11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    TrendyFeestBeest

Final Cut Pro vraag over grootte beeld

Hallo,

Ik ben een filmpje aan het monteren in Final Cut Pro voor mijn eindwerk. Het is een kortfilm maar deze zaken doen er niet zozeer toe. Nu vroeg ik me iets af. Als ik het filmpje bekijk dan heb je de title safe zone. Dit snap ik, hier binnen moet je je tekst laten.

Maar moet ik mijn beeld dan ook verkleinen?

Ik heb een screenshot genomen. Misschien begrijpen jullie mijn dwaze vraag zo wat beter.

[URL=http://imageshack.us][/URL]

Dus als je naar het screenshot kijkt, het beeld dat buiten die ‘groene’ lijnen valt, valt dit dan weg als ik het later op tv zou bekijken? Want dit is namelijk niet de bedoeling.

Ik hoop dat jullie mij nu niet te dom vinden, maar ik ben slechts een beginner. Alvast bedankt.

Groetjes

Bijdrager
    geerth

Dat over de Titelsafe zone (de binnenste groene lijn) is juist.
    En hetgeen buiten de buitenste de groene lijn valt zie je niet op een televisiescherm.

Bijdrager
    TrendyFeestBeest

Hey,

Bedankt!

Dus dan kan ik het best het beeld verkleinen zodat alles wel binnen de buitenste lijnen valt?

Bijdrager
    MarcoP

Nee, verkleinen zal niet meer van het kader in TV-beeld brengen. Als gaat verkleinen wordt je beeld kleiner en er omheen een zwarte rand.
    Groet
    Marco

Bijdrager
    MarcoP

Nee, verkleinen zal niet meer van het kader in TV-beeld brengen. Als gaat verkleinen wordt je beeld kleiner en er omheen een zwarte rand.
    Groet
    Marco

Bijdrager
    TrendyFeestBeest

Oh, oké, bedankt voor het snelle antwoord. Dan doe ik maar gewoon voort hoe ik bezig ben.

Groet,
    Lien

Bijdrager
    Djmichel

Vergeet niet dat digitale tv’s enzo die buitenste rand wel gewoon laten zien…;) (althans…het zou een pixel kunnen schelen)

Bijdrager
    TrendyFeestBeest

Ah, hmz:) al die verschillende dingen ook, ik zal er maar beter aan wennen.

Bijdrager
    netfox

En beamers laten ook alles zien… waarschijnlijk het medium waarmee je het gaat presenteren?

Bijdrager
    Anillusion

Ze noemen die lijnen niet voor niets ‘Title and action safe’. De reden hiervoor zijn de oudere CRT TV toestellen. Als het scherm ouder wordt gaat het beeld wat inzoomen.

Het beeld wat de eindgebruiker krijg te zien ligt tussen de rand van het beeld en de actionsafe in (zelfs bij een gloednieuw toestel) Omdat het beeld als het wat ouder is aan de rand soms wat bol kan gaan staan en men toch zeker wilde zijn dat teksten goed leesbaar zouden zijn, is de titlesafe bedacht. Dus het zijn hulplijnen van uitersten.

Omdat je tijdens de montage continue het beeld in zijn geheel ziet, vind je het misschien zonde als bepaalde dingen gaan wegvallen. Tja, daar had je dan naar mijn idee aan moeten denken voor je begon met opnemen.

Bijdrager
    TrendyFeestBeest

Hey,

Het is mijn eerste filmpje dus het is allemaal nieuw voor mij, dus ik kan alleen maar bijleren op deze moment.

Toch bedankt voor de uitleg iedereen!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.