22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    efwe

final cut expres

kun je bij Final cut expres automatisch scene voor scene capturen ipv een lange scene?

Bijdrager
    ElectricCat

Wat bedoel je met scene voor scene?
    Bedoel je net zoals in iMovie, dat ie dat zelf detecteerd?
    Met FCE kan dat namelijk niet voor zover ik weet.

Bijdrager
    efwe

Hoi,

Bedankt voor je reaktie. Ja ik bedoel net zoals bij bijv imovie, daar worden de scene,s automatisch in stukjes ingeladen. Als dat zo is als dat jij denkt,
    dan is dat erg lastig, moet je nadien 1 lange scene alsnog in stukjes knippen. Trouwens imovie 3 kan ik tot dusver ook nog niet veel mee beginnen, misschien komt er een nw update.
    Misschien is er iemand die zeker weet hoe ’t zit met FCE.

Bijdrager
    efwe

ps wat betekend eigenlijk die batterij met dat weerlicht er doorheen onderaan je bericht.

Bijdrager
    ElectricCat

Kan je hier nog eens nalezen in een draad op macfreak:

http://www.macfreak.org/cgi/forums/topic.cgi?forum=10&topic=143&start=0

(Dat icoontje met die weerlicht, dat krijg je te zien als je je iPod laat opladen via de adapter):D

Bijdrager
    Steves lovechild

Sorry ElectricCat, maar van die Macfreak- verwijzing wordt niemand wijzer. Batch capturing zit NIET in FCExpress. Wel in FCPro. En dat heeft NIETS met het automatisch in stukken hakken van de video te maken. Wat WEL kan in FCE is via het Mark menu kiezen voor “DV Start/Stop Detection” Dan plaatst FCE markers bij elke start/stop van de videoband. En die kun je simpel weer omzetten in breaks van de track. Voorwaarde is wel dat de tijdcode op de band ononderbroken moet zijn. Zo simpel is het dus.
    Gelukkig is MacOSX.nl toch beter op de hoogte…
    SLC

Bijdrager
    davedive

Kan je niet gewoon in imovie alle verschillende scènes in stukjes laten hakken en daarna importeren in FCE??

Sta eigenlijk ook op het punt om FCE te kopen maar als die automatische ‘hakken’ niet kan, dan heb je toch heel wat meer werk met het inladen van een tape, of heb ik dit verkeerd voor??

davedive

Bijdrager
    Eprom
    ”davedive”

Kan je niet gewoon in imovie alle verschillende scènes in stukjes laten hakken en daarna importeren in FCE??

Ja, dat kan.
    Alleen moeten alle geimporteerde files opnieuw gerendered worden.

Bijdrager
    Steves lovechild

Ik snap echt niet wat er zo moeilijk is aan mijn post. Nogmaals:
    1. Haal materiaal binnen met FCE. Dat staat nu in je bin.
    2. Ga naar mark menu een kies DV Start/Stop detection. Nu plaatst FCE markers bij alle overgangen.
    3. Als je list view gebruikt in FCE, zie je in je bin de markers staan binnen je materiaal.
    4. Selecteer alle markers en kies menu: modify>make subclips. Dan heb je behalve je hele file keurig alle subclips op je stoppunten van je band. Net als in iMovie. Dat is alles.

Duidelijker dan dit kan ik het niet maken. Is 5 sec. werk.
    succes,SLC

Bijdrager
    davedive

Ja,

Als ik de 1ste uitleg lees nadat ik de 2de gelezen heb, is die voor mij duidelijk.

Ik bedoel voor mij omdat ik nog totaal geen ervaring heb in zowel FCPro noch in FCExpress. Daarenboven is mijn enige ervaring in imovie een 20-minuten ‘raw footage’ (ooit eens van een vriend in imovie ingelezen) en veel ‘stoeien’ met verschillende resultaten.
    Dit ‘stoeien’ is met het oog om zelf héél binnenkort een DV-camera – eventueel FCPro of waarschijnlijk Express – en een externe DVD-writer te kopen.

