30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

Finder Tabs

Even een vraagje over Finder tabs,

Als ik laten we zeggen 5 bestanden wil slepen van de ene Finder venster naar een andere Finder tab gaat dit makkelijk of is het alleen maar gemaakt om te switchen.
    Ik bedoel, kan ik dan gewoon met die 5 bestandjes geselecteerd over de gewenste tab bewegen om dat venster te activeren waarna ik ze alleen maar hoef te droppen of komen er dan Keys aan te pas?

Bijdrager
    k-the-ripper

Gewoon op tab droppen waar je de bestanden wilt hebben (komt een blauwe rand om het tab gedeelte heen op het moment als je met de muis op de tab staat)
    Maar wat is er mis met gewoon proberen ? – je triggerd echt geen bom binnenin je Mac:)

Bijdrager
    Shmoo

Ik installeer geen software op de dag van de release ik wacht meestal op de eerste goede patch die vaak na ongeveer een maandje komt.

Bijdrager
    k-the-ripper

Dan gewoon nog maandje wachten, ( is op zich wat voor te zeggen) het werkt in ieder geval zoals ik beschreef, simpel dus.

Bijdrager
    BoniMacX

de voordelen van ‘split-screen’ betreffende bestandsbeheer zijn bij Apple nog steeds niet doorgedrongen. God mag weten waarom niet.
    Nu ja, splits-creen kan wel in het gratis xtrafinder, of betalend in totalfinder of Path-finder. In een oogwenk opent / sluit men split-screen via de toetscombi ‘cmd-u’ in de eerste twee.
    In path-finder kan dan ook, maar moet je dat wel even in de voorkeuren gaan aanpassen.

Bijdrager
    fred44nl

xtrafinder doet het nu even niet.
    zal eerst een update voor moeten komen, denk ik:)

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Snap nog altijd het nut van tabs in je Finder niet.

Bijdrager
    Shmoo

Omdat jij waarschijnlijk niet vaak met veel bestanden werkt maar als je websites lokaal bouwt dan sleep en pleur je het wezenloos met bestanden.
    Twee Finder vensters zitten dan altijd in de weg Tabs + Tags in Finder is de beste feature binnen dit nieuwe OS

Bijdrager
    iDeMi
    BoniMacX op 23 oktober 2013

de voordelen van ‘split-screen’ betreffende bestandsbeheer zijn bij Apple nog steeds niet doorgedrongen. God mag weten waarom niet…

Helemaal mee eens.

Het is heel fijn dat er nu tabs zijn maar voorheen gebruikte ik TotalFinder waarmee Finder in Dual-Pane kon worden geplaatst. Dit is zeer handig omdat je met twee folders binnen een venster werkt. Ik snap niet dat dat nog niet als optie is ingebouwd, of ik heb het nog niet gezien.:roll:

Verder zit er een kinder bugje in de Tabs van Finder. Wanneer je een tab uit het Finder venster sleept dan wordt deze tab een nieuw Finder venster (zelfde gedrag als bij bijvoorbeeld Google Chrome).
    Echter, Tijdens het slepen wordt er een preview plaatje, een klein mini venstertje, getoont. Wanneer je de tab los laat waardoor er een nieuw Finder venster ontstaat dan blijft het preview plaatje staan op dezelfde plek op je buroblad. Deze heb ik alleen maar weg kunnen halen door opnieuw in te loggen.

Is dit bij andere gebruikers ook zo?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    Shmoo op 23 oktober 2013

Omdat jij waarschijnlijk niet vaak met veel bestanden werkt maar als je websites lokaal bouwt dan sleep en pleur je het wezenloos met bestanden.
    Twee Finder vensters zitten dan altijd in de weg Tabs + Tags in Finder is de beste feature binnen dit nieuwe OS

Dan zijn tabs toch moeilijker? Ik zet gewoon twee, drie of vier Findervensters naast elkaar.

Tags is inderdaad héél handig.

Bijdrager
    k-the-ripper

3 Finder vensters naast elkaar en dan je programmavensters, mag je wel 2x een 27″ scherm hebben.:)
    Dan is 1 Finder venster met 3 of 4 tabs toch stuk makkelijker en overzichtelijker.

Bijdrager
    Shmoo

Nee je zit namelijk altijd met venster te schuiven als je nu alleen maar met twee of drie Finder vensters zou werken dan gaat het nog maar je hebt meestal ook nog Photoshop, Safari, iTunes , Mail, Coda en weet ik veel wat nog meer allemaal openstaan dus de kans dan een venster je in de weg zit of op een verkeerde laag is heel groot.

