30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)
  • Q:
    Bijdrager
    Saabs

Finder is zijn naam niet waard

Zoekopdrachten met Finder.

Is dat niet zowat hetzelfde als tegen een blinde zeggen om uit een doos knikkers, de rode eruit te halen?

Komaan gasten. Sinds ik Leopard draai kan Finder niet meer normaal zoeken. Ik weet bevoorbeeld exact hoe het document/programma/afbeelding heet en weet exact waar het is, maar ik geef het toch eens in in de Finder. En hij vindt niets! Elke f*cking keer! Zo kan men toch niet werken? Ik moet dus eerder een tiental minuten zoeken achter iets ipv dat Finder dat voor mij doet. Ik zeg hem altijd dat hij ‘overal’ moet zoeken, maar dat krijgt die nietsnut gewoon niet geregeld.

Got any tips for me?

Bijdrager
    EclipX

:apple: + spatie ? = zoekterm

Bijdrager
    Saabs
    ”EclipX”

:apple: + spatie ? = zoekterm

Neen, spotlight laat me ook in de steek.

Bijdrager
    vanhyfte.johnny

Vind spotlight het bestand? volgens mij zoekt finder via spotlight.
    Of ben ik daar mis in?:?

edit: @ EclipX – damn, je was me net voor 8)

Bijdrager
    julesp

Heb alles goed ingesteld in Spotlight? Het gaat hier niet Finder, maar om spotlight (de zoekmachine in finder)

Moderator
    unSOUND

Sinds Leopard heeft men er voor gezorgd dat OS X niet meer in bepaalde mappen mag zoeken, dat is al een flink nadeel.

Bijdrager
    Saabs

Alles is goed ingesteld hoor.

unSOUND, waarom is dat? En welke mappen zijn dat dan? Ik heb het gevoel dat het vooral bij ‘Documenten’ is dat hij niet deftig zoekt.

Bijdrager
    vanhyfte.johnny

Ja maar volgens mij horen je persoonlijke mappen daar niet bij.
    Bestaat de mogelijkheid niet dat de indexering van spotlight ergens is misgelopen?
    Kun je spotlight niet opnieuw laten indexeren?

”unSOUND”

Sinds Leopard heeft men er voor gezorgd dat OS X niet meer in bepaalde mappen mag zoeken, dat is al een flink nadeel.

Bijdrager
    Saabs

Goede vraag. unSOUND?

En voor de anderen, hebben jullie ook dit probleem of is dit enkel bij mij?

Bijdrager
    EclipX
    ”vanhyfte.johnny”

Ja maar volgens mij horen je persoonlijke mappen daar niet bij.
    Bestaat de mogelijkheid niet dat de indexering van spotlight ergens is misgelopen?
    Kun je spotlight niet opnieuw laten indexeren?

”unSOUND”

Terminal:

[code:1:873b316b2e]sudo mdutil -E /[/code:1:873b316b2e]

Bijdrager
    Saabs

1 belangrijk ding heb ik geleerd bij Terminal, pas op met “sudo’ -dingen.
    Wat doet dit? Heeft dit een effect op andere zaken in mijn systeem?

Bijdrager
    EclipX
    ”Saabs”

1 belangrijk ding heb ik geleerd bij Terminal, pas op met “sudo’ -dingen.
    Wat doet dit? Heeft dit een effect op andere zaken in mijn systeem?

Nee, dit reset je Spotlight, zodat hij opnieuw alles gaat indexeren. Vertrouw me maar

Moderator
    unSOUND
    ”Saabs”

Goede vraag. unSOUND?

Het gaat vooral om systeemmappen en in programma-recources. In je thuismap zou hij dus gewoon moeten zoeken.

”Saabs”

Ikzelf heb er totaal geen last van. Ik tik iets in, en hij vindt het.

Bijdrager
    kleini
    ”unSOUND”
    ”Saabs”

Goede vraag. unSOUND?

