14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    taxandria

Final Cut Pro exporteren naar DCP- Bioscoopformaat

Hallo allemaal,

Is er iemand die al met het programma OPENDCP heeft gewerkt om video’s te kunnen vertonen in een bioscoop.
    De video wordt gemaakt in FCP X en volgens de bioscoop moet de video worden aangeleverd in DCP.
    Ik heb nog nooit met OPENDCP gewerkt en zou graag willen weten of iemand van OMT hier wel ervaring mee heeft en mij zou kunnen helpen met
    het exporteren van bestanden in FCP X om deze vervolgens met OPENDCP (of iets anders) te converteren naar .dcp!

Groeten Willem

Bijdrager
    Anillusion

Nog geen ervaring, maar ben ook erg benieuwd naar de uitkomst. Misschien iemand die iemand kent die in een (kleine) bioscoop werkt als operator die eens wat tests zou willen draaien. Ik ben nu bezig met de color grading van een korte speelfilm en het idee om een DCP te maken voor eventuele bioscoop viewing zie ik wel zitten. Ik weet wel dat de USB sticks of harde schijven het linux EXT2 of EXT3 file format behoren te zijn voor officiële deliverable, dus met alleen de omzetting ben je er nog niet.

Bijdrager
    taxandria

Uhu, en dit omzetten gaat redelijk makkelijk via Ubuntu…
    Zou u mij verder kunnen helpen met stap 1: Welk bestand moet ik kunnen exporteren vanaf Final Cut.
    Nu gebruik ik Tiff (hoogste kwaliteit???) maar ik kan deze niet inladen bij OpenDCP en DCP builder.
    Dit heeft te maken met de Kleuren in de Tiff, maar ik zie geen mogelijkheid om deze met FCP X te veranderen.
    En aangezien je 25 frames per seconde krijgt, ga ik het niet een voor een doen!

Elke stap, en info die gegeven kan worden is meer dan welkom.!

Bijdrager
    taxandria

Niemand ervaring met DCP?

Bijdrager
    MelchiordeMagier
    Bijdrager
    taxandria

DANKU, voor de reactie!
    Ik ben al enkele uren op zoek geweest en daar heb ik wel enkele info gevonden, alleen dat had net zo goed chinees kunnen zijn!;)

Deze ziet er duidelijker uit, en ik ga deze morgen bestuderen!

Dankuzeer!

Bijdrager
    Anillusion

En is het nou gelukt? Wist trouwens niet dat een DCP 25 frames per seconde mocht zijn. Dacht dat 24fps de standaard was.

Bijdrager
    taxandria

Mij is verteld dat de bioscoop alles tot 60fps aankon! Woensdag krijg ik meer uitleg! Ik laat t weten!

Bijdrager
    taxandria

Inladen. Is btw gewoon gelukt! Deze info over dcp was en is zo ingewikkeld dat ik niet eens doorhad dat je de tiff\”s in t eerste tabblad bij opendcp moest inladen! Dus gewoon exporteren naar Tiff met final cut of welk programma je ook gebruikt! Nu nog uitzoeken hoe t met geluid moet! Maar zoals gezegd krijg ik woensdagavond een \”bijlesje\” bij de bioscoop! Als ik t hele principe een beetje snap, dan maak ik er wel een howto van/voor (eerste in mijn leven);)

Bijdrager
    MelchiordeMagier

ben benieuwd:smile:

Bijdrager
    languh

en hoe heb je het uiteindelijk uitgevoerd?

Bijdrager
    menu

Ja vertel eens SVP

Bijdrager
    bafvideo

graag wil ik weten hoe dit verhaal over dcp is agelopen en of er een film is gemaakt op dit formaat voor de bios?

Bijdrager
    merelschrijver

http://www.cbkmiddennederland.nl/index.php/zelf-dcps-maken-in-2d
    NAV een festival voor jong Talent hebben wij zelf een boek geschreven over hoe je een DCP moet maken als je deze op 2 of 4k wil draaien in de bioscoop.

Digital Cinema Package leidraad door CBK Midden-Nederland.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.