15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    walterb

Finder hangt, evt suggesties?

De laatste 2 a 3 weken heb ik regelmatig dat de finder ineens blijft ‘beach-ballen’. Ons netwerk is een tijdje terug vernieuwd, maar fluctueert vermoedelijk. Nu vond ik info dat de finder last kan hebben van netwerk-verbindingen, ik heb namelijk 6 servers op het buroblad, de meeste zijn appletalk.
    Geforceerd stoppen werkt niet altijd, en meestal moet ik dus hard rebooten. Zijn er nog mogelijkheden om dit hangen te onderbreken/voorkomen. Kan ik er verder nog iets aan doen? Ik gebruik cocktail en heb de permissies meerdere keren hersteld, caches geleegd e.d.
    Op dit moment kan ik weinig veranderen aan het netwerk, wat verder goed draait, het draait op 1 Gb, met windows 2003 servers.

Geblokkeerd
    Anoniem

Hoi Walter,

We hebben hier ook 4 servers op ons bureaublad staan, maar nog nooit
    problemen ondervonden met de finder.
    Wat we wel hebben met al die servers, is dat Retrospecs er helemáál niet blij mee is.
    We hebben een aantal Raids (mirrored én striped), waardoor Retrospect
    gewoon niet goed mee om kan gaan, en dat heeft een tijdje tot systeemvertragingen
    geleid. Maar nadat we alles hadden geupdate (systeem en Retro), liep alles ineens wel goed.

Heb je al geprobeerd of je ’t probleem ook hebt als je ’n nieuwe account aanmaakt?
    Of misschien dat bij jullie Retrospect ook vervelend doet?
    Ik weet even niet meer hoe dat bij jullie ging, maar deed de server bij jullie
    niet ook een hoop dingen op de achtergrond? Misschien dat dat vertraagt?

Mvg,
    Joram

ps.: Hoe gaat ie bij jullie eigenlijk? Laatste keer dat ik me kan herinneren, stonden er
    maar 3 of 4 servers toch? Zijn jullie helemaal over op OSX ook?

Bijdrager
    walterb

ha joram,
    we hebben een nieuwe 2.4 TB RAID server en een exchange server naast de bestaande 3 NT servers. Backup geschiedt via windows, buiten de macs om.
    Ik vermoed dat de finder hikt door het netwerk, het hangen gebeurt denk ik tijdens handelingen over netwerk, nieuw mapje aanmaken, openen e.d.

Geblokkeerd
    Anoniem

’t Zou me aan de andere kant ook niets verbazen als het aan ’t aantal servers ligt.
    Met 6 servers zul je vast aardig wat dataverkeer hebben, waar ook je finder last van
    heeft. Heb je de mogelijkheid om eens met 3 of 4 servers te werken i.p.v. 6, om eens te testen
    of het niet aan de hoeveelheid verkeer ligt?

Tja, het blijft Windos he :P

Backup geschiedt via windows, buiten de macs om.

De backups, doen jullie die ook tijdens het werk, of alleen ’s avonds?
    Als dat ook overdag gebeurt, kan het ook zijn dat de server de hele boel vertraagt.
    En omdat je Mac daar op ingelogt staat, vertraagt die ook.

Bijdrager
    Hybride

Ik heb een mac mini aan een klein windows netwerkje. Ik heb dit probleem ook meermalen als ik probeer meerdere dingen tegelijkertijd over het netwerk te doen tussen mac en pc. Het gebeurt altijd wanneer er sprake is van dataoverdracht over het netwerk.
    Enkel het opnieuw opstarten van de mac biedt dan soelaas.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik kan ’t hier ook niet simuleren…. we hebben hier geen enkele Windowsbak staan.
    Maar ik denk niet dat het een Windows-only probleem is eigenlijk hoor.

Bijdrager
    walterb

Dat het iets met het data-verkeer kan zijn, is niet onmogelijk, maar zo groot is het nu ook weer niet, de windows systemen draaien prima, ik vermoed dat het inderdaad een netwerk-bottleneck is, misschien iets met time-out of zo.
    Backuppen gebeurt ’s nachts hoor…

Bijdrager
    Hybride

Wat het ook is, het blijft wrang dat finder niet te herstarten is en dat de mac geheel gereset moet worden. Hopen dat het in volgende updates wordt opgelost evenals het printen via samba probleem.

