn gang laten gaan en ik kreeg vrijwel direct de melding: “CAUTION: DRIVE FAILING!”

We kunnen dus op zoek naar een nieuwe harde schijf…

Moderator
    Night

Eindelijk duidelijkheid.:)
    Succes met je jacht naar een vervangende HD.
    Nu kun je nog op je HD komen; ik zou er z.s.m. een ‘working’ backup van maken. Ook deze zou ik in safe mode draaien, bv. met Carbon Copy Cloner.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.