Het gaat vooral om systeemmappen en in programma-recources. In je thuismap zou hij dus gewoon moeten zoeken.

”Saabs”

Ikzelf heb er totaal geen last van. Ik tik iets in, en hij vindt het.

hier vind hij meestal ook wel alles, behalve pas gedownloadde bestanden, maar dat lijkt me logisch…

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Alles staat aangevinkt bij spotlight/zoekresultaten?

Wellicht helpt opnieuw indexeren:
    ‘Zet daarvoor je hele harde schijf in de Privacy lijst van de Spotlight Preferences, en haal het er daarna weer uit. Dit heeft tot gevolg dat Spotlight haar hele database wist en daarna opnieuw opbouwt. Als het goed is wordt nu wel alles goed geindexeerd.’

Inderdaad zoekt Spotlight in Leopard niet overal, bijvoorbeeld niet in de library. om daarin te zoeken, kun je de library openen in finder, dan je zoekopdracht in te typen in het finder venster, en vervolgens Zoek in ‘bibliotheek’ selecteren.

Ongetwijfeld is er een manier om Leopard standaard overal te laten zoeken… iemand?

Bijdrager
    Saabs

Zoals je ziet heb ik het ingegeven in de Terminal.

En daarna wou ik zoeken in Spotlight en kreeg ik dit.

Bijdrager
    EclipX

Misschien gewoon wat geduld hebben? lol

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

indexeren duurde bij mij een kwartiertje (80 Gb)

Bijdrager
    Saabs

Wat is dat eigenlijk ‘indexeren’ ?

Bijdrager
    LEXY

Een index maken.:)

Bijdrager
    apple_fan

Een index maken van al je bestanden. Dus gewoon een lijst met waar alles staat.

Moderator
    unSOUND

Zie het als de index achterin een boek. Daar staat een lijst met woorden, en waar in het boek je die kunt vinden. OS X maakt op diezelfde manier een lijst van bestanden op je HD, zodat hij bij het zoeken alleen dat bestandje hoeft te benaderen, en de harde schijf dus niet helemaal fysiek gelezen hoeft te worden. Het scheelt dus tijd, en stroom.

Bijdrager
    BenDover

Laat hem meestal bij opnieuw indexeren een nachtje aanstaan, bij mij duurt het meestal een paar uur.
    Indexeren en met de computer werken werkt bij mij niet lekker.

Maar zoeken gaat perfect. Ook zoeken in de bestanden zelf is ideaal.

Bijdrager
    LEXY

Ja inderdaad, daar moet Apple ook eens wat aan doen. Hier wordt mijn MacBook ook schokkerig en stroperig bij indexeren. Dat zou toch niet hoeven, bij andere apps gaat multitasking perfect.

Moderator
    unSOUND

Multitasking is 1 ding, voor het indexeren moet de hele harde schijf gebruikt worden… En een harde schijf kan gewoon niet goed meerdere dingen tegelijk lezen en schrijven. Dat heeft dus niks met OS X te maken, maar met de techniek van de huidige harde schijven.

Bijdrager
    LEXY

Toch moet Apple daar wat op kunnen vinden. Ik zeg maar wat, een buffergeheugen aanspreken?

Bijdrager
    Saabs

Indexeren is klaar. Heb het opnieuw geprobeerd. Zoekterm ‘coconut’ omdat het programma ‘coconutBattery’ noemt en hij vindt het niet, terwijl het gewoon ergens in een map bij ‘Documenten’ staat.

Bijdrager
    LEXY

Waarom staat een programma in een documenten map?

Bijdrager
    Saabs

Ik heb daar gewoon een map gezet waar speciale programma’s inzitten en dergelijke. Jij hebt toch wrs ook een aantal jpeg bestanden in je documenten-map ofzo? Maakt toch totaal niet uit. Spotlight moet overal kunnen zoeken.

Bijdrager
    Stadsman

Zijn er mappen en bestanden die Spotlight wel vindt bij jou?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.