21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    HRM

Overstap van iMovie naar Final Cut Pro X

Momenteel maak ik films in iMovie met foto’s en video’s.
    De foto’s en video’s komen hoofdzakelijk van een iPhone 7plus.
    Ik raak inmiddels een beetje uitgekeken op iMovie omdat de mogelijkheden vwb
    achtergronden, titels, overgangen en bewerking (2 sporen voor foto’s en video) beperkt zijn.
    Daarom overweeg ik om Final Cut Pro X aan te schaffen.
    Ik weet alleen niet of dit programma niet te ingewikkeld is voor een amateur.
    Ik kan nl. ook geen duidelijke Nederlandstalige handleiding vinden.
    En de handleidingen die ik vind gaan over het monteren van gemaakte video en niet over de combinatie foto’s en video’s.
    Ik zou graag wat adviezen, ervaringen en tips willen ontvangen van mensen die bekend zijn met
    videomontage van zowel foto’s als video in iMovie en in Final Cut ProX

Bij voorbaat dank voor je reactie

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Mac Daddy. Reden: Titel verduidelijkt

Bijdrager
    Groentenboer

Ik ben zelf overgestapt om omdat ik de mogelijkheden in iMovie te beperkt vond.
    FCPX kan veel en daarom leer je niet alles in twee dagen. Maar ingewikkeld vind ik het niet. Er zijn op internet genoeg filmpjes en handleidingen te vinden hoe iets moet.
    Ik ben het destijds gaan gebruiken en merkte dat ik het vrij intuïtief vond. Ik kon er al snel mee aan de slag. En als ik tegen iets aan liep dat ik wilde doen met mijn film en ik niet wirdt hoe het moest, zocht ik eerst op internet of het kon en daarna hoe het dan moest. Dat doe ik eigenlijk nog steeds. En FCPX bevalt nog steeds prima.
    Het voordeel van FCPX is dat je veel zaken zelf kan manipuleren. Zoals overgangen, titels e.d. Je kan eigenlijk zelf alles maken naast de al aanwezige titels en overgangen gebruiken. FCPX wordt ook professioneel gebruikt dus er zal niet snel iets zijn wat er niet mee kan.
    Ik kan je de overgang zeker aanraden. Je zal er in het begin even wat tijd in moeten steken maar als je kan accepterren dat je FCPX na een week nog niet alle mogelijkheden onder de knie hebt en deze tijdens het gebruik zal leren, kost het je niet al te veel tijd voor je er mee aan de slag kan.

Als je vragen hebt: shoot.

Oh ja: met foto’s doe ik niks in FCPX. Als ik wat foto’s achter elkaar in een filmpje wil zetten (en dat gebeurt zelden) gebruik ik iMovie nog steeds:-)

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Groentenboer.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Groentenboer.

Bijdrager
    KarelWillem

Eenmaal gewend aan de interface van FCPX, ben je al heel snel op weg.
    Zo lastig is het allemaal niet.

En voor elke handeling is er wel een handleiding te vinden (in tekst of bewegend beeld).

Ook in het Nederlands gelukkig:

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Dick de Roos

Van de overstap naar FCPX zal je geen spijt krijgen.
    Je kunt al snel aan de slag, zo moeilijk is het niet om daarmee een simpel filmpje te maken.
    Maar zoals met alles wat veel kan, heb je wel een leercurve voor sommige onderdelen.
    En als je meer wilt weten, is er, behalve diverse instructies op internet, ook een meer gerichte cursus in het Nederlands.
    Kost wat, maar is erg leerzaam en goed gedoceerd.

Bijdrager
    janbertwedman

Wanneer je content van een telefoon komt heb je echt geen FPX nodig

Moderator
    Mac Daddy

Dat is nogal een onzin-argument. Het enige waarbij dat in Final Cut geldt, is de kleur-bewerking tools wellicht. Want de compressie van een smartphone zorgt ervoor dat je niet heel veel met kleur kan bewerken.

