11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    marsie

Finder knippen/plakken

Na een recovery van Catelina kan ik geen bestanden meer knippen/plakken (command+x). Onder Finder tap wijzig zijn de opties knip en ook plak licht grijs. Wie weet hoe ik dit kan herstellen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door marsie.
    Bijdrager
    mowat

Ik dacht dat je in MacOS finder niet echt bestanden kon knippen  ( appeltje+X)(zoals bedoeld bij bv. windows ) , kopiëren en verplaatsen wel.

Delen uit bv. een document  ( bv. tekst) knippen en plakken wel.

Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door mowat.
    Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>mowat op 5 juni 2020 om 20:36</p>
    Ik dacht dat je in MacOS finder niet echt kon knippen.

ja hoor, dat werkt net zo.

Command + X

Command + C

Command + V

het werkt allemaal.

Moderator
    Night

Heb je de standaard stappen al doorlopen (te beginnen met een eenvoudige herstart)?

Bijdrager
    mowat

Hoi Fred ,

Hebben we het over hetzelfde ? Als ik ( ik zit nu op High Sierra te werken) in finder (kolomweergave) in mijn map documenten een bestand selecteer dan is bij mij ook in menu/archief/ de optie knip (cmd+X) grijs.

Als ik op het toetsenbord cmd+X probeer dan gaat er niets naar het klembord en is er dus niets geknipt en met V wordt er ook niets geplakt.

Enkel met kopieren cmd C en cmd V lukt dat wel maar dan is hetdocument niet echt geknipt en moet je het nog verwijderen van de originele plaats.

Ook met rechtsklik kan ik dupliceren en kopieren , maar niet knippen.

Ik vond dat toen ik , heel lang geleden , van windows naar Apple overstapte iets heel vervelend maar Apple vond deze werkwijze veiliger.

Bijdrager
    feek

verplaatsen gaat als volgt. Selecteer de te verplaatsen bestanden, druk op ⌘-C

Ga naar de map waar naartoe je de bestanden wilt verplaatsen en druk op ⌘⎇V (CMD-OPT-V) en de bestanden worden verplaatst

Bijdrager
    mowat

Dat klopt helemaal feek,

Dat zeg ik ook in mijn eerste reactie : ” kopieren en verplaatsen kan wel”

Maar dat doe je dus met (cmd+C en cmd+opt+V) en niet met (cmd+X en cmd+V)

Moderator
    Night

Dat zie je ook terug in het Edit menu als je daarop klikt in de Finder en dan tegelijk de optie-toets indrukt

Bijdrager
    mowat

Inderdaad Night,

Ik vind de vraag van de TS dan ook eigenaardig wat die cmd+X betreft. Spreekt Marsie misschien niet over inhoud van een geopend document  en dus niet over een “bestand” in finder ?

Bijdrager
    marsie

Dank voor jullie input, het heeft altijd gewerkt zoals ik heb omschreven namelijk appeltje X en appeltje V.  Ik gebruikte ook het programma cut paste files, misschien dat het daar nu aan ligt dat het niet meer werkt zoals het altijd gewerkt heeft. Moet mijzelf dus gaan aanleren dat ik bij knippen/plakken ook de option toetst gebruik.

edit: het is dit programma:https://www.appletips.nl/cut-paste-files-bestanden-knippen-en-plakken-in-finder-promocode-actie/

Programma is niet meer in appstore verkrijgbaar.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door marsie.
    Moderator
    Night

Ik vermoed dat het eraan ligt dat de betreffende app niet 64-bits is. Catalina is de eerste macOS versie waarin 32-bits apps gewoonweg niet meer werken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.