18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    maximiliaan

Final Cut Pro X of Adobe Premiere Pro

Hallo,

Ik ben bezig met een aantal projecten op school waar ik filmpjes voor moet maken.
    Ik kan kiezen tussen Final Cut of Adobe Premiere Pro. School levert de licensies.

Ik heb een Macbook Pro Retina met Geforce 650 M GPU dus het moet wel lukken lijkt me, ik ben zelf iMovie gewend en zie geen meerwaarde eigenlijk van Final Cut uit 2011 tov iMovie 2013.

Maar Adobe Premiere Pro is echt voor de pro’s. Die filmpjes moeten erg professioneel zijn, we zijn er 3/4 maanden mee bezig en een regisseur helpt.

Wat raden jullie aan voor software?

Geblokkeerd
    Bento
    maxpusch op 08 februari 2014

… zie geen meerwaarde eigenlijk van Final Cut uit 2011 tov iMovie 2013.

Dan heb je dus totaal geen verstand van filmbewerking.

Bijdrager
    maximiliaan

Dat klopt, dat ga ik dus leren.

Vraag is welk programma ik hier het beste mee kan gebruiken.

Geblokkeerd
    Bento

Maar Adobe Premiere Pro is echt voor de pro’s.

Dan ga je voor het gemak maar even voorbij aan het feit dat er genoeg professionele filmproducties (o.a. uit Hollywood) worden gemaakt m.b.v. FCP?

Adobe is volgens jou voor de profs, FCPX is hetzelfde als imovie. Dan hangt de keuze dus af van wat je wilt worden:
    -een pro: Adobe
    -een hobbyprutser: FCP.

Dat had je zelf toch wel kunnen verzinnen? Forumvervuiling!

Moderator
    Koen van Tongeren

Om even heel kort door de bocht te gaan: Final Cut Pro is een compleet nieuwe (en behoorlijk revolutionaire) manier van videobewerken, terwijl Premiere een (goed) voortborduursel op het oude is. Doorgewinterde editors zijn daarom snel argwanend tegenover FCP. Ze moeten immers wat van hun oude kennis overboord gooien. Daarbij komt dat het programma direct een slechte naam kreeg bij professionals door een valse start (het werd uitgebracht terwijl bepaalde essentiële functies nog ontbraken).

Inmiddels is FCPX weer helemaal bij en valt niet te ontkennen dat het de toekomst van videomontage is: het maakt optimaal gebruik van de snellere processors en grafische chips van tegenwoordig en werkt door het overboord zetten van wat oude conventies écht veel fijner dan Premiere, Avid of het oude Final Cut, althans in my humble opinion.

Daarbij komt dat FCP X gewoon dertig dagen gratis te proberen is én het een lage learning curve heeft, helemaal voor wie al bekend is met iMovie. Ik zou zeggen: download de testversie en probeer het een maand.

Overigens is er wel een reden om toch naar Prmiere te gaan: als je nu al veel werkt met After Effects en vaak zulke projecten moet integreren in je montage, dan valt te overwegen om Premiere te nemen.

Bijdrager
    maximiliaan

Thanks Koen, ik zal dan FCPX waarschijnlijk gaan gebruiken. After Effects is wel handig, maar aangezien ik iMovie gewend ben ga ik naar Final Cut.

Adobe Premiere Pro ziet er ook wat ingewikkelder uit, dat aanleren duurt dus veel langer.

Gebruik jij trouwens voor OMT Live FCP of Adobe Premiere?

Bijdrager
    NLspy

Of je neemt een 3 jaar lange studenten licentie op Autodesk Smoke 2013, ziet eruit als premiere pro, fcp en avid. En vind ik zelf fijner doordat je ook in de applicatie visual effects kan toevoegen zonder te wisselen van programma.

Bijdrager
    iMad
    Bento op 08 februari 2014

… zie geen meerwaarde eigenlijk van Final Cut uit 2011 tov iMovie 2013.

haha

Bijdrager
    iMad
    Bento op 08 februari 2014

Maar Adobe Premiere Pro is echt voor de pro’s.

Dan ga je voor het gemak maar even voorbij aan het feit dat er genoeg professionele filmproducties (o.a. uit Hollywood) worden gemaakt m.b.v. FCP?

