15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    annor

Finder opent geen venster via dock

Sinds enkele dagen heb ik op mijn Imac het probleem dat als ik op de finder icoon in het dock klik er geen venster wordt geopend. Ik kan wel rechts klikken en voor “nieuw Finder-venster” kiezen. Dan opent er een venster. Als ik op het icoon klik dan lijkt Finder overigens wel actief en in de taakbalk kan ik ook via de optie “Ga” een venster openen. Misschien heb ik per ongeluk ergens iets verandert in de instellingen. Iemand een idee waar dit aan ligt en beter nog, hoe ik het weer kan herstellen?

Bijdrager
    1984

Heb je jouw Mac al eens herstart..

Bijdrager
    annor

Al twee keer, maar probleem blijft. Heb ook gezocht naar het finder.plist bestand om te verwijderen, maar die kan ik niet vinden.

Bijdrager
    fixar

De voorkeuren van de Finder vind je in de voorkeurenmap in je de bibliotheek van de gebruiker.

met het commando <shift> + <command> + <g> kun je er makkelijk komen door daar in te voeren:

~/Library/Preferences

Vervolgens kun je het bestand vinden onder de naam ‘ com.apple.finder.plist

Deze kun je verwijderen, er wordt daarna automatisch een nieuwe aangemaakt

Bijdrager
    annor

Bedankt voor de tip. Ik kan het pas vanavond laat checken en laat wel weten of het probleem dan opgelost is. Gisteren wel gezocht naar het .plist bestand maar die kon ik toen niet vinden. Is het een verborgen bestand of moet het er gewoon tussen staan?

Bijdrager
    Koning Frank

Verborgen bestanden zijn bestanden met een punt (.) erachter, bijvoorbeeld .DS_STORE . Com.apple.finder.plist is niet verborgen. Het wordt volgens mij wel verborgen in spotlight resultaten.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat is geen instelling. Lijkt me ook geen corrupte .plist. Doe eens een safe boot en kijk of het dan werkt.

Bijdrager
    Beech

Schijnt bekend probleem te zijn. Er staan oplossingen in.

Bijdrager
    wouter57

Type killall finder in terminal en druk op enter..

Bijdrager
    annor

Alles inmiddels geprobeerd, maar zonder resultaat. Het zal dus wel een bug zijn in 10.10.3 en de prijs die je betaald als je ook de beta’s meteen installeert. Neem aan dat het wel weer wordt opgelost, maar als iemand nog een tip heeft hoor ik het graag

Bijdrager
    wouter57

deze al geprobeerd.

Bij de beta van 10.10.3 werd verteld dat u die ook moest installeren op een andere partitie van de schijf dus………

Inactief
    Anoniem

Het ook altijd handig om even te vermelden welke Mac en OS versie je gebruikt. Scheelt weer een hoop geroep in het donker.

Bijdrager
    GoeieDag

Nou vraag je wel erg veel van een TS, Koen!8-O

Inactief
    Anoniem

Same here;-)

Gebeurt een paar dagen(?) na installatie van 10.10.03.
    Ik heb het gemeld in de Feedback Assistant.

Inactief
    Anoniem

Even com.apple.finder.plist wissen en com.apple.finder.plist[XXXX] wissen.
    (je moet deze een paar keer wissen)

restart en het werkt weer

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.