21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    timdevogel

Finder – Bestandsnamen kopiëren en plakken

Onder El Capitan kon je in Finder een of meerdere bestandsnamen van bijvoorbeeld .jpgs kopiëren (cmd-C) en deze namen in een document plakken. Sinds Mojave kan dit niet meer. Na cmd-C plakt ‘ie de complete foto’s. Is er een manier om alsnog alleen de bestandsnamen te copy-pasten?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja hoor, kan nog steeds. Maar je moet dan wel de naam selecteren, niet de file zelf;-)

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij werkt het ook nog steeds hoor.

Misschien is het app afhankelijk en voorkomen bepaalde apps dit soort dingen qua beveiliging of wat dan ook!?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>timdevogel op 16 november 2018 om 14:29</p>
    Onder El Capitan kon je in Finder een of meerdere bestandsnamen van bijvoorbeeld .jpgs kopiëren (cmd-C) en deze namen in een document plakken. Sinds Mojave kan dit niet meer. Na cmd-C plakt ‘ie de complete foto’s. Is er een manier om alsnog alleen de bestandsnamen te copy-pasten?

Het hangt ervanaf waar je in plakt: als je fotobestanden kopieert en die plakt in een programma dat foto’s kan tonen, krijg je de foto’s; als je plakt in een programma dat alleen tekst aankan, krijg je de bestandsnamen.

(Ja, dit hoort zo en is (voor de meeste mensen) handig: je kunt zo foto’s kopiëren en bijvoorbeeld in een tekstverwerkerdocument plakken zonder de foto eerst te hoeven openen, op dezelfde manier als dat je met de foto naar het document sleept met de muis. Wil je toch echt de namen hebben, plak dan eerst in Teksteditor of iets dergelijks.)

Moderator
    Night

Jakko Westerbeke op 16 november 2018 om 19:39

…Wil je toch echt de namen hebben, plak dan eerst in Teksteditor of iets dergelijks….

Druk dan wel eerst op cmd-T in TextEditor, anders krijg je alsnog de foto’s te zien. Houd er wel rekening mee dat TextEditor ook het hele pad (locatie van de map waarin het bestand staat) erbij toont.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb Teksteditor standaard op plattetekstmodus staan:) Het pad kan inderdaad een punt zijn, maar is snel genoeg verwijderd (met zoek-en-vervang als het om meer dan een paar gaat).

Bijdrager
    timdevogel

<p class=”cite”>Shmoo op 16 november 2018 om 17:42</p>
    Volgens mij werkt het ook nog steeds hoor.

Misschien is het app afhankelijk en voorkomen bepaalde apps dit soort dingen qua beveiliging of wat dan ook!?

Probeer het maar eens in Word…

Bijdrager
    timdevogel

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 16 november 2018 om 19:39</p>

<p class=”cite”>timdevogel op 16 november 2018 om 14:29</p>

Het hangt ervanaf waar je in plakt: als je fotobestanden kopieert en die plakt in een programma dat foto’s kan tonen, krijg je de foto’s; als je plakt in een programma dat alleen tekst aankan, krijg je de bestandsnamen.

(Ja, dit hoort zo en is (voor de meeste mensen) handig: je kunt zo foto’s kopiëren en bijvoorbeeld in een tekstverwerkerdocument plakken zonder de foto eerst te hoeven openen, op dezelfde manier als dat je met de foto naar het document sleept met de muis. Wil je toch echt de namen hebben, plak dan eerst in Teksteditor of iets dergelijks.)

Oké, ik snap ‘m. Eerst naar Texteditor knippen en plakken en dan weer naar bijvoorbeeld Word knippen en plakken. Helaas is dit misschien wel voor de meeste mensen handig, maar niet voor mij. Ik moet namelijk vaak teksten naar een vormgever sturen en daarin aangeven welke foto’s hij moet gebruiken. Dat ging lekker snel onder El Capitan.

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik heb geen Mojave, (iMac is te oud) maar Sierra, dus het kan zijn dat dit een overbodige opmerking is. 😳

Ik selecteer in de Finder de (b.v.) plaatjes. Rechter muisknop. Klik op “Kopieer xx onderdelen” en plak het ik het bestand (Word in dit geval).

Geen plaatjes; wel tekst. 🤓

Bijdrager
    Hansi2124

Ik snap het probleem echt niet hoor. Gewoon de filenaam 1 keer klikken, 1 seconde wachten en dan weer klikken. Copy/paste.

Zóóóó simpel….

Het werkt niet met meerdere files tegelijk, maar wel apart.

Bijdrager
    koen

Plaatje kopiëren, dan in Word “Paste Special”, en dan kies je “Unformatted Text”.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>timdevogel op 19 november 2018 om 12:51</p>
    Oké, ik snap ‘m. Eerst naar Texteditor knippen en plakken en dan weer naar bijvoorbeeld Word knippen en plakken. Helaas is dit misschien wel voor de meeste mensen handig, maar niet voor mij. Ik moet namelijk vaak teksten naar een vormgever sturen en daarin aangeven welke foto’s hij moet gebruiken. Dat ging lekker snel onder El Capitan.