De topicstarter geeft 1 erg goed argument om over te stappen, en vaak ook 1 van de eerste dingen waar je tegenaan loopt bij makkelijkere edit-software. Het gebrek aan video layers en audio tracks. En in de Apple wereld is Final Cut een hele logische volgende stap dan. Nog aardig ‘betaalbaar’ en een goed compleet pakket.

Over foto’s in video. Ik heb geen ervaring met Final Cut, maar ik verwacht dat je op dezelfde manier als video ook foto’s kan importeren en je die in een tijdlijn kan slepen.

Bijdrager
    KarelWillem

Uiteraard kun je net als in iMovie gewoon foto’s importeren, en daarbij dezelfde (en meer) filters en edits toepassen.

Dit is een filmpje wat ik volledig met foto’s heb opgebouwd.
    Met een layer bewegend beeld erachter.

janbertwedman op 15 januari 2018

Wanneer je content van een telefoon komt heb je echt geen FPX nodig

Lol. Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.

Bijdrager
    KarelWillem

B.t.w. is één van de zeer fijne opties in Final Cut Pro X het op maat maken van audio en video.

Is je audio bijvoorbeeld 20 seconden te lang voor de video, dan kun je met behoud van ‘pitch’ het audio bestand exact de juiste lengte geven, zonder daarin te hoeven knippen.

Bijdrager
    SvS

Exact. Lang geleden had ik final cut pro (in diens begindagen) en het was toen al ontzettend veel mogelijk. Erg leuk. Helaas heb ik de tijd niet meer voor om leukere (familie)films in elkaar te zetten. Dus iMovie voor intro tekst, vloeiende overgangen, films knippen, hier en daar tekst en dan export. Meestal kijk je familiefilmpjes maar 1x à 2x terug. Als je de tijd hebt, loont het wel om te investeren in FCP.

KW wat een gave film in elkaar gezet, kijk, dat kan dus wel. Zonder vooropleiding, cursus, oid.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja hoor. Feitelijk is dit bijzonder simpel knip- en plak-werk.

Bijdrager
    iMac Lover

In iMovie kun je best met vier sporen video’s en foto’s werken
    Als je de eerste twee sporen gereed hebt met video’s en of foto’s, deze exporteren
    En de geëxporteerde film op nieuw importeren, daarna het volgende spoor toevoegen USW Und So Weiter

Gr

Bijdrager
    KarelWillem

Uiteraard. Zo kun je wel 180 sporen samenvoegen.
    Maar het is 2018, geen 1973. Toen dit in studio’s ook nog de normale gang van zaken was.

Het is ook verdomd lastig als je nog een foutje ontdekt in één van je geëxporteerde sporen.

Bijdrager
    iMac Lover

@karelwillem Ik heb een slechte eigenschap. Ik ben perfectionist, ik kan maanden over een show doen
    BTW ik heb nog nooit een DVD in iMovie gecomponeerd met meer dan twee video en of geluidssporen
    Ik ben al blij, dat ik de cellphone video’s goed en op de juiste plek in de show krijg

Ik ben uiterst tevreden met iMovie, omdat het gratis is geïntrigeerd in MacOs
    Wat ik zou willen weten, wat gebruikt de NPO voor video bewerkings programma?

Gr

Bijdrager
    KarelWillem

Als je tevreden bent over iMovie, en het doet voor je wat het moet doen, dan is het helemaal goed toch?
    Daar is dat programma voor.

En als je tegen de grenzen van iMovie aanloopt, dan stap je over op iets met meer mogelijkheden.
    Maar dat verplicht niemand je.

@karelwillem Ik heb een slechte eigenschap. Ik ben perfectionist, ik kan maanden over een show doen…

Dat is geen slechte eigenschap. Maar ik kan het niet helemaal plaatsen in je opmerkingen over iMovie.

Moderator
    Mac Daddy

De NPO? Dat is waarschijnlijk helaas nog allemaal Avid. Een groot deel van de Nederlandse TV wereld wordt nog gedomineerd door Avid. Dat komt voornamelijk met het feit dat tv vaak hele pijplijnen aanlegt om zo snel mogelijk te kunnen werken en dat het vervangen van een stukje edit software niet een kwestie is van even installeren.

