One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Finder OSX Sierra lettergrootte aanpassen

Finder OSX Sierra lettergrootte aanpassen

Profielfoto van Nicolien

Nicolien op 10 augustus 2017 #

Weet iemand hoe ik de lettergrootte kan aanpassen van de werkbalk in de Finder. Het gaat om de werkbalk in de afbeelding.
Bedankt vast!

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door Profielfoto van Pete.Z Pete.Z. Reden: Verplaatst
Profielfoto van McPim

McPim op 10 augustus 2017 #

Dat kan niet (althans, er is geen instelling hiervoor in macOS), je kunt alleen de resolutie van je hele beeldscherm aanpassen. Waarom zeg je specifiek ‘de Finder,’ dit is toch de menubalk die je in alle programma’s ziet?

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 10 augustus 2017 #

je kunt het system font wijzigen naar Lucida Grande
scheelt niet veel, maar wel iets.

http://osxdaily.com/2016/11/20/change-macos-sierra-system-font-lucida-grande/

Profielfoto van McPim

Dat zou ik dan weer niet doen… :roll:

‘..using Lucida Grande in Sierra is unsupported and has some known quirks that can lead to unusual font display issues including the inability to display password entry characters. Thus this is not for novice users and it’s not for users who want a perfect experience with their system fonts.’

Profielfoto van fred44nl

tja, valt allemaal best mee:)

Profielfoto van McPim

Voor óns wel ja :lol::lol:

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 10 augustus 2017 #

Aha, nou snap ik waar jouw lelijke, Windows-achtige sceenshots vandaan komen, Fred.:evil:

Profielfoto van fred44nl

Lelijk is een kwestie van smaak:)
en op mijn leeftijd is elke verduidelijking en/of vergroting van harte welkom.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 10 augustus 2017 #

Als je alleen tekstverwerken doet op je Mac, kun je ook de resolutie van je beeldscherm lager zetten. Dan worden de letters vanzelf groter;-)

Verder kun je ook de ‘Zoom’ functie gebruiken:

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 10 augustus 2017 #

fred44nl op 10 augustus 2017

En op mijn leeftijd is elke verduidelijking en/of vergroting van harte welkom.

Zelfde leeftijd (denk ik), maar ik erken mijn beperking en zet gewoon een leesbrilletje op.:nerd:
Ik maak liever mezelf lelijk dan mijn Mac!:-D

Profielfoto van mowat

mowat op 10 augustus 2017 #

Even een zijdelingse vraag.
Men zegt in een reactie eventueel de resolutie van het beeldscherm aan te passen.
Nu heb ik dat ook eens even geprobeerd maar ik merk daar iets vreemd op.
Misschien kan iemand daar meer uitleg over geven.
Ik heb een iMac 27 retina , gekocht 2016 (model late 2015) met AMD radeon R9M380 2048 MB.
Bij de systeeminfo / video en beelschermen staat : resolutie 5120 x 2880
Nu zie ik in systeemvoorkeuren/beeldschermen staan bij de keuzes:
nog grotere tekst : 1600 x 900
grotere tekst : 2048 x 1152
standaard : 2560 x 1440
meer ruimte : 2880 x 1620
nog meer ruimte : 3200 x 1800

Maar ik zie nergens die resolutie 5120 x 2880 staan .
Is daar een verklaring voor ?

Profielfoto van fred44nl

GoeieDag op 10 augustus 2017

Zelfde leeftijd (denk ik),

niet volgens jouw vCard op dit forum:)

Profielfoto van fred44nl

mowat op 10 augustus 2017

Maar ik zie nergens die resolutie 5120 x 2880 staan .
Is daar een verklaring voor ?

5120 x 2880 krijg je als je kiest voor “Standaard voor beeldscherm”.
bij “Geschaald” krijg je de andere mogelijkheden.