Je kunt een snelle taak maken om dit te doen. Pak Automator erbij, maak een nieuwe takenreeks en kies om dat een snelle taak te laten zijn (het tandwielicoontje). Bovenaan kies je dan dat de takenreeks bestanden of mappen ontvangt in de Finder, daaronder zet je de taak „Voer Applescript uit” en daar weer onder de taak „Kopieer naar klembord” (die vind je allebei in de categorie Hulpprogramma’s). In het tekstveld van de taak „Voer Applescript uit” zet je het volgende stukje script:

on run {input, parameters}

set delims to AppleScript's text item delimiters

set AppleScript's text item delimiters to ":"

set namen to {}

repeat with bestand in input

set namen to namen & {last text item of (bestand as text)}

end repeat

set AppleScript's text item delimiters to linefeed

set namen to namen as text

set AppleScript's text item delimiters to delims

return namen

end run

Als je deze takenreeks nu bewaart met een naam als „Kopieer bestandsnamen” zal hij als het goed is onder de Taak-knop komen te zitten in de Finder, en ook in het rechtsklikmenu wanneer je op een bestand klikt. Kies daaruit dus die taak, en dan worden de bestandsnamen (alleen die namen, zonder het pad erbij) naar het klembord gekopieerd zodat je ze zonder tussenstappen kunt plakken waar je ze nodig hebt.

Bijdrager
    jv65

<p class=”cite”>Oké, ik snap ‘m. Eerst naar Texteditor knippen en plakken en dan weer naar bijvoorbeeld Word knippen en plakken. Helaas is dit misschien wel voor de meeste mensen handig, maar niet voor mij. Ik moet namelijk vaak teksten naar een vormgever sturen en daarin aangeven welke foto’s hij moet gebruiken. Dat ging lekker snel onder El Capitan.</p>

Probeer het eens met de toetscombinatie: Alt + Cmd + Shift + V

Bijdrager
    KarelWillem

Night op 18 november 2018 om 09:27</p>

Jakko Westerbeke op 16 november 2018 om 19:39</p>
    …Wil je toch echt de namen hebben, plak dan eerst in Teksteditor of iets dergelijks….

Druk dan wel eerst op cmd-T in TextEditor … Houd er wel rekening mee dat TextEditor ook het hele pad (locatie van de map waarin het bestand staat) erbij toont.

Nee. Althans dat gebeurt hier niet in ‘Platte tekst’-modus.

Bijdrager
    Dick de Roos

Blijkbaar gaan er veel wegen al-dan-niet naar Rome.

Welke is nu de beste? (behalve de Via Appia).

Bijdrager
    timdevogel

<p class=”cite”>Hansi2124 op 19 november 2018 om 13:35</p>
    Ik snap het probleem echt niet hoor. Gewoon de filenaam 1 keer klikken, 1 seconde wachten en dan weer klikken. Copy/paste.

Zóóóó simpel….

Het werkt niet met meerdere files tegelijk, maar wel apart.

Precies, en ik wil het juist bij een aantal files tegelijk doen.

Bijdrager
    timdevogel

<p class=”cite”>koen op 19 november 2018 om 14:43</p>
    Plaatje kopiëren, dan in Word “Paste Special”, en dan kies je “Unformatted Text”.

Hé Koen, perfect! Dit is precies wat ik zocht!!!!

1000x dank

Bijdrager
    timdevogel

<p class=”cite”>Dick de Roos op 20 november 2018 om 10:47</p>
    Blijkbaar gaan er veel wegen al-dan-niet naar Rome.

Welke is nu de beste? (behalve de Via Appia).

Dick, ik raad de luchtwegen aan (scheelt een hoop tijd). Maar, serieus, de oplossing die Koen aandraagt werkt voor mij perfect. Nu is het wel zo dat dit waarschijnlijk alleen in Word gaat werken, maar hiermee is wel 90% van het probleem opgelost.

Bijdrager
    Dick de Roos

Mooi dat er toch een oplossing is gevonden. 🤓

Bijdrager
    timdevogel

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 19 november 2018 om 19:47</p>

<p class=”cite”>timdevogel op 19 november 2018 om 12:51</p>

Je kunt een snelle taak maken om dit te doen. Pak Automator erbij, maak een nieuwe takenreeks en kies om dat een snelle taak te laten zijn (het tandwielicoontje). Bovenaan kies je dan dat de takenreeks bestanden of mappen ontvangt in de Finder, daaronder zet je de taak „Voer Applescript uit” en daar weer onder de taak „Kopieer naar klembord” (die vind je allebei in de categorie Hulpprogramma’s). In het tekstveld van de taak „Voer Applescript uit” zet je het volgende stukje script:
    <div class=”code”>
    <pre class=”nogeshi” style=”font-family: monospace;”>on run {input, parameters}

set delims to AppleScript’s text item delimiters

set AppleScript’s text item delimiters to “:”

set namen to {}

repeat with bestand in input

set namen to namen & {last text item of (bestand as text)}

end repeat

set AppleScript’s text item delimiters to linefeed

set namen to namen as text

set AppleScript’s text item delimiters to delims

return namen

end run
    </div>
    Als je deze takenreeks nu bewaart met een naam als „Kopieer bestandsnamen” zal hij als het goed is onder de Taak-knop komen te zitten in de Finder, en ook in het rechtsklikmenu wanneer je op een bestand klikt. Kies daaruit dus die taak, en dan worden de bestandsnamen (alleen die namen, zonder het pad erbij) naar het klembord gekopieerd zodat je ze zonder tussenstappen kunt plakken waar je ze nodig hebt.

Werkt goed, Jakko, dank. Dit, samen met de tip van Koen, lost al mijn ‘problemen’ op. Thnx!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het goed is heb je na die takenreeks geen „Paste Special” nodig maar kun je gewoon plakken.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.