18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Schrijvert

Final Cut Express

Beste mensen…

Ik wil mijn filmpjes die opgenomen zijn met mijn gloed nieuwe Sony Mini-DV camera gaan editten. Maar ik wil iets meer kunnen als wat I-movie kan.

Zijn er mensen hier die werken met FCE of zijn er nog andere aanraders. De bedoeling is dat ik redelijk vrij kan werken met overgangen en titels en audio.

gegroet,

Bijdrager
    justketchup

FCE is een prima pakket, maar FC Pro is natuurlijk nog veel “lekkerder”, ook als je het hebt over titels, overgangen en effecten en bijvoorbeeld achtergrond muziek;) ben je met FCP helemaal de “man” of “vrouw”

Want voor dat extra geld krijg je ook behalve veel uitgebreidere editing mogelijkheden tevens:

-Livetype
    -Soundtrack
    -Compressor

en ik geloof zelfs ook nog Peak DV (was altijd, misschien nu gestopt met 4?! ik had het wel bij 3 zitten en niet meer bij de upgrade naar 4)

Nou ja anyway, Adobe AfterEffects puur voor de effecten erbij kopen is nu met de nieuwe versie ook geen slecht idee, wel de Production bundle kopen dan he;) dan kom je met FCE icm AE ook een machtig eind. (zolang je mini-DV gebruikt dan wat betreft FCExpress, als je gaat upgraden qua beeld is FCP weer meer een optie, pfoeh he zo kan ie wel weer)

Hangt dus heeeel erg van je wensen af…. en je budget

:lol:

Want Discreet Combustion is ook wel erg fijn…, maar zo kan je nog wel even doorgaan tot je knip helmaal leeg is…

Bijdrager
    Steves lovechild

Voor het ‘normale’ werk is FCE voor de meeste mensen meer dan genoeg. FCP 4 kan inderdaad veel meer. Maar kost ook vele malen meer. De meeste ‘thuisgebruikers’ zullen wellicht niet meer dan 5 % van de mogelijkheden van FCP 4 gebruiken. En je hebt weliswaar tevens soundtrack, compressor en livetype extra. Maar aan compressor heb je alleen iets als je ook met DVD Studio Pro werkt. Want iDVD kan niet met .m2v bestanden overweg. Die heeft een eigen MPEG-2 codec. En soundtrack werkt alleen redelijk met computers boven 500 Mhz. Moet het echt soepel draaien, dan liefst een G4 > 800 Mhz. Livetype is een klasse apart. maar werkt ook alleen lekker met een voldoende snelle Mac. Anders ben je konstant aan het wachten op het renderen van een preview. Op een dual 1.25 loopt Livetype lekker, maar op een 733 MHz beestje moet je veel geduld hebben. Werk je HEEL VEEL met meerlaags geluid, dan is FCP 4 met zijn fantastische, te automatiseren mixer, stukker handiger dan FCE. En met FCP 4/Livetype heb je normaal gesproken geen After Effects meer nodig voor tekstanimaties. Maar niet iedereen heeft 1200 euro over voor FCP 4.
    Wil je een gerichter advies, geef dan wat specificaties van je Mac en een idee van je budget.
    SLC

Bijdrager
    justketchup

”Wil je een gerichter advies, geef dan wat specificaties van je Mac en een idee van je budget.”

Precies :wink:

Maar AE is natuurlijk wel wat meer dan tekst animaties he…

Even voor het beeld mijn “setup”, waar je zoal aan kunt denken dus…:

dual 867 met 2Gb RAM
    Datavideo DAC-2
    FCP
    FCE (om het uit te proberen ;))
    Premiere 6 (nu wel heel achterhaald)
    AE 5.5
    Combustion 2.1
    Cleaner Pro
    Cinema4D-XL6
    Logic Platinum 5
    Quicktime Pro (Altijd handig overigens en misschien nog wel “beste koop’ van allemaal met z’n 29 dollar)
    Flash MX 2004 Pro
    etc…

Om mijn homevideo’s mee in elkaar te prutsen… :innocent:

Dat is dus mijn referentiekader en dan heb ik nog veel te wensen, oftewel kan altijd beter/ gekker/ toffer….

