7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    iNiels1984

Final Cut Pro vanaf externe HD

Hallo mede editors! Ik heb een vraagje, momenteel monteer ik films met m’n nieuwe Mac Pro 8 core 2.4 GHz 12GB, gaat super snel. Het programma heb ik ge├»nstalleerd op m’n internet HD, de films die ik monteer staan op een externe HD, aangesloten via FireWire 800. Nu vroeg ik me af of het zinvol is om m’n films naar m’n interne HD over te zetten. Gaat het monteren dan nog sneller omdat de data dan niet naar een externe HD weggeschreven hoeft te worden maar naar de interne HD of maakt het weinig uit?

Ik ben benieuwd!
    Thnx alvast!

Bijdrager
    Vassilli

Als ik zelf monteer zet ik het altijd op de interne HD. Maar Firewire is zo snel tegenwoordig dat dat volgensmij gewoon snel gaat!
    Succes.

Bijdrager
    Elmo0o

Welkom op OMT!

Interessante vraag moet ik zeggen.
    Persoonlijk zet ik alles op een Interne HD, vanwege de stabiliteit. Ligt aan de grote van de projecten natuurlijk want niet alles past op mijn MacBook pro. Ook het voordeel van projecten op een interne schijf bij een MBP is dat je het makkelijk kunt meenemen en op locatie kunt editten.

Wat nog wel een grote factor is, hoe snel is je Externe HDD, als die op 5400 RPM zit, en je hebt in je Mac Pro een SSD of 7200 RPM zitten zou het op je mac sowieso al sneller werken.

Bijdrager
    Demon Hunter

Het is de bedoeling dat je minimaal met 2 schijven werkt met FCP. Een voor je boot/apps(waaronder FCP dus), een met alle media(dus je films, psd’s, etc) en dit is ook je scratch disk(capture, etc). Eventueel kan je een derde schijf gebruiken voor je scratch en dus een voor app, een voor media en een voor scratch te gebruiken. Liefst alles zo snel mogelijk aangesloten, dus via Sata of e-Sata, of FireWire, maar geen USB. Je hebt een Mac Pro en plaatst voor minimaal 4 drives, dus waarom pielen met externe drives?

Bijdrager
    iNiels1984

Ik heb nog een lege schijf in m’n Mac Pro zitten, die wil ik ervoor waarschijnlijk gaan gebruiken. Een enkele keer wil ik nog eens monteren op een andere locatie en dat zal dan niet meer gaan dus vandaar dat ik me afvroeg of het verschil echt merkbaar is als ik alles overzet naar de internet HD.

Ik gebruik trouwens deze schijf, aangesloten via FireWire 800:
    http://go.iomega.com/en/products/external-hard-drive-desktop/ultramax-minimax/ultramax-plus/?partner=4740#overviewItem_tab

Bijdrager
    Triumph

Als je toch wil editen op een andere Mac kun je de Media manager gebruiken om je project te verplaatsen.

Bijdrager
    hommel

Op m’n MBP heb ik FCP lopen via een externe (bootable – met eigen OSX) lopen. Dit als test om te zien of dit ook werkt. De schijf is 1TB, 72oo rpm en loopt via Firewire. E-sata werkt ook maar ik vermoed dat mijn OWC expresskaart niet goed werkt, soms lukt het opstarten van de ext schijf niet. Firewire gaat zonder problemen. Voor de scratch disks gebruik ik dan weer de interne HD van de MBP. Ik ben geen professioneel gebruiker, heeft iemand advies of dit voordelen t.o.v. de reguliere manier? Of is deze manier eerder af te raden? Een reden om dit te doen is dat ik FCP niet zo vaak gebruik en de interne HD bijna vol staat (met programma’s, de projecten staan ook extern).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.