13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    iBorisch

Final Cut Studio (dubbele installatie) of Final Cut Express

Ik sta op het punt mijn eerste Mac aan te schaffen. Het wordt een 24″ iMac. Aangezien ik al veel met videomontage doe wil ik er een versie van FCP op zetten. Nu kan ik van een vriend de originele DVD’s van Final Cut Studio lenen, maar is een 2e installatie wel mogelijk??? Hij gebruikt namelijk die versie ook op zijn Mac Pro.

In het 2e geval schaf ik zelf een versie van FC express aan maar vind dit eigenlijk zonde van de mogelijkheden. Volgens mij zijn deze namelijk veel minder van van Studio? Zelf de klantenservice van Apple kon mij niet duidelijk het verschil tussen Studio en Express vertellen, wie wel?

Samengevat:
    1. Kun je FCP studio op een 2e Mac installeren?
    2. Wat zijn de verschillen tussen express en studio?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! Alvast bedankt…

Bijdrager
    postman

afgezien van het legaal/illegaal aspect, kan het gewoon, zolang de 2 mac’s maar niet in 1 lokaal netwerk zitten.

express is wat ingekort op fcp, met name op het gebied van capturen, aantal ‘pro’ formaten kunnen niet in fce. Verder zijn er handige tools eruit gesloopt, zoals bv de keyframe editor.

Bijdrager
    iBorisch

De Mac staan in verschillende steden dus niet in een zelfde netwerk, dus dan moet het gewoon werken? Ik las namelijk ergens in een forum dat FCPstudio via internet checkt of het programma al ergens anders is geinstalleerd, dat is dus niet juist?

Bijdrager
    dhocks

nee, ik heb zelf ook mijn FCP zowel op laptop als desktop draaien, dat is overigens ook helemaal legaal, het gaat namelijk om het aantal (gelijktijdige) gebruikers. Maar zoals al gezegd kun je ze niet tegelijkertijd draaiend hebben op één en hetzelfde lokale netwerk.

Bijdrager
    MvdM

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze die keyframes er bij express toch ingezet hebben, maar zeker weten doe ik het niet. Het is noodzakelijk als je dingen op meerdere punten in de tijd wilt varieren. Dus dingen laten draaien en op een bepaald punt laten stoppen of iets van de ene naar de andere kleur laten veranderen. Maar voor het gewone werk kun je ook Express gebruiken. Ik weet alleen niet of je de Express-projecten ook weer met iDVD kunt branden, dent het wel.

Bijdrager
    postman

keyframes wel, maar de editor niet.

Bijdrager
    iBorisch

Het is voor mij ook een kwestie van het (beter) leren van FCS. De bedoeling is om komend jaar wel een echte productie te starten. Op dat moment koop ik zelf gewoon een versie van FCS.

Alvast bedankt voor het reageren. Graag hoor ik nog wel meer verschillen tussen FCS en FCE…

Bijdrager
    MvdM

Lynda.com geeft wel leuke video’s om een produkt te leren. Wel Motion, geen shake. Je moet wel member worden om alles te downloaden.

Bijdrager
    Annunaki

Wat is het verschil tussen Final Cut Express en Final Cut studio ?

Final Cut Express

Wel, ten eerste zijn er een aantal beperkingen in de Final Cut applicatie zelf. Ga je het gebruiken voor thuisgebruik, dan is FCE volgens mij meer dan voldoende. Final Cut Express bevat dus de Final Cut ( Express ), LiveType en Soundtrack dacht ik, dus daarmee kan je toch al een en ander doen.

Final Cut Studio

Laat ons zeggen dat dit eerder een totaaloplossing is. Het is een verzameling van software applicaties waarmee je het ganse proces kan verwezenlijken, startend van het capturen van video materiaal, over de montage, motion graphics, tot het uiteindelijke eindresultaat.

Final Cut Studio bevat dus :

Final Cut Pro
    LiveType
    Soundtrack Pro
    Motion 2
    DVD Studio Pro

Final Cut Studio is dus zeker zijn geld waard ( volgens mij ) maar wel serieus overkill voor de thuisgebruiker. Ikzelf ben bv gestart met een officiele Final Cut Express, en pas na een tijdje overgeschakeld op Final Cut Studio ( vooral omdat ik op een bepaald ogenblik ook een DVD moest produceren ).

Hopelijk helpt dit toch een beetje,

Met vriendelijke groeten,

Annunaki

Bijdrager
    iBorisch

Verder hoor ik nog steeds niemand over het installeren van FCS op 2 computers, dus daar ga ik maar even van uit dat dat kan…

Bijdrager
    m0217585
    ”Annunaki”

( vooral omdat ik op een bepaald ogenblik ook een DVD moest produceren ).

Versta ik dit goed? Kan je van FCE niet naar iDVD? (Ben aan het overwegen om FCE aan te schaffen).

Bijdrager
    kevkoptel

Dit gaat wel…

Bijdrager
    Annunaki

1 licentie van FCS op 2 computers plaatsen is geen probleem, maar als die 2 computers dan ook samen in 1 netwerk hangen, dan kan je FCS niet op de 2 computers tegelijk starten.

Je kan wel degelijk vanuit FCE uw film exporteren en dan met iDVD een DVD van branden. Vraag mij niet waarom ik daar in den tijd niet zelf aan gedacht had :-p

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.