Profielfoto van McPim

Retina resolutie (het fysieke aantal schermpixels) is precies 2x de ‘standaard’ resolutie, de pixelresolutie waar macOS mee werkt. Dat is het ‘Retina’ principe, dubbele pixels bij dezelfde resolutie. De échte native schermresoltie kun je dus niet kiezen op een Retina scherm want dan zou de interface zo goed als onleesbaar worden. Beetje lastig uit te leggen maar als je het begrijpt dan snap je het :wink:

Profielfoto van mowat

Bedankt voor de reactie , maar ofwel begrijp ik het niet ofwel spreken de 2 reacties mekaar tegen.
Fred44nl zegt dat de standaard resolutie die 5120 x 2880 is ( daar staat de iMac trouwens altijd op bij mij)
en
McPim zegt dat de retina 2 x de standaard is , dus 2560 x 1440 en dat je de echte resolutie van 5120 x 2880 niet kan kiezen .Waarvoor dient die dan  en waarom verkoopt men de schermen dan als 5120 x 2880 ?

Profielfoto van McPim

Ik kan het niet veel beter uitleggen denk ik, 5120×2880 is de échte pixelresolutie van het Retina scherm. Maar macOS heeft standaard een werkresolutie van de helft, 2560×1440. Die Retina resolutie dient dus om jou 4 fysieke pixels (2 breed x 2 hoog) per ‘werk’-pixel te geven, waardoor je scherm zoveel scherper is dan vroeger.

Je kunt ook zeggen dat je op een 5120×2880 scherm werkt met een macOS interface die in de hoogte en de breedte 2x zo groot is geworden :)

Of nog een andere vergelijking: op jouw Retina scherm passen net zoveel windows, zijn plaatjes even groot en hebben fonts hetzelfde formaat als op de oude niet-Retina iMac met een 2560×1440 resolutie. Alles op jouw scherm is alleen twee keer zo scherp.

‘When an Apple product has a Retina Display, each user interface widget is doubled in width and height to compensate for the smaller pixels. Apple calls this mode HiDPI mode. The goal of Retina Displays is to make the display of text and images extremely crisp, so pixels are not visible to the naked eye. This allows displays to rival the smooth curves and sharpness of printed text and immediacy of photographic prints.’ (wiki)

PS: In je ‘systeem info’ staat de native (echte) resolutie van je scherm. In je beeldscherm-voorkeuren staat de resolutie waar macOS mee werkt (‘Looks like …x…’ staat er daarom ook bij): de standaard halve-Retina resolutie of een geschaalde lagere of hogere resolutie..

Profielfoto van aartjan

aartjan op 10 augustus 2017 #

Ofwel: Retina kan je niet Native zetten, dat wordt te klein.
Dus 5120 breed is virtueel maar de helft: waar vroeger 1 pixel zat, zitten er nu 4 (2 in de breedte en 2 in de hoogte).
Het beeld is 4x zo scherp en 200% vergroot.
Dat heet dus Retina.

Profielfoto van mowat

Het is indeaad voer voor mensen die in die materie thuis zijn.
Bedankt voor de uitleg.

Profielfoto van McPim

Lekker van je Mac genieten @mowat en nooit meer over nadenken :wink: . Zou @nicolien nog vragen hebben?! :lol:

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 11 augustus 2017 #

Probleem opgelost:

En voor Nicolien:

:-P

Profielfoto van Nicolien

Nicolien op 17 augustus 2017 #

Sorry voor mijn late reactie, het probleem is nog niet opgelost, helaas. Nog bedankt voor alle informatie.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 17 augustus 2017 #

Het is ook niet op te lossen want het kan niet.;-)

Profielfoto van McPim

McPim op 17 augustus 2017 #

Nicolien, waaróm wil je dat aanpassen? Het antwoord daarop maakt het ‘probleem’ misschien wat duidelijker voor ons.

Over dit topic

Gestart op 10 augustus 2017 door Nicolien

Laatste reactie door McPim

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?