8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    rjjd

Final Cut Pro X vraag.

Ik ben een fervent final cut pro x video gebruiker en heb nu een vraag aan het forum over een film clip die ik gemaakt heb op de wintersport vakantie onlangs.
    Het was heel zonnig weer en nu is de video clip heel erg overbelicht (overexposure). Je ziet gewoon heel erg veel witte vlakken van de ski pistes.
    Ik zou graag wat meer sneeuw vormen willen laten zien. Is er een oplossing voor dit probleem? En wat moet ik doen om wat meer te laten zien van de clip?
    Ik hoor graag goede reacties of tips.
    Bedankt..

Bijdrager
    ramrod

Click op video fragment , rechtsboven op video , klik op het pijltje naast correction 1 , dan opent zich een venster met allerlei kleur en belichtings instellingen , kan je het nodige mee corrigeren .

Of via match color , kies het ene fragment en een fragment wat wel goed is belicht en dubbel klik daar op , dan op apply match .

Bijdrager
    Triumph

> ramrod
    Dat was voor 10.2 (1e alinea)

Als de video overbelicht is kun je weinig doen, wat ramrod bedoelt is het volgende.
    Selecteer het video fragment (of zet de playhead op de clip), dan ⌘ 6, dan open zich de colorboard en klik dan op de ‘tab’ Exposure, en probeer daar wat uit met de highlights (de witte knop rechts) naar beneden te trekken.

Maar ik denk dat het je niet veel zal helpen.

Bijdrager
    Qmagic

Voor video geldt: Alles wat overbelicht is (volledig wit) kan je niet meer herstellen. Beelden die aan de donkere kant zijn kan je nog (beperkt) corrigeren met bovenstaande methode.

Dus jouw probleem kan je (helaas) nu niet meer herstellen.
    Om dit probleem de vogelende keer te voorkomen, zal je tijdens het filmen in de sneeuw je camera anders moeten instellen zodat de opname niet overbelicht wordt.

Bijdrager
    Relight

Ligt eraan hoe overbelicht het is. Zodra Final Cut nog informatie uit de pixel kan lezen, is het nog enigzins te redden. Een andere techniek is dit te manipuleren door visual effects toe te passen (Photoshop, maar dan in bewegend beeld)

Kan je eens een stukje film uploaden/screenshot laten zien om te zien hoe overbelicht het is?

Bijdrager
    janbertwedman

Je moet in de sneeuw en zeker in hooggebergte (uv straling) ALTIJD een grijs-filter (ND) gebruiken!

Bijdrager
    rjjd

Hallo allen, bedankt voor jullie reacties.
    Op de laatste opmerking van janbertwedman wil ik nog even antwoorden dat dit moelijk zal gaan daar de clip is gemaakt met een actioncamera bevestigd op mijn skihelm.
    Ik ga proberen of ik softwarematig nog iets kan verbeteren.

Bijdrager
    KarelWillem
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.