Bijdrager
    Steves lovechild

hehehe
    Het lijkt de catalogus van de Apple store wel! En dat heb je allemaal legaal in je bezit? :innocent:
    Ik betwijfel of schrijvert dat allemaal nodig heeft om zijn homevideo iets uitgebreider/makkelijker te monteren dan in iMovie. :wink:

Bijdrager
    justketchup

Jaja legaal, anders zou ik het niet durven publiceren natuurlijk :P

Maar ik heb wel veel gesnuffeld en gehusseld om het allemaal te krijgen hoor, soms “post” ik wel wat tips.

Laats had je mooi een “gratis” FCE kunnen hebben, actie per 22 september afgelopen, door je Premiere cd in te leveren. Ik heb toen via Marktplaats voor 99 euro nog een versie 6 voor Windows ‘gescoord’ en zo had ik dus de mogelijkheid het uit te proberen voor wel heel weinig geld. (en nog een windows licentie op de koop toe, iemand interesse :wink: )

En Cinema versie 6 kan je nu voor 99 euro op de kop tikken! zie mijn topic elders.

Maar al met al heeft het me nog wel een bak centen gekost hoor en ik begrijp dat je dat sowieso als particulier niet kan/ wil ophoesten, maar met een beetje handig handelen…..

Mijn opsomming was een beetje om aan te sluiten op de vraag: “wat wil je nu eigenlijk”, want ik zou bijvoorbeeld nog wel wat verder willen neuzen in de Discreet shop, maar ja…. dat zal er voorlopig wel niet van komen.

Bijdrager
    Schrijvert

Mijn Setje….

1x Sony TRV 19
    2x G4 450 Mhz en 896 MB
    1x 20inch monitor
    1x 17 inch monitor
    1x Powerbook 1400 (hahaha)

Op beide OS 10.2.8

Photoshop
    Illustrator
    I-live

Budget wat ik heb te besteden… € 250,=

I-movie biedt niet wat ik wil…
    Maar idd volgens mij is FCP iets te veel van het goede. Wel wil ik mijn werk samen met andere van mijn kunstprojecten gaan exposeren. Dus kwalitatief moet het wel in orde zijn.

Dus wie heeft er nog wat software advies en wie kan me eventueel op een blauwe zaterdag mij eens wat laten zien. Het jammere is namelijk dat ik nog niet zo thuis ben in het video gebeuren… en software kopen op de tast is ook weer zo wat.

bedankt mensen….

Bijdrager
    Steves lovechild

FCE zal goed draaien op die Macs. En met een prima kwaliteit. Maar volgens mij is de inruilaktie voorbij. Kost nu ongeveer 400 euro. Ik kan je alleen ondersteuning geven via het forum. Maar met de manual erbij en ervaring met iMovie, heb je na een tijdje zelfstudie en wat tips via het forum het programma onder de knie.
    Los van dit alles: Wat mis je precies in iMovie aan features die je verwacht in andere editors?
    En wil je je materiaal op DVD gaan aanbieden?

Bijdrager
    Schrijvert

Ik mis in i-movie:

* Kleurcorrectie mogelijkheden.
    * Zonder al te veel beperkingen werken met titels
    * Zonder al te veel beperkingen werken met audio
    * Lagen in Photoshop files
    * Vergaande capture mogelijkheden
    * Werken met .AVI files en MPEG files verkregen via internet…. (om te sampelen).

Naar ik heb vernomen moet dit in FCE wel mogelijk zijn?
    Tell me if I’m wrong?

Inderdaaad wil ik ook mijn materiaal gaaan aanbieden op DVD. Hoezo?

gegroet,

Bijdrager
    Steves lovechild

Kleurcorrectie OK
    Titels OK
    Audio OK
    Lagen Photoshop OK
    Betere capture, maar alleen DV-PAL
    Werkt niet standaard met AVI en MPEG bestanden. Minimaal QT pro nodig. En de MPEG-2 codec.
    Wil je dingen op DVD gaan zetten, heb je minimaal een interne superdrive nodig en iLife (voor iDVD3)
    Wil je extern dan blijft alleen Toast 6 of DVD SP over. Waarbij Toast 6 geen professioneel authoring pakket is. Leuk als extra, maar meer ook niet. Erg karig vergeleken met iDVD3.

Bijdrager
    Schrijvert

Bedankt voor je beknopte uitleg, maar ik denk dat ik voor FCE ga. Ik heb vanmiddag even zitten spelen met dit pakket en het lijkt erop dat de leer curve ook wel erg mee valt. Deze jongen gaat dus Zaterdag even wat geld spenderen aan een pakketje.

