10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Sylvester

Finder (of Frontrow?) loopt vast op nieuwe Mac mini : HDMI probleem?

‘k Heb elders al een vraag gesteld, ivm schokkend beeld op Mac mini, dat ondertussen grotendeels is opgelost (wordt nog vervolgd).
    Het gaat hier over dezelfde configuratie, doch volgens mij een heel ander probleem, vandaar een nieuwe topic.

’t Loopt niet zo goed met m’n nieuwe Mac mini. Met de vorige heb ik die problemen niet gehad.
    Configuratie : nieuwe Mac mini (nieuwste model), ethernet UTP, 2 airdisks gemount, 1 harddisk via USB gekoppeld, laatste OS, alle updates gedaan, aangesloten via HDMI op een nieuwe Yamaha receiver RX-V667, op zijn beurt aangesloten op een Samsung LCD TV.

Probleem :
    de mini loopt gedurig grotendeels vast. De finder is zichtbaar, alsook de openstaande programma’s, maar ik kan niks meer in de programma’s doen. Ik kan de vensters van de programma’s verslepen, maar een actie is niet mogelijk. Alles draait wel nog.
    Waar kan ik dat aan zien? Er draait VMware Fusion (laatste versie) op, met Windows XP, en die doet nog steeds zijn ding. Die wordt gebruikt om de zonnepanelen te loggen. VMware fusion is absoluut niet processor intensief voor wat hij moet doen.
    Ik heb ook altijd frontrow open staan, zodat de kleinste zoon met een simpele klik op de apple remote al zijn filmpjes in frontrow kan bekijken.
    Frontrow klapt ook gedurig dicht of blijft zwart.
    DE MINI LOOPT CONSTANT, wordt nooit afgezet, vermits die een beetje als server draait (documenten van iedereen in het gezin), als logging systeem voor de zonnepanelen, en dan vooral als Mediacenter met frontrow.

Ik heb een script gemaakt met Automator dat bij het opstarten alle nodige programma’s opent, en als laatste Frontrow omdat deze altijd moet open staan. Vroeger stond er nog eyeTV bij open , maar die heb ik als test al lang niet meer gebruikt.

Er hangt geen keyboard en muis aan de Mac, ik benader hem altijd via ‘Deel scherm’ vanop m’n Macbook Pro.

Als ik dan herstart, gaat alles weer een tijdje goed, maar nooit langer dan een halve dag. En dat is variabel. Soms langer, soms korter.

Ik heb me al zot gezocht. Waar moet ik zoeken?
    Wat heb ik gisteren nog gedaan?
    Het was een nieuwe Mac, dus eigenlijk is OSX ook geheel nieuw. Bij de overschakeling van m’n oude naar nieuwe Mac mini heb ik geen migratie assistent gebruikt. Ik heb dus frisse nieuwe accounts aangemaakt, en de nuttige programma’s opnieuw ge├»nstalleerd.
    Omdat ik toch al vanalles van die kleine dingetjes had ge├»nstalleerd zoals menu meters, perian enz… , heb ik als wanhoopspoging de mini gisteren volledig gewist, clean install 10.6.4 met de bijgeleverde DVD gedaan, GEEN updates gedaan, VMware fusion ge├»nstalleerd, iPhoto en iTunes laatste versie ge├»nstalleerd, de VMware fusion windows-image terug gezet, de libraries van iTunes en iPhoto terug gezet, en een alias vanaf de externe USB schijf naar de movies-map gemaakt voor mijn films(mag toch h├ę). Meer heb ik niet gedaan.
    Ik start alleen maar VMWare fusion en frontrow op. Alles loopt goed. Een paar keren frontrow gesloten en terug geopend, totdat ik wilde stoppen. Ik wilde frontrow nog eens openen en het beeld bleef zwart.
    Deze morgen weer hetzelfde probleem zoals hierboven omschreven.
    Na een herstart is alles weer eventjes goed.

Hoe komt dit? Is er iemand die me tips kan geven?
    Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat ik de receiver af zet en dat er iets mis gaat met de videokaart in de Mac mini? Want als ik de receiver af zet, hangt er zogenaamd geen scherm meer aan die mini.
    Daar twijfel ik aan, want als ik de mini herstart zonder receiver ingeschakeld, gaat toch alles weer eventjes goed.

(sorry voor de lange tekst, het probleem is tamelijk complex en niet uit te leggen in 3 regeltjes)

Bijdrager
    mtooster

– Waarom installeer je niet eerst de combo update naar OS X 10.6.7 voordat je doorgaat?
    – Hoeveel geheugen zit er in die Mac Mini?
    – Heb je het probleem ook als je VMWare niet opstart? Hoeveel geheugen heb je aan die virtuele machine toegewezen?
    – Waarom gebruik je een betaald pakket (VMWare) voor iets wat ook gewoon kan met een gratis pakket (VirtualBox)?

Bijdrager
    Sylvester
    mtooster op 01 april 2011

- Waarom installeer je niet eerst de combo update naar OS X 10.6.7 voordat je doorgaat?

Toen ik de mini had gekocht (nog niet zolang geleden) heb ik eerst de combo update naar 10.6.7 gedraaid, en daarna aan de slag gegaan.
    Nu wilde ik het eens anders doen. Ik zoek me zot. Ik dacht dat het misschien met de update naar 10.6.7 te maken had, wat dus niet is.

– Hoeveel geheugen zit er in die Mac Mini?