Daarom heb ik er ook een hekel aan dat Apple Spaces ooit uit het OS gehaald heeft. Nu moet je horizontaal werken met verschillende bureaubladen als het ware terwijl je met Spaces een mooi Grid had waar je naar rechts – omlaag – links – omhoog kon bewegen om in verschillende Spaces te komen waar je bepaalde Apps aan kon toevoegen.

Het gebruikersgemak is er echt niet op vooruit gegaan wat dat betreft en dat Apple dit soort nieuwe features moet afkijken van 3rd party developers is natuurlijk ook best erg.
    Maar we mogen niet zeuren het zit er nu eindelijk in:D

Bijdrager
    BoniMacX

Totalspaces was een opluchting maar dat werkt niet meer onder mavericks merk ik vandaag.

Bijdrager
    RonMac

Weet iemand hoe je met een toetscombinatie wisselt van tabbladen binnen je Finder venster (Maverick) ? Er staat onder venster wel iets als ^shift pijltje rechts. Maar welke toets is die eerste ^?/

Bijdrager
    k-the-ripper

SHIFT+CTRL en dan TAB= Vorige
    CTRL en dan TAB = Volgende
    of

SHIFT+COMMAND en dan [ = Vorige
    SHIFT+COMMAND en dan ] = Volgende

Bijdrager
    peterwillem

Iedereen praat nu wel vrolijk over finder tabs. Heb net Maverick geinstalleerd maar zie helemaal geen tab bladen in finder.
    Moet dat op een of andere wijze geactiveerd worden? Heb verschillende finder bladen geopend maar ze blijven allemaal afzonderlijk staan.
    Had in OSX ML extra finder geinstalleerd, voor de update naar maverick weg gehaald. Heeft dat er iets mee te maken?

Bijdrager
    peterwillem

Sorry, al gevonden:D

Bijdrager
    iep
    Shmoo op 23 oktober 2013

Dan is je filemanager niet het probleem, dan ben je zelf het probleem omdat je een verkeerde methodiek van ontwikkelen hanteert. Er zijn veel slimmere tools om dit soort zaken te doen zoals een ontwikkelomgeving en frameworks. Daarnaast is het beter om de boel in een omgeving te ontwikkelen die zo dicht mogelijk ligt bij je productieomgeving en die is vaak Linux.

Wat tabs betreft voor een filemanager: het heeft een zeer beperkt nut. Het is alleen handig als je een shitload van map a naar b wilt verslepen. Het hebben van split pane/dual pane prefereert boven tabs omdat je dit in staat stelt veel nauwkeuriger files en folders te verslepen. Dit staat je ook toe om heen en weer te slepen (dus van a naar b en van b naar a); bij tabs moet je dan steeds weer van tab wisselen wat enorm irritant werkt. Zelfs het gebruik van 2 losse vensters is minder irritant dan tabs. Ik vind het jammer dat Apple heeft zitten luisteren naar mensen die niet weten hoe ze iets fatsoenlijk moeten inrichten en niet zelf heeft zitten nadenken wat nou de slimste benadering is. Had men dat wel gedaan dan hadden we dual pane gehad en niet die onzinnige tabs.

Als je daadwerkelijk geavanceerde dingen met files en folders doet dan gebruik je sowieso al geen GUI tools maar de cli. Dat kun je tenminste een stuk eenvoudiger bij elkaar scripten en werkt universeler dan iets als AppleScript al dan niet in combinatie met Automator.

Kortom, ken je tools en ken je gebruik.

Bijdrager
    Shmoo

Iep ga je nu serieus hier proberen te vertellen hoe ik mijn computer moet gebruiken?

Give your head a shake en ga dat soort fantasie op MacFreak verkopen, het zou mij niets verbazen als ik je daar dit praatje al eens eerder heb zien houden.

Dat jij pertinent een hekel hebt aan Tabs wil niet zeggen dat heel de wereld niet weet hoe ze een computer kunnen gebruiken.
    Apple zal het niet zomaar toevoegen wel en ik ben een groot fan van Tabs want in al mijn Apps gebruik ik ze en heel vaak is het al voorgekomen dat ik op CMD + T drukte terwijl ik in Finder zat, dus dit is prima voor MIJN workflow.
    Niet iedereen gebruikt zijn Mac op professioneel niveau dat ze hem bedienen via de Terminal

Bijdrager
    iep

Fans van tabs hebben de neiging om overal tabs in te willen hebben zonder dat ze weten waar die dingen voor dienen en zonder dat ze kijken naar hoe de workflow in een bepaalde applicatie werkt. Bij iets als een webbrowser, pdf reader, etc. werken tabs prima maar bij een filemanager is het de domste keuze die je kunt maken. Wat je daar doet is files heen en weer kopiëren/verplaatsen. Dat gaat met vensters of panes naast elkaar eenvoudiger dan met tabs want bij tabs moet je wisselen. Daarom zie je ook amper filemanagers met tab functionaliteit en is dit een rariteit die je bij apps als XtraFinder terugvindt. Dat jij zo werkt maakt het nog niet goed, slim, handig en betekent ook zeer zeker niet dat iedereen in de wereld jouw werkwijze moet kopiëren want dat is wat je nu impliceert.

