9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    caers_bart

Final Cut Pro welke Macbook

Hallo, voor mijn blog https://www.caersbart.be maak ik regelmatig korte filmpjes over mijn wandelreizen in Final Cut Pro. Op mijn iMac uit 2009 ging dat maar niet echt goed uiteraard. Ik heb me nu een drone aangeschaft en de overdracht is nu helemaal een ramp.

M.a.w. Ik ben het beu naar het draaiende icoontje te kijken en wil graag mijn iMac vervangen door een deftig draagbaar model.

Kan iemand mij zeggen welk model ik minimum nodig heb en welk model + eventuele extra specificaties in optie.

Ik wil dus een deftige mac om te kunnen werken op Final Cut Pro zonder dat ik aan overkill ga doen als amateur.

Groeten, Bart

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Night. Reden: Duplicaat topic verwijderd
    Bijdrager
    wimbo

Mijn Mac’s gaan over het algemeen veel langer mee dan een camera. Gevolg is dat bij een volgende camera upgrade je ‘oude’ mac al weer traag kan zijn. Nieuwe camera betekent over het algemeen ook grotere bestanden. Dus wat nu overkill lijkt is misschien over 3 / 4 jaar nog voldoende om er mee te kunnen werken. Ik heb met mijn (toen overkill) iMac in 2010 bijna 10 jaar kunnen werken met foto en video. Fotobestanden gingen in die periode van 6Mpix in 2010 naar 24Mpix in 2019.

Je geeft niet aan met wat voor bestanden je werkt (in- en output). 1080p, 4k e.d. Doe je veel in post-processing (titels, overgangen, filters e.d.)? Bewaar je de originele bestanden, of gooi je alles weg als de upload klaar is (je zou kunnen besparen op de interne SSD)?

Veel meer informatie is dus nodig om een inschatting te kunnen maken.

Bijdrager
    caers_bart

Hallo Wimbo… bedankt voor je reactie. Ik werk voorlopig gewoon in HD 1080p, da’s meer dan voldoende voor mijn blog. Meestal komt  er inderdaad wel wat post-processing en render tijd bij kijken. Eén keer een project klaar load ik het up naar mijn vimeo kanaal om online te gebruiken en bewaar ik een HD versie op mijn harde schijf, daarna gaat al het filmmateriaal weg, het hoeft dus niet bewaard te worden.

Momenteel twijfel ik tussen de Macbook 13 1,7‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,5 GHz
    16 GB 2133‑MHz LPDDR3-geheugen 256 GB SSD‑opslag

en

Macbook 16 2,6‑GHz 6‑core Intel Core i7-processor van de 9e generatie, Turbo Boost tot 4,5 GHz
    16 GB 2666‑MHz DDR4-geheugen AMD Radeon Pro 5300M met 4 GB GDDR6-geheugen 512 GB SSD‑opslag

het prijsverschil is 600 euro… dus ik twijfel een beetje

Bijdrager
    fixar

Die eerste instap MacBook wordt achtelijk duur door de dure upgrades…. bijna 2000 euro.

ik zou er tussenin gaan zitten met de

13″ MacBook Pro

2,0‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor van de 10e generatie, Turbo Boost tot 3,8 GHz
    13‑inch Retina‑display met True Tone
    Touch Bar en Touch ID
    Intel Iris Plus Graphics
    16 GB 3733‑MHz LPDDR4X-geheugen
    512 GB SSD‑opslag
    Vier Thunderbolt 3-poorten

Ook omdat deze

– compacter is

– 2 x meer opslag heeft

– standaard al snel 16GB Ram heeft

– betere koeling heeft dan de instapper (2 fans ipv 1)

– een 10th gen processor heeft

– betere video afhandeling

– 4 poorten heeft ipv 2

en… standaard 2129€ kost bij Apple….maar bij de winkel van het buurforum al is te verkrijgen voor:€ 1979

https://macfreak.nl/shop/13-inch-macbook-pro-2020-spacegrijs-2-0-ghz-quad-core-processor-16-gb-ram-512-gb-ssd

Ja, inderdaad, de 16″ is nog sneller beter mooier … en kost zo’n 500 euro meer € 2456

https://macfreak.nl/shop/16-inch-macbook-pro-2-6-ghz-6-core-i7-processor-512-gb-ssd-16-gb-ram-amd-radeon-pro-5300m-spacegrey

Aan jou de keuze… de 16″ is ongeveer 25% sneller dan deze 13″ (en bijna 40% sneller dan de instap met i7)

Gezien de tijd dat je met je vorige Mac hebt gewerkt zou IK kiezen voor de 16″

UPDATE: Ik zie nu net dat jij in Belgie woont… Als je liever een Azerty klavier hebt moet je even checken of die ook geleverd kunnen worden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door fixar.
    Bijdrager
    16jeffrey

Met mijn iMac uit 2012 had ik hetzelfde probleem. 4K beelden van mijn drone kon hij niet vloeiend afspelen.

Dus ook in Final cut pro was het een ramp. Daarom monteer ik mijn filmpjes in Proxy modus. Ik importeer de video bestanden en zet ‘create proxy files’ aan. Dan laat ik hem een avondje draaien. De volgende dag kan ik met de low-res proxy videos mijn edit doen. Zodra je klaar bent moet je proxy wel weer even uit zetten voordat je hem exporteert. Op YouTube staan wel filmpjes hoe je met proxy files moet werken.

Voor mij was het een uitkomst! Zo kan ik het nog wel even volhouden met die oude iMac;-)

Bijdrager
    wimbo

<p class=”cite”>16jeffrey op 25 mei 2020 om 12:05</p>
    […]

Dus ook in Final cut pro was het een ramp. Daarom monteer ik mijn filmpjes in Proxy modus. Ik importeer de video bestanden en zet ‘create proxy files’ aan. Dan laat ik hem een avondje draaien. De volgende dag kan ik met de low-res proxy videos mijn edit doen. Zodra je klaar bent moet je proxy wel weer even uit zetten voordat je hem exporteert. Op YouTube staan wel filmpjes hoe je met proxy files moet werken.

Voor mij was het een uitkomst! Zo kan ik het nog wel even volhouden met die oude iMac;-)

Ik gebruikte die proxy mode ook, maar dan moet je wel zin hebben om te wachten tot die proxy-rendering klaar is. Ik had dat geduld gewoon weg niet.

maar dat neemt niet weg dat het een handige feature is.

Bijdrager
    caers_bart

<p class=”cite”>16jeffrey op 25 mei 2020 om 12:05</p>
    Met mijn iMac uit 2012 had ik hetzelfde probleem. 4K beelden van mijn drone kon hij niet vloeiend afspelen.

Die mogelijkheid kende ik niet, maar heb het wel gehad met wachten en draaiende wieltjes. Dus een nieuwe Mac komt er sowieso.

Bijdrager
    bassbug

Denk dat vooral deze twee onderdelen belangrijkste zijn ipv een snellere CPU: genoeg ram (min 8Gb) and SSD ipv HD.

Bijdrager
    KR1275

Final Cut Pro draait nog steeds vloeiend op mijn mac mini 2012 2.3 QC i7. Dus ik denk dat ssd-ruimte het belangrijkste is om naar te kijken…

Adobe Premiere en Encore draaien er daarentegen voor geen meter op (vanwege de ondermaatse videokaart).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.