Verontschuldig mij dus voor het ‘trage’ begrip.

davedive

Bijdrager
    Steves lovechild

Davedive: een verontschuldiging is natuurlijk volkomen overbodig. Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Mijn eerste post was ook een reactie op twee posts tegelijk. Als iets vanzelfsprekend voor je is, kan het antwoord een paar tandjes te snel zijn. Gelukkig ben ik nu wel duidelijk. Nog even over je afweging FCP of FCE: Als je alleen met DV materiaal werkt, is FCP wel wat overkill. Met name gebruikers van SD en HD materiaal hebben FCP echt nodig. Ook als je offline wilt kunnen werken is FCP ideaal. Met een powerbook monteren in lowres materiaal en later de “montageinstructie” op het ‘echte’ materiaal toepassen is ideaal. Ook batch capturing, waarbij de in/uit punten desnoods even naar je gemaild kunnen worden is handig. Je kunt dan echt koffie gaan drinken en alle scenes lopen zo je computer binnen. Maar daar hangt wel een fors prijskaartje aan. Voor de thuismontage van DV materiaal is FCE meeeeer dan voldoende. Dezelfde interface etc. Wil je echt handig worden dan is een diepe duik in de handleiding zeker nodig. Maar dan werk je ook gelijk als een PRO! Succes, SLC

Bijdrager
    davedive

Het blijft natuurlijk wèl aanstekelijk om vragen te blijven stellen : zoals :
    – kan je vanuit FCPro of Express idvd3 gebruiken (is er ook een koppeling naar idvd3 of omgekeerd? of heb je DVD pro nodig vanuit 1 van beide ?
    – sowieso werken externe dvd branders niet met idvd3 maar moet ik die app dan zien als een geïntegreerd onderdeel van het ‘branden van dvd’s’ of kan bv. het programma dat LaCie bij zijn externe branders (of afzonderlijk) verkoopt ‘CaptyDVD’ Authoring Software ( http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10064&CFID=30827 ) die taak dan overnemen (dus de geïntegreerde gemakkelijkheid vanuit imovie of FC(P)(E) idvd3 <-> met afzonderlijke app importeren en bewerken en exporteren naar brander ongemak ???)

Vele dingen zijn nog een groot vraagteken.

In ieder geval bedankt voor de info
    davedive

Bijdrager
    Steves lovechild

Je bent leergierig. Dat mag ik wel.
    Een export ( als Quicktime DV film) vanuit FCE of FCP naar iDVD3 is natuurlijk mogelijk en kost weinig tijd. Een koppeling, zoals die tussen de iLife programma’s, is er uiteraard niet. De meeste gebruikers van FCE en FCP gebruiken DVD studio Pro als DVD mastering. Maar je kunt natuurlijk ook iDVD gebruiken. Of welk ander DVD authoring pakket dan ook.
    Wil je ook chaptermarkers meenemen vanuit iMovie, FCP of FCE dan ben je aangewezen op iDVD3 of DVD SP. Dan kun je makkelijk een DVD maken met verschillende hoofdstukken binnen 1 grote film. Net zoals de commerciele DVD’s dat hebben. DVD SP heeft een aantal voordelen boven iDVD hoewel… sinds versie 3 heeft iDVD een paar professionele mogelijkheden uit DVD SP meegekregen. Maar zoals je terecht opmerkt: iDVD werkt niet met externe DVD branders. Ik weet niet wat voor Mac je hebt, maar als je een G4 hebt, is de keuze simpel: Vervang de ingebouwde DVD speler of combo door een Pioneer of Sony (jawel: ook Sony. In de nieuwe 1GHZ/17 inch iMac zitten ook Sony’s. Leuk als je nog niet weet of het DVD-R of DVD+R moet zijn) ‘superdrive’ en je kunt iDVD wél gebruiken. Of koop een tweedehandse G4 en zet er een superdrive in. Anders ben je aangewezen op een externe firewire brander. Die zijn duurder en alleen te gebruiken met DVD SP (erg duur) of een ander (b.v. lacie) pakket. Zoals je merkt: er is veel mogelijk. Maar ik moet wel benadrukken dat het werken met Apple’s EIGEN software de zaak STUKKEN simpeler en stabieler maakt! Ondanks de traagheid van iMovie3 waar terecht veel over wordt geklaagd. Dit wordt binnenkort verholpen door een update. En bij andere, niet Apple pakketten, moet je nog maar afwachten of het goed werkt en BLIJFT werken na een systeem update. En zoals je weet blijft Apple voortdurend updates uitbrengen…

Bijdrager
    davedive

weerom iets niet duidelijk voor mij :) :
    FCP of FCE -projecten kunnen enkel in idvd3 verwerkt worden via exportfunctie naar quicktime dv film? en blijft de kwaliteit en markers dan behouden (dat veronderstel ik wel)

zoals de icoon : de cube en jammer genoeg kan geen ‘deurtjesdvd-schrijver’ erin. Dit wordt eventueel zoeken naar een PB superdrive. Ik sleutel echter zo weinig als nodig aan de binnenkant van de cube (ik zie er gewoon tegenop, is wel leuk echter eens je eraan begint).

Dus liefst met externe schrijver.