Als je met websites ontwikkelen als een gek files heen en weer loopt te kopiëren/verplaatsen doe je het gewoonweg fout. Dan is je design niet goed omdat je klaarblijkelijk continu dingen op de schop aan het gooien bent. Dan kun je beter vooraf eerst goed bedenken wat je precies wilt doen en je daar gewoon aan conformeren. Daarnaast is het lokaal ontwikkelen ook gewoon onhandig omdat je dan in iets zit te ontwikkelen wat vaak heel anders in elkaar zit dan de productieomgeving met als gevolg dat je bij het live gaan ineens een heleboel dingen weer recht moet gaan zetten.

Apple is ook niet heilig, ze hebben niet voor niets op het randje van faillissement gestaan en allerlei andere fiasco’s zoals MobileMe gehad (en dan heb ik het wijselijk maar niet over het overhevelen van iOS features naar OS X). Soms luisteren ze iets teveel naar hun gebruikers. Tabs in een filemanager is daar een goed voorbeeld van.

Stukje huiswerk: maak 2 mappen aan, stop daar wat files in, open 1 Finder scherm en zorg dat je folder1 in tab1 en folder2 in tab2 hebt staan. Vergelijk nou eens de inhoud in 1 oogopslag… Owja, dat kan niet want je kunt maar 1 tab zien (reden waarom tabs in een pdf reader ook lang niet altijd prettig zijn en waarom velen MS Office vergruizen).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iep op 27 oktober 2013

MS Office vergruizen

Heel erg toepasselijke typefout:)

Bijdrager
    iep

Freudiaanse vertikking. Het moet verguizen zijn maar soms zou je de installatie discs wel willen vergruizen:nerd:

Bijdrager
    sknoppie

@peterwillem, hoe heb je dat geactiveerd dan, ik heb geen schone installatie van Maverick gedaan, en ik zie geen tabbladen in finder.

Bijdrager
    iep

De tabs in Finder werken op dezelfde manier als die in Terminal en in Safari. Met cmd-t open je een nieuwe. Wil je dat alles in tabs geopend wordt dan moet je even in de voorkeuren van Finder duiken; de optie zit op het eerste tabblad en is volgens mij standaard al ingeschakeld.

Bijdrager
    sknoppie

Iep, dank je wel.
    Maar, ik heb op mijn iMac een schone installatie gedaan, en daar zie ik in finder standaard het plusje staan net zoals in safari enzo.
    Op mijn macbook heb ik Maverick over Mountain Lion heen gedraaid, en daar zie ik niet dat plusje, in de voorkeuren kan ik niet vinden hoe dat aan te zetten.

Bijdrager
    iep

Dan moet je de voorkeuren van Finder even weggooien en kijken wat dat oplevert. Kwestie van Finder venster openen en dan cmd-shift-g en als adres ~/Library/Preferences invoeren. Daarna moet je nog op zoek naar het bestand genaamd com.apple.finder.plist. Die moet je weggooien en daarna Finder opnieuw starten (option toets ingedrukt houden, rechtermuisklik op Finder icoon in Dock en relaunch).

Bijdrager
    sknoppie

Hoi Iep, ik heb de voorkeuren weggegooid, finder opnieuw opgestart, daarna nog een keur voorkeuren weggegooid, en hele MacBook opnieuw opgestart, maar geen plusje, als ik cmd+t doe dan komt er wel een extra tabblad.

Bijdrager
    iep

Dat moet ook. Als je dat plusje ziet zoals in Safari dan heb je de tab bar aan gezet (doe je ook met shift-cmd-t). Als je nu in de Finder voorkeuren op het eerste tabblad de optie om mappen altijd in tabs te openen uitschakelt krijg je weer het oude gedrag als in Mountain Lion en eerder. Schakel je die optie wel in dan zal hij juist wel alles in tabs ipv nieuwe vensters openen. In beide gevallen moet je wel de cmd toets ingedrukt houden en dan op een map dubbelklikken.

Bijdrager
    SunKeeper

Onder het ”Weergave” menu in de menubalk bovenaan kun je direct zien wat er aan en uit staat.
    Als er een optie staat die met ”Toon…” begint, klik er maar eens op, dan komt het tevoorschijn.
    Klik op ”Verberg…” om het te laten verdwijnen.

[/jipenjanneketaalmodus]

Bijdrager
    sknoppie

Ahh, zo simpel… Dank het werkt!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.