15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    will

Final Cut Express/El Capitan

Ik wil mijn Mac met Snow Leopard Versie 10.6.8 rechtstreeks upgraden naar El Capitan. Is dat mogelijk zonder problemen te krijgen?

En werkt Final Cut Express dan nog goed.
    Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Bijdrager
    TheBigZ

Dan is het wel zo handig om nog even te vertellen welke Mac je hebt…

Bijdrager
    will

Hallo BigZ
    Ik heb een All In One 27″ iMac, gekocht in maart 2010.
    Heb je hier genoeg aan of heb je nog meer gegevens nodig?

Bijdrager
    Qmagic

El Capitan is voor jouw iMac geen probleem. Die draait hier goed op een iMac van 2010.
    t/m Maverics werkt final cut express goed, aangezien final cut express niet meer ondersteund/geüpdatet wordt is het een gok voor El Capitan.
    zie ook: https://roaringapps.com/app/final-cut-express

Bijdrager
    TheBigZ

Dan heb je waarschijnlijk een “Late 2009” iMac. Dat kan een dualcore of een quadcore zijn. Met voldoende geheugen erin zal El Capitan (10.11) goed te gebruiken zijn. Als je nu 4GB geheugen hebt zou je er voor €60 nog 2x4GB geheugen bij kunnen zetten.

http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  TheBigZ.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    will

Dank voor de snelle reactie.
    Waarschijnlijk is mijn iMac zoals gezegd een “late 2009” Het is een dualcore met 4 GB geheugen. Gekocht in maart 2010.
    Uitbreiding van geheugen naar 8 GB is een goede tip. Kan ik dat zelf of moet de machine open gemaakt worden.
    Blijft nog steeds de brandende vraag of FCE goed werk in El Capitan.
    Een vriend van mij met dezelfde iMac, maar met El Capitan en ook FCE is op dit moment bezig met een montage.
    Ben benieuwd of alles goed gaat.

Bijdrager
    MacReady

Ik ben de afgelopen dagen een projectje begonnen in Final Cut Express onder El Capitan (iMac 27-inch, medio 2011). De applicatie start wel op, maar na toevoegen van een paar fragmenten aan de timeline kan het project niet meer worden bewaard (‘File Error: Unknown File.’). Ook onder een andere naam opslaan werkt niet.
    Het lijkt er dus op dat FCE niet meer goed werkt. Ook niet zo vreemd: de laatste update is van 2008 is en de applicatie is ook al jarenlang uit support.
    Overstappen op bijvoorbeeld iMovie of Final Cut Pro dus. Extra geheugen is sowieso een goed idee. Dit kun je bij jouw machine eenvoudig zelf doen. Zie: https://support.apple.com/nl-nl/HT201191

Bijdrager
    TheBigZ
    will op 28 oktober 2015

Blijft nog steeds de brandende vraag of FCE goed werkt in El Capitan.

Wat ik zo lees op de Apple discussion list is nee. FCE wordt ook al jaren niet meer ondersteund door Apple. Je kunt beter de overstap naar FCPX of iMovie maken.

Bijdrager
    will

Iedereen heel veel dank voor alle info.
    Na bestudering op de Apple discussion list en alle goede adviezen op One More Thing zal ik overstappen naar Final Cut Pro.
    Dan kan ik zonder problemen El Capitan installeren waarop Final Cut Pro goed draait.
    Er is ook nog een ander issue. Mijn camera: De JVC GY-HM 100 ( schitterende camera) maakt files in MOV of MP4.
    Om de files te importeren in FCE had ik extra software nodig. Via One More Thing ben ik destijds aan een web-site gekomen om software te downloaden zodat de files geschikt werden voor FCE. Maar van die software is geen update meer gemaakt omdat FCE al de nodige jaren niet meer beschikbaar is.
    Dus met FCE doorgaan zou een groot risico betekenen onder El Capitan en misschien ook onder Maverics.
    Nogmaals mijn dank.

Bijdrager
    will

Na alle goede adviezen besloten om Final Cut Pro X aan te schaffen. Allereerst El Capitan installeren en mijn werkgeheugen upgraden naar 12 GB.
    Alles zou dan goed moeten draaien.
    Alleen zit ik met de vraag of de lopende projecten in Final Cut Express overgezet kunnen worden in Final Cut Pro X.
    Anders kost het een hoop tijd om alles opnieuw te doen in Final Cut Pro X.

Weet iemand een oplossing?

Bijdrager
    KarelWillem
    will op 17 november 2015

…Alleen zit ik met de vraag of de lopende projecten in Final Cut Express overgezet kunnen worden in Final Cut Pro X…

De meeste berichten op Internet, komen met het antwoord: Nee.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 12 maanden geleden door  KarelWillem.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 12 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    will

Ga binnenkort overstappen van Final Cut Express naar Final Cut Pro X. Heb El Capitan geinstalleerd. Maar merk dat de Quick Time Player 7 niet meer goed werkt. Als ik MOV bestandjes wil bekijken krijg ik een zwart scherm, geluid hoor ik wel. Als ik ze afspeel met de standaard Quick Time player moet er geconverteerd worden en als resultaat: kan de bestanden niet openen en wordt verwezen naar de Mac. site om te upgraden naar 7. die heb ik dus al.
    Heb ook al gelezen dit 7 niet meer goed draait onder El Capitan.
    Wie kan mij helpen om dit op te lossen.

Bijdrager
    TheBigZ

Klinkt als een probleem met de gebruikte video-codec in het MOV bestand.

Kun je meer informatie geven over de inhoud van de MOV?
    https://mediaarea.net/download/binary/mediainfo-gui/0.7.90/MediaInfo_GUI_0.7.90_Mac.dmg

Lukt afspelen van de MOV wel goed in VLC?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 12 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    will

Weer dank voor de snelle reactie. In 2015 ben ik ook al zo snel geholpen door TheBigZ. Destijds was de vraag: Final Cut Express onder El Capitan.
    FCE heeft tot nu toe redelijk goed gewerkt onder El Capitan. Importeren van bestanden ging redelijk moeilijk, maar via een omweg lukte dit wel.
    Diverse functies deden het niet meer en vaak ging de strandbal aan het rollen. Soms ook een vastloper. Tussentijd een save opdracht geven want dat deed FCE ook niet altijd. Omdat ik nog met diverse projecten bezig was heb ik die eerst afgemaakt. Laatste project is afgesloten en het wordt nu echt tijd om de overstap te maken naar Final Cut Pro X.
    Heb in Duitsland een boek besteld “Das umfassende Handbuch Final Cut Pro X. Als lesmateriaal heb ik video bestanden gedownload van hun website.
    En dat zijn die MOV bestanden, gemaakt in 2012. Misschien is dat de reden dat de Quick Time Player 7 deze bestanden niet meer goed kan lezen.
    Bestanden zijn misschien te oud.

Overigens lukt het wel goed om die MOV bestanden af te spelen in de VLC-player.

Tot zo ver en nogmaals mijn dank.

Bijdrager
    TheBigZ

(y)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.