18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    iNiels1984

Finder loopt vast na opnemen map

Hi all! Ik heb een probleem en hoop dat iemand me kan helpen. Op m’n mac heb ik een map met een hoop stock bestanden, best belangrijk dus. Nu is het zo dat als ik deze map open m’n Finder vastloopt en in ‘m moet herstarten, ik kan dus niet meer bij m’n stock bestanden. Heeft iemand enig idee hoe ik dit op zou kunnen lossen…? Alles tips zijn welkom, thnx alvast!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Al in je backup gekeken?

Hoe gaat het daar?

Bijdrager
    iNiels1984

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 17 januari 2018 om 16:35</p>
    Al in je backup gekeken?

Hoe gaat het daar?

Ik heb de oudste backup al eens terug gezet maar dit heeft het probleem niet verholpen…

Bijdrager
    koen

Kun je die map naar een andere locatie slepen, bv een externe schijf? En dan vandaaruit proberen te openen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Of via de terminal. Open dat programma en typ erin:

ls 

Dat zijn de letters L en S, maar dan in het klein, en met een spatie erachter. Sleep dan de map vanuit de Finder het venster op (hij zal achter ls komen te staan), en druk op de Return-toets. Als het goed is komt de inhoud van de map voorbij in het terminalvenster. Zo niet, of komt er minder langs dan verwacht, dan geeft dat je wellicht een aanwijzing waar je verder moet zoeken.

Bijdrager
    iNiels1984

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 17 januari 2018 om 19:15</p>
    Of via de terminal. Open dat programma en typ erin:
    <div class=”code”>
    <pre class=”nogeshi” style=”font-family: monospace;”>ls
    </div>
    Dat zijn de letters L en S, maar dan in het klein, en met een spatie erachter. Sleep dan de map vanuit de Finder het venster op (hij zal achter ls komen te staan), en druk op de Return-toets. Als het goed is komt de inhoud van de map voorbij in het terminalvenster. Zo niet, of komt er minder langs dan verwacht, dan geeft dat je wellicht een aanwijzing waar je verder moet zoeken.

Als ik bovenstaande uitvoer zie ik inderdaad alle items in terminal voorbij komen. Dat gaat dus goed, alleen, wat dan…?

Bijdrager
    iNiels1984

<p class=”cite”>koen op 17 januari 2018 om 17:38</p>
    Kun je die map naar een andere locatie slepen, bv een externe schijf? En dan vandaaruit proberen te openen?

Dit heb ik inderdaad ook al geprobeerd, helaas lukte ook dit niet.

Bijdrager
    koen

Welk deel lukt niet?

Bijdrager
    iNiels1984

<p class=”cite”>koen op 17 januari 2018 om 20:00</p>
    Welk deel lukt niet?

Het kopiëren is geen probleem, alleen het openen, daar gaat het fout, het lijkt of sommige bestanden in de map niet kunnen worden geladen. M’n cursor begint te draaien en dat blijf zo.

Moderator
    Night

Ook een bestandslijst in Terminal lukt niet (zoals Koen vroeg)?

Bijdrager
    koen

Dat was Jakko, niet Koen 👍

Bijdrager
    macmaus

En je hebt ook al een andere weergave geprobeerd (symbolen, coverflow etc)?

Geen idee hoe groot de map is, maar geprobeerd in te pakken (met bijv Stuffit) en het zip-bestand verplaatsen naar een andere schijf en openen?

Rechten van de map gecontroleerd? Rechten van de hele schijf hersteld via schijf-EHBO?

Bijdrager
    iNiels1984

<p class=”cite”>Night op 17 januari 2018 om 23:16</p>
    Ook een bestandslijst in Terminal lukt niet (zoals Koen vroeg)?

De bestandslijst krijg ik inderdaad te zien. Dat lukt dus, alleen heb ik hiermee natuurlijk de map nog niet geopend.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>iNiels1984 op 17 januari 2018 om 19:58</p>
    <p class=”cite”>Als ik bovenstaande uitvoer zie ik inderdaad alle items in terminal voorbij komen. Dat gaat dus goed, alleen, wat dan…?</p>

Je kunt ze ook via de terminal proberen te kopiëren:

cp -Rv 

wederom gevolgd door een spatie, en sleep de map erop. Controleer of de mapnaam eindigt op een / en zo niet, typ die er dan met de hand achter (tegen de naam aan, niet gescheiden door een spatie). Zorg dat er daarna wél een spatie na de schuine streep staat, en sleep dan de map waar je de bestanden naartoe wil hebben naar het terminalvenster. Na een druk op Return wordt de hele inhoud van de eerste map naar de tweede gekopieerd, en komen de bestandsnamen in het terminalvenster langs zodat je ten eerste kunt zien wat er gebeurt, en ten tweede in geval van een fout o.i.d. ziet bij welk bestand het misloopt.

Bijdrager
    iNiels1984

<p class=”cite”>macmaus op 18 januari 2018 om 09:34</p>
    En je hebt ook al een andere weergave geprobeerd (symbolen, coverflow etc)?

Geen idee hoe groot de map is, maar geprobeerd in te pakken (met bijv Stuffit) en het zip-bestand verplaatsen naar een andere schijf en openen?

Rechten van de map gecontroleerd? Rechten van de hele schijf hersteld via schijf-EHBO?

De map is 6,42 GB groot en bevat 2795 onderdelen. Kopiëren van de map is mogelijk, geen probleem, alleen opnemen wil dus niet lukken, ik zie er lijst met bestanden verschijnen, maar na een paar seconde stagneert dit en begint m’n cursor te draaien waardoor ik genoodzaakt ben de Finder te herstarten.

Bijdrager
    iNiels1984

Is het op de een of andere manier mogelijk om een deel, 1/4 van de bestanden te kopiëren naar een nieuwe map?

Bijdrager
    iNiels1984

Opgelost! Ik heb de map gekopieerd naar en USB stick, daar kon ik de map wél opnemen… Vandaar de map in drie mappen verdeeld en terug geplaatst op de HD. Nu kan de mappen weer openen, blijft een vreemd verhaal maar blij dat ik weer bij m’n bestanden kan! Thnx voor de tips en hulp!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>iNiels1984 op 18 januari 2018 om 11:08</p>
    Is het op de een of andere manier mogelijk om een deel, 1/4 van de bestanden te kopiëren naar een nieuwe map?

(Hoewel je al een oplossing hebt zal ik nog even antwoord geven, voor de volledigheid/de toekomstige lezer van deze thread met een vergelijkbaar probleem.)

Op de manier die ik al noemde: via de terminal. Door eerst dit commando te geven:

cd /pad/naar/map

kom je in de map. Dan met bijvoorbeeld

cp -Rv A* a* B* b* /pad/naar/een/andere/map

kopieer je alle bestanden die met A, a, B of b beginnen (in de terminal gelden hoofd- en kleine letters als niet hetzelfde) naar een andere map. Je kunt er zoveel opgeven als je wilt, zolang de doelmap maar helemaal als laatste komt.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.