Adobe is volgens jou voor de profs, FCPX is hetzelfde als imovie. Dan hangt de keuze dus af van wat je wilt worden:
    -een pro: Adobe
    -een hobbyprutser: FCP.

Dat had je zelf toch wel kunnen verzinnen? Forumvervuiling!

haha

Bijdrager
    maximiliaan

Haha

Alles wat Bento zegt vind je grappig?

Bijdrager
    iMad

Haha

Alles wat Bento zegt vind je grappig?

Ja neem jij hem nog serieus dan?

Bijdrager
    maximiliaan

Nee ik vind hem erg irritant

Bijdrager
    iMad

Nee ik vind hem erg irritant

jij ik ook en vele anderen ook

Bijdrager
    Triumph

Naar Bento luisteren we dus niet meer.
    Wil je met een modern en supersnel programma werken gebruik dan FCP-X 10.1.1 Die draait super op je MacBook Pro en die manier van editen heeft de toekomst. Wil je eens extra info kijk dan maar eens op fop.co

Bijdrager
    defores

FCPX vergelijken met iMovie
    is hetzelfde als
    Filemaker vergelijken met Bento

Nee FCPX is een uitstekende programma en ook nog eens betaalbaar.
    Motion erbij en je hebt een prima combo.
    De kritische punten zijn al heel lang geleden door Apple opgepakt en kan dus geen excuus meer zijn.

Bijdrager
    shanna61

Hai Defores

Ik kan het beamen. Ik ben in het bezit van de legale versies FCPX-pro en Adobe premiere.

Voor multicam werk gebruik ik over het algemeen premiere. Voor de authorising van dvd’s gebruik ik encore.

Maar wil ik een reclamefilmpje in elkaar draaien gebruik ik FCPX-pro. Omdat hier veel mooie filters inzitten en het sneller werkt. Dit ondanks de eigenaardige structuur waar je even doorheen moet kijken.

Bovendien is FCPX-pro vele malen mooier en beter als de uitgeklede versie die onder de naam imovie standaard voorhanden is. Vond het idd ook een gekke redenatie om FCPX-pro met imovie op een lijn te zetten. Kun je net zo goed met windows moviemaker aan de gang. Als je het verschil niet ziet.

Geblokkeerd
    Bento
    shanna61 op 11 februari 2014

Hai Defores

Ik kan het beamen. Ik ben in het bezit van de legale versies FCPX-pro en Adobe premiere.

Voor multicam werk gebruik ik over het algemeen premiere. Voor de authorising van dvd’s gebruik ik encore.

Maar wil ik een reclamefilmpje in elkaar draaien gebruik ik FCPX-pro. Omdat hier veel mooie filters inzitten en het sneller werkt. Dit ondanks de eigenaardige structuur waar je even doorheen moet kijken.

Bovendien is FCPX-pro vele malen mooier en beter als de uitgeklede versie die onder de naam imovie standaard voorhanden is. Vond het idd ook een gekke redenatie om FCPX-pro met imovie op een lijn te zetten. Kun je net zo goed met windows moviemaker aan de gang. Als je het verschil niet ziet.

Ik vind FCPX juist veel mooier en beter dan imovie.

Bijdrager
    maxblaauw

Ik werk nu ook met beide programma’s tegelijk.
    Doordat ik ben begonnen met iMovie is de overstap iMovie -> FCPX snel gemaakt en makkelijk.
    iMovie -> Premiere is wat moeilijker.
    Maar na een tijdje gewerkt te hebben met Premiere en tuts gekeken is het ook een erg fijn programma!
    Zoals al is gezegd is Premiere qua layout iets ingewikkelder misschien, maar went ook snel.

Wat het mooie is van Premiere; als je bijvoorbeeld ‘zwarte balken’ wilt hebben, voor een cinematic look, kan je .psd files van Photoshop zo importeren in Premiere, wat in FCP niet mogelijk is.
    Ook het renderen in Premiere vind ik fijner, FCP is constant bezig met renderen wat je hebt gedaan, in Premiere begint het renderen pas als je op Enter drukt, dan krijg je ook een duidelijk inzicht hoever hij is.

Als je iMovie gewend bent en snel iets moois wil maken zou ik voor FCPX gaan, heb je veel tijd en heb je zin om iets anders te leren, zou ik voor Premiere gaan.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.