Ik vraag me alleen af hoe ik het beste “Titel schermen” kan maken. In photoshop of in Illustrator. En welke pixel dimentie ik moet aanhouden. Nu vervormd mijn beeld namelijk.

Ik maak in photoshop een document aan op 600pdi met een formaat van 2983 x 2232… en nog krijg ik een wazig beeld. Iemand een betere oplossing???

laters,

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”Schrijvert”

Bedankt voor je beknopte uitleg, maar ik denk dat ik voor FCE ga. Ik heb vanmiddag even zitten spelen met dit pakket en het lijkt erop dat de leer curve ook wel erg mee valt. Deze jongen gaat dus Zaterdag even wat geld spenderen aan een pakketje.

Ik vraag me alleen af hoe ik het beste “Titel schermen” kan maken. In photoshop of in Illustrator. En welke pixel dimentie ik moet aanhouden. Nu vervormd mijn beeld namelijk.

Ik maak in photoshop een document aan op 600pdi met een formaat van 2983 x 2232… en nog krijg ik een wazig beeld. Iemand een betere oplossing???

laters,

Of je Photoshop of Illustrator gebruikt maakt niet uit. Wel de pixelverhouding.
    Alles wat in FCE wordt gemonteerd is DV-PAL, dus 720×576, 72 DPI. Dit is ook de norm voor DVD, zij het dan met een andere (MPEG-2) codec.
    Wat van dat aantal pixels afwijkt, zal worden geschaald. Het heeft alleen zin een hogere resolutie te nemen als je wilt gaan inzoomen binnen FCE. Photoshop 7 heeft een preset voor PAL: 768×576. Het verschil: vierkante of rechthoekige pixels. Computer = vierkant, TV = rechthoekig. Begin dus in Photoshop met een opzet van 768×576 en schaal het uiteindelijk naar 720×576. Dan wordt het in horizontale richting ingedrukt, maar op een PAL TV is het weer keurig in verhouding. Dit geldt uiteraard alleen voor menu plaatjes. De video is altijd 720×576. Je moet ook rekening houden met het feit dat een TV minder beeld laat zien dan een monitor. Daarom heeft iedere editor een veilige marge voor titels (title safe) en het actiegedeelte (action safe) Het wegvallen van een deel van het beeld op TV komt o.a. door overscan.
    Bovenstaande is alleen geldig voor een normale 4:3 TV. Voor breedbeeld gelden andere verhoudingen. Daar werk je ook met een 720×576 beeld maar met anamorf materiaal. Alleen DVD SP kan breedbeeld DVD’s maken. iDVD werkt uitsluitend met 4:3

Bijdrager
    Schrijvert

Steve…

Mijn dank is groot.
    Dat is nog eens een uitleg. Wellicht heb je je roeping misgelopen want je had best leraar mogen worden wat mij betrefd. Ik ga het vandaag eens proberen als alles okay is ga ik aan het eind van de dag mijn pakketje oppikken.

laters,

Bijdrager
    MacBlade

Steve, kan je nog wat nader ingaan over de resolutie van bv. text stills in FCE.
    Ik begreep dat het zinvol is om deze op een hogere resolutie dan 72 dpi (768*576) te maken in Photoshop, als je eventueel wilt gaan zoomen?
    Wat is dan een goed resolutie; eventueel verbubbelen?

Bijdrager
    Steves lovechild

Ga, als je geen risico wilt lopen, uit van een plaatje in Photoshop van 720×576, 300 DPI. Gebruik wat grotere letters. En gebruik ‘vloeiend’ voor de letters in Photoshop. Dan zijn de letters wat zachter. Importeer in FCE. Kijk niet wat de tijdlijn laat zien. Dit is slechts een PAL simulatie! Exporteer nu eens naar een final cut movie. Dit moet een goed QT filmje opleveren. De still krijgt de lengte die aangegeven is in FCE.

Bijdrager
    MacBlade

OK Steve bedankt!
    We gaan wat testen.

Bijdrager
    interFACE

wow! dit is pas informatie – maar hoe zit dat dan met titels gemaakt in FCE zelf?

maartten

Bijdrager
    Steves lovechild

Zie post ‘titels in VPE’

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.