6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Niek1986

Finder instellingen symboolgrootte rasterafstand ect.

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe iMac ter vervanging van een MacBook Pro. Veel bestanden overgezet van mijn MBP naar mijn iMac en alles werkt weer zoals ik het graag wil. Nu merk ik alleen dat Finder in mijn bestandshiërarchie verschillende instellingen gebruikt mbt symboolgrootte, rasterafstand en rangschikking (ik denk dat dit komt van de overgezette folders van de MBP maar ook mappen van geinstalleerde programma’s gebruiken een andere instelling). Ik kan geen enkele manier vinden om daar een uniforme layout voor te krijgen.. “Weergave opties/Alt J > Gebruik als standaard” maakt niet de bestaande folders in het gewenste formaat. Is er een manier om dat wel voor elkaar te krijgen? Eventueel een plugin, een app, of iets anders.. Het lukt me alleen handmatig maar het betreft ruim 500 folders!

Via de zoekfunctie kon ik ook geen antwoord vinden nog, misschien zie ik iets heel makkelijks over het hoofd. Ik las ergens dat de “child-folders” wel overgezet zouden worden naar het nieuwe formaat maar dat lijkt hier niet te werken. (OSX Yosemite)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    csteelooper

Nu weet je precies waar de .DS_Store files voor dienen die je in elke map verborgen aantreft. Daar staan namelijk alle instellingen (per map) in. Normaal gesproken moet je met [CMD]+J inderdaad de instellingen kunnen aanpassen (en ‘Gebruik als standaard’) zou er dan voor zorgen dat deze instellingen voor elke andere map worden gebruikt), maar wellicht zorgen die .DS_Store bestanden bij jou voor problemen omdat ze van een ander systeem afkomstig zijn. Dit zou namelijk gevolgen kunnen hebben voor je schrijfrechten. Overigens kan dit sowieso een probleem zijn: check eerst of je in alle folders waarvoor je instellingen wilt aanpassen ook daadwerkelijk schrijfrechten hebt.

Bijdrager
    Niek1986

Daar heb ik wat aan. Ik heb inderdaad de .DS_Store files kunnen vinden.. die .DS_Store files zullen dan van mijn MBP afkomstig zijn. Kan ik die nu zomaar verwijderen of levert dat problemen op? Dan zou ik later de instellingen via een “Gebruik als standaard” weer willen invullen.

Schrijfrechten heb ik:) Even steekproefsgewijs gecontroleerd, overal Lezen en schrijven.

Bijdrager
    csteelooper

Nee, dat verwijderen zal geen problemen opleveren, behalve dan dat je wellicht je instellingen opnieuw moet doorvoeren.

Elke keer dat je een map opnieuw opent, zal er (indien het nog niet bestaat) een .DS_Store bestand worden aangemaakt om daar de instellingen aangaande weergave van die map en dergelijke in op te slaan. Het kan zijn dat er door de migratie iets mis is met die bestandjes (of althans, dat je Mac ze niet goed kan gebruiken). Derhalve zouden de problemen die je beschrijft opgelost kunnen zijn door het verwijderen van die bestandjes.

Ik zou zeggen, probeer het bij enkele mappen uit en zie of het werkt.

Bijdrager
    Niek1986

Ik kan ze gewoon verwijderen. Alleen is daarmee mijn (first world) probleem niet opgelost.. ook niet als ik op een bovenliggende map de knop ‘gebruik als standaard’ gebruik. De icoontjes blijven gewoon kleiner en 3 op een rij ipv 4.

Bijdrager
    csteelooper

ah da’s jammer… Ik moet zeggen dat ik het probleem nog nooit bij de hand heb gehad. Maar dat je ze gewoon kon verwijderen wist ik op zich wel…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.