13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    mediapower

finder

Ik wil een emac zodanig aanpassen zodat ipv de finder een andere applicatie wordt gestart.

Dus ik maak zeg maar van de finder – firefox.

Dit houdt in dat als je de mac opstart je niet de finder krijgt maar gelijk firefox en verder helemaal niks kunt doen behalve dat!

weet iemand welk bestand ik daarvoor moet aanpassen??? ik ben t vergeten :(

als je mij ook nog kunt vertellen hoe ik dat via de terminal voorelkaar krijg ist helemaal mooi :D

Bijdrager
    505

Misschien heb je ingesteld dat ie een Finder venster opent bij opstarten?

Je kan niet de Finder afsluiten.

En met de rechtermuisknop klikken in het dock op het icoon van Firefox en dan aanvinken “Open na inloggen” en Firefox start na opstarten op.

De rest van je vraag weet ik niet.

Bijdrager
    jeroenimo

Je kan de finder wel degelijk afsluiten, alleen moet je dan wel een kleine aanpassing doen,
    Tik in de terminal:
    [code:1:21d1e0224a]defaults write com.apple.finder QuitMenuItem -bool yes[/code:1:21d1e0224a]
    Hierna moet je de finder 1 keer force quiten en daarna heb je een quit of :apple: q item in je menu.
    maar voor het hele probleem zou ik een nieuwe gebruiker aanmaken die je alleen het recht geeft om FireFox te gebruiken, je kan FireFox natuurlijk automatisch laten opstarten bij het inloggen.
    Hierbij zul je de Terminal niet nodig hebben…

Bijdrager
    Buzz

Je kan ook een nieuw account maken met onder Parental Controls -> Finder & System -> Simple Finder. En dan alleen FireFox aanklikken.

Daarmee schakel je de Finder niet uit, maar je maakt wel alles ermee onmogelijk, behalve het opstarten van FireFox.

Bijdrager
    jeroenimo
    ”Buzz_D”

Je kan ook een nieuw account maken met onder Parental Controls -> Finder & System -> Simple Finder. En dan alleen FireFox aanklikken.

Daarmee schakel je de Finder niet uit, maar je maakt wel alles ermee onmogelijk, behalve het opstarten van FireFox.

Dat zeg ik;-)

Bijdrager
    mediapower
    ”CoreDuo”

En met de rechtermuisknop klikken in het dock op het icoon van Firefox en dan aanvinken “Open na inloggen” en Firefox start na opstarten op.

De rest van je vraag weet ik niet.

Dat bedoel ik dus niet…
    Jeroenimo komt in de buurt, maar wat ik wil is een bestand aanpassen.

Het gaat om het bestand waarin wordt verteld dat de finder gestart moet worden.
    In dit bestand kun je de naam finder veranderen in een willekeurige applicatie.
    De finder zelf is namelijk ook een applicatie.
    Dit wil ik gebruiken omdat er een heleboel kinderen gaan klooien in menuutjes en alle ellende vandien.

Zodra je van je finder een andere applicatie maakt heb je geen zorgen meer dat ze ergens anders bij kunnen.
    Met andere woorden DE ultieme beveiliging tegen rotzooiende kinderen!

Ik weet dus alleen niet meer welk bestand ik moet hebben.
    De com.apple.finder.plist is het iig niet!

Bijdrager
    Buzz

Heb je die Simple Finder mode nu al geprobeerd? Dat is dé methode die Apple speciaal in OS X heeft ingebouwd voor de situatie die jij beschrijft.

Volgens mij moet je niet gaan klooien met configuratiebestanden en .plists als je je doel ook kan bereiken op een simpele, gebruikersvriendelijke manier.

Bijdrager
    mediapower

Nogmaals… het gaat mij niet om die simple finder!!

De finder is een applicatie… applicaties kun je verneuken.. (excuseer)

Zodra je van de finder een andere applicatie maakt kunnen ze die verneuken maar meer niet.
    Zodra je geen finder meer hebt kun je ook niks… HELEMAAL NIKS!!!

Ik weet zeker dat als ik in een simple finder kan dat ik een heleboel kan gaan verzieken.

Het gaat in dit geval om een spel dat gespeeld mag worden, dit spel speel je in een flashplayer zonder menu, want, NOGMAALS, zodra je een menu hebt kun je meer doen dan nodig is.

Het wachten is nu nog op de slimmerik die weet welk bestand ik bedoel.

btw ik weet wat ik doe dus kom niet aan met je moet niet dit of je moet niet dat… (ik bedoel het wel vriendelijk :wink: ) ik weet dat het mogelijk is, heb het al een keer eerder gedaan tijdens de cursus Mac OS X Xpert bij de LAI

Bijdrager
    Buzz

Sorry hoor! Als je het vriendelijk bedoelt zou je dat ook vriendelijk kunnen overbrengen natuurlijk.

Ondertussen zou je kunnen kijken of je hier wat aan hebt (even simpelweg gegoogled):
    http://archive.macosxlabs.org/documentation/kiosk/configuration/config.html
    of voor meer:
    http://www.google.com/search?…

Bijdrager
    Leander

De Finder.app staat gelocaliseerd in Systeem/Bibliotheek/CoreServices.
    Wat gebeurt er wanneer je deze verwisselt met Firefox?

Bijdrager
    Buzz

Dat staat in dat linkje hierboven beschreven:

”macosxlabs”

Replacing Finder.app
    Remove or rename the Finder.app located in the /System/Library/CoreServices/ folder, then move the web browser to the folder /System/Library/CoreServices/, and name it “Finder.app”.

This method is not supported by Apple, it displays two Finder icons in the Dock (the default one on the left, and the replacement), it may lead to other problems, like login halts on a blue screen with spinning cursor. So we do not recommend this method.

Het alternatief dat ze geven is de verwijzing naar Finder in de loginwindow preferences aanpassen. Maar dat is volgens dat artikel slechts één van de stappen die je moet nemen om te voorkomen dat Finder opgestart kan worden.

Bijdrager
    mediapower

t blijven geschreven woorden… :sealed:

Je kunt ze altijd verkeerd interpreteren :D

Die link is echter wel wat ik zoek… dank u allen!

Bijdrager
    hackie

waar het hier omgaat is de verandering van de interface!

bij windows besturingssystemen was de interface (niet meer perce in vista want daar kan Aero draaien als interface)… explorer.exe. dit kon in een scriptje aangepast worden naar bijvoorbeeld progman.exe (interface van windows 3.11) op die manier kon je windows 98 opstarten en zag het er exact uit als windows 3.11…… het geval wil dat als je firefox op dat apparaat had staan. je ipv progman.exe of explorer.exe ook firefox kon invullen… bij het inloggen in windows kreeg je dan geen startbalk en dergelijke. puur firefox! bij het afsluiten van firefox logde je direct uit.

wellicht bestaat er ook een scriptje in osx waar je de interface kan instellen.:)

volgens mij heb ik zo je vraag goed omschreven?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.