Maar Final Cut en Premiere zijn de meer innovatieve edit suites en worden ook heel veel gebruikt in de professionele wereld.

Maar over je idee van exporteren en opnieuw importeren. Dat kan ja, maar heeft zijn nadelen. 1: Het kan ten koste gaan van de beeldkwaliteit als je het niet goed doet. Het kost je ook extra opslagruimte voor die tussen exports. 2: Dit soort acties haalt je ook enorm uit je creatieve flow. Je kan niet even snel een extra laag toevoegen om iets te proberen, zonder je al vastgelegde edit te verknallen bijvoorbeeld.

Bijdrager
    iMac Lover

@karelwillem voor ik een film exporteer naar een bestand, dan moet het helemaal perfect zijn.
    Ik kan maanden sleutelen aan een show in iMovie.
    Perfectionist kan een goede eigenschap zijn, maar soms kun je er veel last van hebben

De app Avid was een poos geleden gratis te downloaden.

https://www.onemorething.nl/2017/08/avid-gratis-versie-media-composer/

Echter ik vind de interface van dit programma nog al druk

Bijdrager
    iMac Lover

@hrm op YouTube zijn vast instructie video’s te vinden over Final Cut Pro

Op tech talk Amerika

Bijdrager
    HRM

Bedankt allemaal voor jullie reacties
    Ik ben er inmiddels wel achter dat Final Cut ProX een stuk meer mogelijkheden biedt dan iMovie. Dat zit hem tot zo ver ik het nu
    kan bekijken vooral in de hoeveelheid layers. Met meer layers kun je mooiere clips “bouwen”.
    Het opnieuw importeren van eerder geëxporteerde foto’s uit iMovie zoals iMac Lover voorstelt werkt
    in de meeste gevallen niet goed. Want als je bv. in iMovie een splitscreen met 2 foto’s maakt kun je er geen achtergrond tussen plaatsen.
    Je kunt bv. ook geen “blur” maken van je film om hem als achtergrond in je clip te gebruiken van een video die als portret gefilmd is.
    Zo loop ik in iMovie tegen meer zaken aan.
    Daarom en ook door jullie enthousiaste reacties ben ik er wel uit en ga ik FCPX kopen. Daarna de instructiefilms bekijken.
    Het zal wel een tijdje duren voor ik het programma in m’n vingers heb……

KW bedankt voor je prachtige film. Ziet er heel professioneel uit.
    Daar heb je waarschijnlijk ook meerdere layers voor nodig.
    Mag ik ook weten waar je die achtergrond vandaan hebt? Koop je die achtergrond of is dat soort materiaal vrij te downloaden op internet?

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  HRM.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb de ‘tijdlijn’-layer gewoon van Youtube gehaald.
    Die stond daar in zijn geheel op mij te wachten. .;)

De foto’s en teksten zijn in Indesign (dat is nou eenmaal mijn favoriete programma) op zijn plek gezet, en geëxporteerd als .png zonder achtergrond.

Het is in FCPX (dat is trouwens in elk nieuw programma zo) echt dat je gewoon moet beginnen.
    Start de app, maak een nieuw project aan, en begin. Wat je dan wel en niet snapt kom je vanzelf tegen.
    En voor elk probleem waar je tegenaan loopt is er instructie te vinden.

Bijdrager
    Dick de Roos

Een goede serie gratis tutorials kan je vinden bij Izzy Hyman.
    Het behandelt wel de versie 10.3 van FCPX, maar in het algemeen kan je dit als een goede basistraining zien.
    Als je weet wat in FCPX een libary is, een clip en wat een event is, ben je al een heel eind op weg.
    Veel plezier met de aankoop.:)

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    HRM

Bedankt voor jullie reacties. Ik kan vooruit en ga aan de slag met jullie tips.

Hiermee sluit ik dit topic af.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.