4 GB. Op m’n oude intel core mono had ik maar 2 GB om m├ę├ęr te doen.

– Heb je het probleem ook als je VMWare niet opstart? Hoeveel geheugen heb je aan die virtuele machine toegewezen?

Nog niet kunnen testen vandaag, zolang de logging op VM ware Fusion draait. Dat moet is ’s avonds eens testen.
    Geheugen toegekend : standaard, dus 512 K . Zo was dat ook op de oude Mac mini en heeft altijd goed gewerkt. Hij moet nagenoeg niets doen. Alleen om de 5 seconden een heel klein beetje data uit de omvormer van de zonnepanelen halen. Processor load voor deze opdracht is nagenoeg nul.
    Heel simpele eenvoudige software.
    Maar volgens mij zit het probleem niet in VMware vermits ALLE programma’s beginnen te hikken. Volgens mij is het een finder probleem.

Als ik cmd-option-esc klik, schiet de finder soms terug wakker en kan in frontrow terug opstarten, en terug in alle programma’s (in dit geval VMware fusion)

– Waarom gebruik je een betaald pakket (VMWare) voor iets wat ook gewoon kan met een gratis pakket (VirtualBox)?

ik dacht beter af te zijn met gekochte software. Misschien is dat niet zo, misschien wel, ik weet het niet.
    In elk geval werkt VMware fusion goed.

Bijdrager
    Sylvester

Ik heb het probleem kunnen reproduceren, denk ik !
    Als ik de HDMI kabel uit trek, geeft de mini hetzelfde probleem : Frontrow klapt dicht en de finder reageert niet meer normaal. Ik kan programma’s opstarten, maar verder zijn ze niet toegankelijk.

Dus mogelijk heeft het iets te maken met het uitzetten van de Yamaha receiver, want zolang deze aan staat doet de mini het goed.
    Volgens mij ziet de mini bij het uitschakelen van de receiver hetzelfde als het uittrekken van de HDMI.

Ter info : op de oude Mac mini had ik zo’n plugje op de DVI uitgang hangen (converter van DVI naar composit en s-video). Dat plugje of stekker hield de mini in een bepaalde resolutie, want ik kan me nog herinneren dat ik daar in het begin ook iets gelijkaardig aan de hand had, zonder die stekker. Daarmee dat die configuratie steeds heeft gewerkt.

Hoe los ik dit in hemelsnaam op?
    Bestaat er software die de Mac ‘forceert’ in een bepaalde resolutie, zodat hij steeds denkt dat er een scherm aanhangt?

Bijdrager
    Sylvester

even getest :
    receiver afgezet, en terug ingeschakeld, en het probleem doet zich voor.
    Frontrow klapt dicht en finder hapert.

Bijdrager
    Macosxachist
    Sylvester op 01 april 2011

Bestaat er software die de Mac \’forceert\’ in een bepaalde resolutie, zodat hij steeds denkt dat er een scherm aanhangt?

SwitchResX?

Bijdrager
    Sylvester

Ondertussen heb ik al diverse testen gedaan met SwitchResX. Buiten dat er nog wat bugs in zitten, lukt het niet om de mini in een bepaalde resolutie te blokkeren.
    Ik heb met de developer van SwithcResX contact opgenomen.
    Hij liet me weten dat SwichResX niet mijn probleem gaat oplossen. De videokaart gaat altijd slecht reageren op een ‘disconnectie’ . De resolutie gaat zich altijd resetten.

Nou, dan heb ik toch een echt vervelend probleem.
    Iemand nog andere idee├źn ???

Bijdrager
    Sylvester

Ik krijg er grijze haren van , en ik heb er al zo weinig.

Gezocht, gezocht, en nog eens gezocht.
    Toevallig dit topic gevonden :
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2477139&tstart=0

Het blijkt dus een gekend probleem te zijn.
    Ik heb even zo’n feedback formulier ingevuld en naar Apple gestuurd.

Toch raar dat er niemand hier zoiets heeft voorgehad.
    Ben ik dan weer de pineut?

Bijdrager
    Sylvester

Dus volgens mij is het een HDMI issue.
    Ondertussen heb ik het geprobeerd met een Moshi MD port naar HDMI.
    Helaas hetzelfde probleem.
    Mail naar Apple gestuurd (een tijdje geleden al), en helaas nog steeds niets gehoord.

‘k Ben al veel minder gelukkig met m’n nieuwe mini.

Niemand die dit probleem ook heeft ervaren, en op ├ę├ęn of andere manier heeft opgelost?

Bijdrager
    Sylvester

Een tijdje later….
    Ik heb de knoop doorgehakt : ik heb een Gefen HDMI detective plus gekocht (in de VS.)
    HDMI probleem opgelost.

Spijtig dat ik zo’n probleem dat waarschijnlijk opgelost had kunnen worden met een update, zo moet oplossen.
    Minpunt voor Apple, helaas

Alles werkt nu prima op m’n Mac mini. Frontrow draait terug onder Lion, en alles blijft nu stabiel sinds die HDMI detective. Het beeld blijft, frontrow klapt niet meer dicht, en de finder blijft stabiel.
    Behalve iTunes natuurlijk. Versie 10.4 draait niet meer onder Frontrow.:cry:

Alles bij mekaar vind ik het toch wel rare kronkels van Apple. Ze staan tegenwoordig een stapje lager in mijn achting.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.