10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    riji

Finder sneltoets hernoemen bestand?

Ik ben eigenlijk verveeld dat ik zo iets eenvoudig moet vragen,
    maar kent iemand de sneltoets om in Finder een bestand te hernomen?

Geblokkeerd
    Bento

<Enter>

Bijdrager
    mackerjack

of iets te gemakzuchtig?

ook finder heeft een help-functie …:-)

Bijdrager
    riji

Ik heb wel degelijk eerst gezocht.
    Het is voor mijn vrouw en zij gebruikt openen met dubbelklik, maar met haar duizenden foto’s waar omwille van iPhoto veel eerst moet hernoemd worden, wilde ik een sneltoets.
    Ik had nooit aan ENTER gedacht als Windows-gebruiker en overigens vind ik dit een van de meest onlogische keuzes, maar dit is een ander verhaal.
    Alvast bedankt.

Geblokkeerd
    Bento

De <enter> toets heeft in Windows inderdaad een andere functie dan in OS X. De functie in OS X is voor switchers inderdaad erg onlogisch. <Enter> in OS X = F2 in Windows geloof ik.

Bijdrager
    Sander

Als je met Enter/Return een bestandsnaam wijzigt, en in Windows gewoon het bestand opent… Welke sneltoets is er dan om een bestand te openen in Mac OS X?

Bijdrager
    Sander

Wacht, ik heb ‘m al gevonden! ?+O

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    riji op 18 januari 2012

met haar duizenden foto\’s waar omwille van iPhoto veel eerst moet hernoemd worden, wilde ik een sneltoets.

Als terzijde vraag ik me af waarom je foto’s zou moeten hernoemen voordat je ze in iPhoto importeert.

riji op 18 januari 2012

Ik had nooit aan ENTER gedacht als Windows-gebruiker en overigens vind ik dit een van de meest onlogische keuzes, maar dit is een ander verhaal.

Onlogisch hoe? Dat Windows de Returntoets gebruikt om bestanden te openen vind ik onlogischer, of in elk geval toen ik erover nadacht: in de Finder is dat ?O, oftewel dezelfde toetscombinatie als je in elk ander programma gebruikt om een bestand te openen …

Geblokkeerd
    Bento
    Jakko op 18 januari 2012

Dat Windows de Returntoets gebruikt om bestanden te openen vind ik onlogischer.…

Dat mag je natuurlijk vinden maar het is al sinds het ontstaan van computers zo dat een <enter> commando een actie aanstuurt. En het starten / openen van een bestand is daar het ultieme voorbeeld van.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Behalve dan dat je in het grootste deel van de gevallen bij het selecteren van een bestand en dan op de Return-toets te drukken niet rechtstreeks “een actie aanstuurt” maar indirect: als je een programma selecteert heb je gelijk, dat komt dan op hetzelfde neer als de naam van het programma intypen in een commandoshell; open je echter een document dat aan een bepaald programma gekoppeld is dan gaat je vergelijking technisch gesproken niet meer op. Aangezien het in de Finder min of meer de bedoeling is dat gebruikers documenten openen in plaats van programma’s, is ?O de logischere keuze.

Maar: uiteindelijk zijn al dit soort opdrachten niet meer dan willekeurige conventies.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.