-
Q:
Final cut pro + Macbook white 2,4 ghz
Hallo allemaal!
Ik heb met een Canon 550D 20min. aan beeldmateriaal (shots van max. 10 sec.) waarmee ik een video van 1 min. wil maken (teaser- achtig).
Het probleem is wanneer ik alle files inlaad in Final Cut, alles zo traag werkt.
Het videoformaat is het standaard videoformaat van de Canon 550D, .MOV HD formaat..Kan het soms liggen dat deze filmpjes te groot zijn? en moet ik deze dus converteren naar een kleiner formaat?
Specs: Macbook white early 2008, 2,4 Ghz processor, 2GB ram geheugen, 500gb interne HD
Vereisten:
- Mac computer with an Intel processor
- 1GB of RAM (2GB of RAM recommended when working with compressed HD and uncompressed SD sources; 4GB of RAM recommended when working with uncompressed HD sources)
- ATI or NVIDIA graphics processor (integrated Intel graphics processors not supported)
- 128MB of VRAM
- Display with 1280-by-800 resolution or higher
- Mac OS X v10.5.6 or later
- QuickTime 7.6 or later
- DVD drive for installation
- 4GB of disk space required to install all applications (Final Cut Pro, Color, DVD Studio Pro, Soundtrack Pro, Motion, Cinema Tools, Compressor, and Apple Qmaster)
- 46GB of disk space required for optional content
- 9GB for DVD Studio Pro content
- 7GB for Motion templates
- 22GB for audio content
- 8GB for LiveFonts
Ik denk sowieso dat het niet aan te raden is om Final Cut op een MacBook te draaien. Ik heb dat eventjes op de iMac gedraaid en dat ging eigenlijk al traag. Mac Pro zal beter zijn.
Welke codering hebben die MOV bestanden uit de Canon ? Want dat bepaald al voor een groot deel hoe soepel het loopt.
Maar wat gaat precies traag ? Als je ongecomprimeerde video hebt zal het sowieso niet vloeiend afspelen, de bitrate is simpelweg te hoog voor de harde schijf om het bij te houden.
Het zijn inderdaad stevig geencodeerde filmpjes uit die Canon DSLR’s (AVC 40Mbps). Ik heb zelf een 500D. Zie hieronder voor de codec info. De 550D neemt ook nog met een hogere framerate (25fps ipv 20fps) op.
Verder wordt dit omgezet bij het importeren aangezien de Apple programma’s niet “native” H.264 materiaal kunnen editten.
<br /> Video<br /> ID : 1<br /> Format : AVC<br /> Format/Info : Advanced Video Codec<br /> Format profile : [email protected]<br /> Format settings, CABAC : No<br /> Format settings, ReFrames : 1 frame<br /> Codec ID : avc1<br /> Codec ID/Info : Advanced Video Coding<br /> Duration : 8s 450ms<br /> Bit rate mode : Variable<br /> Bit rate : 39.5 Mbps<br /> Width : 1 920 pixels<br /> Height : 1 080 pixels<br /> Original height : 1 088 pixels<br /> Display aspect ratio : 16:9<br /> Frame rate mode : Constant<br /> Frame rate : 20.000 fps<br /> Color space : YUV<br /> Chroma subsampling : 4:2:0<br /> Bit depth : 8 bits<br /> Scan type : Progressive<br /> Bits/(Pixel*Frame) : 0.952<br /> Stream size : 39.8 MiB (98%)<br /> Language : English<br /> Encoded date : UTC 2009-05-03 18:35:27<br /> Tagged date : UTC 2009-05-03 18:35:27<br /> Color primaries : BT.709-5, BT.1361, IEC 61966-2-4, SMPTE RP177<br /> Transfer characteristics : BT.709-5, BT.1361<br /> Matrix coefficients : BT.601-6 525, BT.1358 525, BT.1700 NTSC, SMPTE 170M
Wat extra geheugen zou nog wel iets kunnen helpen.
Je kunt tot 6GB in jouw MacBook stoppen.
Alleen zul je nog even op de 64-bit versie van FCP moeten wachten totdat al dat geheugen ook daadwerkelijk gebruikt kan worden door FCP…Met de H.264 bestanden uit de Canon DSLR’s kan je niet goed editten. Tijdens het editten moet je Mac dan ook de bestanden decoderen. Ook werkt dit niet framenauwkeurig. Je moet je bestanden omzetten naar ProRes. Hier heeft Canon een plug-in voor, E1. Zie http://www.onemorething.nl/2010/05/filmen-met-een-dslr-het-hoe-en-waarom/ en http://www.smallfilm.nl/2011/02/waarom-eigenlijk-filmen-met-een-dslr/. Je moet de E1 plug-in wel even aanpassen, zodat deze met de 550D werkt, is heel makkelijk: http://thebuibrothers.com/blog/2010/03/how-to-canon-t2i-with-eos-movie-plugin-e1-final-cut-pro/
@Demon Hunter: Briljante tip van de E1 plugin voor de 550D!
Doet me denken aan een truc om AVCHD bestanden aan te kunnen in Final Cut Express. Dat was een kwestie van de AVCHD.RADPlug kopiëren van het iMovie package naar FCE.
Zonder de structuur kan je niet inladen. Wel kan je de structuur namaken, maar je moet dan nog wel de .thm bestanden hebben:
Willekeurige Naam Map>DCIM>100CANON
Als je deze structuur aanhoudt en alle .mov’s en .thm’s in de 100CANON map zet kan je toch je Willekeurige Naam Map toevoegen bij Log&Transfer in FCP en wordt alles automatisch omgezet naar de ProRes smaak die je bij de preferences van L&F hebt ingesteld(kan bij tandwiel ik raad ProRes LT aan goed genoeg en wat kleinere bestanden).
Anders kan je ook omzetten met MPEGstreamclip(al weet ik niet hoe je daarmee kan batchen) of met Adobe MediaEncoder.
Demon op 13 maart 2011Anders kan je ook omzetten met MPEGstreamclip(al weet ik niet hoe je daarmee kan batchen)
Ja, dat kan.
InactiefAnoniem15 maart 2011 om 10:04Vaio op 13 maart 2011Ik heb dat eventjes op de iMac gedraaid en dat ging eigenlijk al traag.
Gelul. Ik draai Final Cut Studio én Avid Media Composer 4 op mijn early 2009 20 inch iMac, en dat gaat prima. Wanneer je het gaat volstampen met effecten is het een ander verhaal, maar inhoudelijk monteren gaat prima op een iMac.
Daarbij is het topmodel 27″ iMac ook prima geschikt voor video-editing.
Het is maar net hoeveel geduld je hebt met renderen. Ik heb een 2 jaar prima kunnen werken met FCP op een Macbook Pro uit 2008. Laatste half jaar zelfs veel betaald werk op gedaan. FCP draait prima op die Macbook alleen zullen de rendertijden lang zijn. FCP maakt op het moment totaal onefficiënt gebruik van welke hardware dan ook, er worden maar 2 cores van mijn Quad gebruikt en maar 2GB ram van de 12 die ik heb…
Nog even geduld, Demon.:wink:
New Final Cut Pro Is Real, And It's Spectacular (And It's Expected Spring 2011)
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.