16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Jempie

Finder en Apple menu problemen

Er loopt sinds kort iets grondig mis op mijn MacBook Air,

ik kan Finder niet meer normaal opendoen, ik moet steeds bovenaan op Finder klikken, dan “start volledige Finder” en mijn wachtwoord ingeven.

Bij het Appeltje (Aplemenu) is “Afsluiten” verdwenen en moet ik hem dus steeds afsluiten door op de aan-uitknop te duwen.

Ik kan ook geen snelkoppelingen meer op mijn bureaublad plaatsen.

Iemand een oplossing. Er staat Mojave 10.14.5 op mijn MacBook geïnstalleerd.

Bijdrager
    Hansi2124

Vreemd, ik heb die benamingen helemaal niet op mijn Mac staan. Wel “Zet uit” en “Forceer stop”, waarna je de Finder kan herstarten.

Download Malwarebytes en EtreCheck en laat die scannen. Laat dan hier weten wat daar de resultaten van zijn.

Bijdrager
    Jempie

<p class=”cite”>Hansi2124 op 14 juni 2019 om 16:05</p>
    Vreemd, ik heb die benamingen helemaal niet op mijn Mac staan. Wel “Zet uit” en “Forceer stop”, waarna je de Finder kan herstarten.

Download Malwarebytes en EtreCheck en laat die scannen. Laat dan hier weten wat daar de resultaten van zijn.

Hansi, bedankt voor de snelle reactie, afsluiten moest inderdaad “Zet uit” zijn, waar je gans de pc mee kan uitzetten. Ik heb beide programma’s gedownload en laten lopen. Malwarebytes heeft 8 problemen gevonden die intussen zijn verholpen. Maar mijn bovenstaande problemen zijn nog steeds niet opgelost.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als er in het menu „Start volledige Finder” staat, denk ik dat om de één of andere reden het ouderlijk toezicht aanstaat.  → Systeemvoorkeuren → Ouderlijk toezicht → klik op het hangslot om de lijst te ontgrendelen → kies de huidige gebruiker in de lijst → tabblad Andere → Gebruik eenvoudige Finder.

Bijdrager
    Jempie

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 14 juni 2019 om 19:39</p>
    Als er in het menu „Start volledige Finder” staat, denk ik dat om de één of andere reden het ouderlijk toezicht aanstaat.  → Systeemvoorkeuren → Ouderlijk toezicht → klik op het hangslot om de lijst te ontgrendelen → kies de huidige gebruiker in de lijst → tabblad Andere → Gebruik eenvoudige Finder.

Bedankt Jakko, ik heb het nagezien, maar er staat geen enkele persoon in die lijst, dus ik veronderstel dat het ouderlijk toezicht ook niet ingesteld staat voor mijn account.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dan zijn mijn ideeën op:(

Bijdrager
    Jempie

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 15 juni 2019 om 19:56</p>
    Dan zijn mijn ideeën op:(

In elk geval bedankt voor de info, ik heb schijf EHBO uitgevoerd vanuit de veilige modus en MOJAVE zelfs opnieuw geïnstalleerd van de servers van Apple, maar mijn probleem blijft hetzelfde, snelkoppelingen op mijn bureaublad lukt ook nog niet. Ik wil bv vanaf Finder of foto’s een foto slepen naar mijn bureaublad, het slepen gaat, maar zodra ik het loslaat op mijn bureaublad, springt de foto terug naar de map. Ik heb mijn antivirus volledig laten lopen, maar deze vind ook geen virussen. Ik weet het ook niet meer:-(

Bijdrager
    McD44N

Dit lijkt er aan de hand:

https://www.appletips.nl/simple-finder-mode-activeren/

-en zou je dus moeten uitschakelen in de Terminal..

Bijdrager
    GoeieDag

Het ‘zelfs opnieuw installeren’ van een macOS helpt uiteraard nooit bij dit soort zaken, want dit is een gebruikersinstelling (althans, daar lijkt het sterk op), en die blijft zoals bedoeld behouden bij een standaard installatie. Als je dat niet wilt, dan moet ie ‘schoon’, dwz schijf wissen en dan een OS erop.

Kijk eens even in een andere gebruiker op de Mac hoe het daar gaat. Maak een gebruiker aan als je er maar één hebt.

Bijdrager
    Jempie

De tip van McD44N is de oplossing. Alles werkt terug normaal, “Zet uit” staat terug in het Apple menu, Finder start terug normaal op en ik kan weer snelkoppelingen maken op mijn bureaublad. Heel hartelijk bedankt.

Bijdrager
    GoeieDag

En vertel dan ook eens, voor onze plezier, hoe die ‘Simple Finder’ geactiveerd is…

Bijdrager
    Jempie

Ik had eens een programmaatje gedownload en ik weet eerlijk gezegd niet meer hetwelke:-( toen heb ik de eerste keer de problemen opgemerkt. Nadat ik het verwijderd had, bleven de problemen bestaan, blijkbaar moest dit de mogelijkheid gehad hebben om mijn instellingen te wijzigen.

Bijdrager
    GoeieDag

OnyX, of anders TinkerTool?

Ja, leuke appjes, maar pas op met ergens vinkjes zetten, zoals nu ook weer blijkt.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>GoeieDag op 16 juni 2019 om 12:21</p>
    En vertel dan ook eens, voor onze plezier, hoe die ‘Simple Finder’ geactiveerd is…

Dat staat in die link 👍

Bijdrager
    GoeieDag

Daar staat niet hoe het bij TS geactiveerd is, en dat is waar ik benieuwd naar was. Snappie Koen?!

Moderator
    Night

🔲  via Terminal

🔲  via TinkerTool

🔲  via OnyX

🔲  anders, namelijk: …………………

(aankruisen wat van toepassing is)

😛

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.