6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    martijnhalekor

[Final Cut Pro] scroll zoom & hard disk camera L&T

Hallo allemaal. Ik wilde al een tijdje overstappen van windows naar de mac en heb een paar weken geleden een van de nieuwe MacBook Pro’s aangeschaft! *trots* Ik heb 3 jaar lang gewerkt met Sony Vegas, maar vond dat het nu maar eens tijd werd om echt aan de slag te gaan met Final Cut Pro. Ziet er uit als een erg krachtig programma, heb de manual even gedownload en geskimd en ik denk dat ik het programma wel kan gaan waarderen!

Echter heb ik nog wat (overstap-)probleempjes. Allereerst zou ik graag willen instellen dat ik in de tijdlijn kan in- en uitzoomen met het scrollwieltje van mijn muis. In Vegas vond ik dat een zeer handige methode en aangezien het scrolwieltje verder geen functie heeft in FCP, leek het me een fijne customize. Ik heb een mighty mouse, mocht dat nog verschil uitmaken. Is er een manier om dit in te stellen? Ik kan alleen de keyboard customize opties vinden.

Ten tweede heb ik een Sony HDR-SR7 die zowel SD (MPEG-2) als HD (AVCHD) op een interne schijf opslaat. De Log & Transfer functie in FCP leek mij erg handig, alleen krijg ik de melding ”[folder]” has invalid directory structure. Please choose a folder whose directory structure matches the supported media. als ik mijn camera selecteer. Ik heb ook alle submappen van mijn camera geprobeerd, maar daar krijg ik dezelfde error. Ik draai FCP 6.0 (omdat ik om bepaalde redenen nog even niet wil updaten naar 6.0.5… :innocent:), maar een van die updates zou alleen betrekken moeten hebben tot de ondersteuning van AVCHD bestanden. De camera zelf + mpeg-2 files zouden toch gewoon moeten verschijnen lijkt me.

Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar de schijf van mijn camera is MS-DOS (FAT-32). Ik weet ook niet of dat anders geformatteerd kan worden, maar ik dacht ik noem het even.

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen? Ik heb me rot gezocht op internet, maar kan nergens een goede oplossing vinden. Merci!

Geblokkeerd
    Anoniem

Even zoeken op AVCHD hier op het forum. Er lopen allerlei discussies over. Je kunt het in ieder geval niet direct in FCP importeren.

Bijdrager
    martijnhalekor

Ik heb nog even wat verder gezocht en ik ben er nu achter dat Final Cut Express 4.0.1 wel mijn camera herkent in Log & Transfer. Hij zet het om naar AIC. Zou het niet logischer zijn als hij hier ProRes 422 voor gebruikte? Of is dit een van de verschillen tussen FCE en FCP?

Het gebruik van AVCHD camera’s brengt nog wel wat beperkingen met zich mee wat betreft L&T. Zo kan ik enkel de AVCHD bestanden op mijn camera overbrengen via L&T. De SD bestanden die op mijn camera staan zal ik handmatig moeten kopieren en omzetten naar iets wat FCP (FCE) wel real-time kan bewerken, zonder na elke bewerking alles te hoeven renderen (het formaat waarin de SD bestanden in worden opgeslagen is namelijk mpeg-2).

Dus komt er een vraag bij… omzetten naar AIC of ProRes 422? Ook al het eea over gelezen, maar dat gaat voornamelijk over HD. Ik heb enkele bestanden omgezet mbv MPEG Streamclip. Een mpeg-2 bestand van mijn camera van ruim 500 mb (8 minuten) wordt omgezet met AIC , waar ie ruim 900mb van wordt. Als ik ProRes gebruik krijg ik een bestand van 3,3gb. Ik zou dus gaan voor AIC, omdat het kwaliteitsverschil me niet enorm groot lijkt. Is dit een onjuiste beredenering?

Heeft iemand ervaring met FCP (meest recente versie 6.0.5) en een AVCHD camera? Werkt L&T daar ook alleen met de AVCHD bestanden, of werkt het helemaal niet? In de FCE user manual staat alle informatie die je nodig hebt over AVCHD i.c.m. FCE, maar in de user manual van FCP werd er met geen woord gerept over het AVCHD formaat… wat me zorgen baart (nu kan het natuurlijk zijn dat die user manuals niet aangepast worden na een update?)

En dan blijft mijn vraag van het zoomen met mijn scrollwieltje nog staan natuurlijk :innocent: Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    8lux

Kijk en vergelijk:

http://www.apple.com/nl/finalcutexpress/specs.html
    http://www.apple.com/nl/finalcutstudio/specs/

Waarnaar om te zetten hangt af van je einddoel. Leuk voor thuis, of gaat het uitgezonden worden…
    MPEG Streamclip is handig voor dit soort dingen. En vooral even de software updates uitvoeren, er is veel gebeurd sinds 6.0.

Een muis gebruik ik al jaren niet meer, dus geen idee. Met het scrollwieltje kun je scrollen voor zover ik weet, dus niet helemaal “geen functie”. Command of Option + / – werkt prima voor mij…

Bijdrager
    martijnhalekor

Bedankt!

”8lux”

Een muis gebruik ik al jaren niet meer, dus geen idee. Met het scrollwieltje kun je scrollen voor zover ik weet, dus niet helemaal “geen functie”. Command of Option + / – werkt prima voor mij…

Dat verandert de muis in een zoom tooltje bij mij. Hoe stel je dat dan in, dat ie meteen gaat in- of uitzoomen?

Bijdrager
    1234

AVCHD even omzetten met VoltiacHD van Shedworks, lijkt vooralsnog de enige echt goed werkende optie.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.