Geblokkeerd
    Anoniem

Je zou eens kunnen kijken of het niet gewoon één van je servers is, in plaats van
    de bottleneck door alle servers bij elkaar.
    Voor hetzelfde geld is één van je servers gewoon vervelend aan het doen:)

Bijdrager
    dirk_w
    ”Hybride”

Wat het ook is, het blijft wrang dat finder niet te herstarten is en dat de mac geheel gereset moet worden..

Resetten hoeft volgens mij helemaal niet. Ik heb ook wel eens dat FINDER lijkt te “hangen”. “rechter muisknop” op finder en START OPNIEUW helpt dan niet.
    Maar wanneer ik FORCEER STOP doe vanuit een ander programma (bijv Safari), dan lukt het wel om finder te stoppen.

Probeer het eens zou ik zeggen.

Bijdrager
    walterb

‘Vroeguh” kon je veel dingen doen, finder vervangen, voorkeuren eruit, noem maar op. Nu kan ik de voorkeuren ook wel weggooien, maar dat verandert niets, helaas.
    Het is ook geen crash dus de log brengt ook geen duidelijkheid.
    Maar wie weet met Tiger….
    (wie gaat er ook maar de mac expo trouwens?)

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik niet, maar ik heb Tiger op het moment dat ie uitkomt als ’t een beetje meezit.
    We hebben hier op het werk een onderhoudscontract met Apple, en daarbij
    krijg je ook de nieuwste versie van het systeem:D

En die komt waarschijnlijk hier binnen op het moment dat die in de winkel ligt.

Bijdrager
    lodewijkje

het is inmiddels het Tiger-tijdperk, en ik loop ook regelmatig tegen dit probleem aan. Ik log in via een VPN op een ander netwerk, en als ik mn PB in slaap doe, of zelfs als een verbinding niet helemaal tot stand komt, dan slaat finder vast, en force quite/ relaunch werkt niet.

Als ik Finder relaunch dan valt hij idd weg, en lijkt opnieuw op te starten – volgens Dock en onder :apple:+alt+esc staat ook dat finder werkt. Maar in de Activity Monitor verschijnt hij niet.

Als ik dan Spotlight gebruik en op zoek ga naar een bestandje, dan geen probleem, maar het laten zien van dat bestand lukt niet.

Alleen een harde restart biedt soelaas tot nu toe. Heeft iemand anders hier ervaringen mee?

Bijdrager
    bommels

Geen tiger maar 10.3.9: identieke problemen. Finder heeft er soms helemaal geen zin in, ook niet als hij vanuit andere programma’s aangeroepen wordt (bij Save As, bijvoorbeeld).

Ik heb gezien dat het inderdaad door netwerk shares komt die traag zijn. Ik gebruik op mijn werk en thuis OpenAFS om mijn userdirectory te kunnen mounten over het netwerk aan mijn iBook. Als ik bijv. vergeten ben op mijn werk dat ding te unmounten, en ik thuis mijn iBook openklap terwijl er geen netwerk is (airport uit ofzo) duurt het echt soms een kwartier voordat de iBook aanspreekbaar is. Dat viel me wel tegen, linux heeft hier veel minder last van…. Als het in Tiger niet opgelost is vind ik dat wel een zwak puntje eigenlijk.

grtz bart

Bijdrager
    Rini

heb dit ook als de netwerk verbinding weg valt. De gemounte netwerk drives vallen dan weg en je osx systeem is gewoon niet meer toegankelijk. Ik reset het ding dan meestal, dat gaat sneller dan wachten. Heb dit trouwens ook met firewire schijven. Heb een firewire schijf geformat als msdos om bestanden tussen de 2 werelden te kunnen kopieren. Hangt de schijf een 30 minuten aan de mac dan bevriest ook alles. Mooi strandballetje. Zet ik de firewire schijf uit, dan krijg ik een foutmelding en gaat het ding weer gewoon.
    Toch vreemd dit soort gedrag en hoort toch niet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.