Nog een domme vraag : als je nu in idvd3 alles codeert, kan je dan niet gewoon de verschillende bestanden met toast branden op een externe dvd?

groeten
    davedive

Bijdrager
    Steves lovechild

Bij de export vanuit FCP en FCE geeft (PAL) DV geen verlies. Want je wisselt niet van codec. Het materiaal op je DV bandje is ook DV. Alles wat je moet doen is:
    Export > Final Cut Movie > Include Audio and Video,markers etc. kiezen, Make Movie Self-Contained. De (chapter)markers blijven dus behouden. Tenminste, als je daarna DVD SP of iDVD gebruikt. Bij CaptyDVD moet je zelf de markers plaatsen.

Bij een Cube ben je inderdaad aangewezen op een externe firewire brander.

Je kunt zonder de juiste hardware (= ingebouwde superdrive) iDVD niet opstarten. Dan krijg je de melding dat de nodige hardware ontbreekt. Toast brand wel KANT EN KLARE DVD projecten uit b.v. DVD SP, maar zelf een DVD samenstellen in Toast is onmogelijk. Bij DVD SP wordt de mp2 codec geleverd die vanuit alle QT ondersteunende pakketten de benodigde mp2 video maakt. (Bij iDVD zit de mp2 codec in het programma zelf) En de eventuele ac3 (dolby digital) audio wordt door APack – ook bij DVD SP- gemaakt. Ik zal hier, vanwege het feit dat je nog niet echt bent begonnen, niet te diep op ingaan.
    Domme vragen bestaan niet. Alleen onduidelijke antwoorden:wink:

Bijdrager
    davedive

Ik denk dat ik de zoektocht naar een interne superdrive maar zal beginnen.

Wat de ‘onduidelijke antwoorden’ betreft : dat bestaat eigenlijk ook niet. Diegene die de antwoorden geeft, geeft die antwoorden rekening houdend met de ‘context’ die in zijn hoofd zit. Het verschil met de ‘context’ van diegene die het antwoord geeft, en de ‘context’ van diegene die het antwoord leest en probeert te duiden, maakt dat een antwoord onduidelijk kan zijn voor de ‘vrager’. De vraag blijft dus enkel : hoeveel ‘context’ heeft de ‘vrager’ nodig, en daar kan de antwoorder geen duidelijk antwoord op forumuleren hé? Begrijp je :wink:

Trouwens elk goed antwoord, geeft aanleiding tot extra vragen (essentie van forums zeker?) : here we go again :

– bij DVD SP staat dat de 1.2 update (of moet dit 1.5.2? zijn) bepaalde externe dvd-schrijvers ondersteunt zolang ze maar het DVR-A03 mechanisme van pioneer bevatten. Nu kan ik eventueel (bij gebrek aan interne drive) wel zo’n externe ‘ondersteunde’ bestellen (er staan enkele modellen vermeld), maar ik vrees dat dit geen garantie biedt op die interen drive. Zowat iedere hardwarefabrikant (zelfs apple)gedragen zich zo’n beetje als ‘hoertjes’ die zowat alles in de externe behuizing stoppen die ze (waarschijnlijk) goedkoper of soms misschien beschikbaarder op de markt weten te vinden (bv. apple stopte in enkele imac’s sony-dvdminus & plusdrives zo te horen,…) dus het risico dat er in de behuizing van bv. de ondersteunde lacie-drive, een sony mechanisme zit is zeer reëel.
    Wat kan je dan doen? Kan je dan die bestanden ergens op je schijf vinden en via toast branden op die externe drive? of is dit niet zo simpel?

– alle ‘ondersteuningsperikelen’ van die externe dvd-drives situeert zich duidelijk enkel en alleen op het vlak van dvd-codering(film) en niet op databestanden (toast kan met alle schrijvers overweg??)

groeten
    davedive

Bijdrager
    Steves lovechild

Ik neem aan dat je op zoek gaat naar een EXTERNE superdrive.
    Lacie maakt alleen kastjes. Daar zetten ze verschillende opticals in. De Pioneer DVD-R(W) A03,A04 en A05 werken prima samen met DVD SP die een ingebouwde brandmogelijkheid heeft. De laatste versie is 1.5.2. Wat de meeste DVD SP gebruikers echter doen is: project samenstellen in DVD SP en branden met Toast. Toast herkent zo’n beetje alle recente branders. Bovendien kun je dan makkelijk eerst even met de software DVD-speler je DVD image controleren voordat hij daadwerkelijk wordt gebrand. De echte ‘PRO’s’ geven er echter de voorkeur aan om eerst even een proefexemplaar te branden op een DVD-RW – met Toast- en te testen op een echte standalone DVD speler / TV monitor. Deze werkwijze volg ik ook steeds. Het feitelijke branden van de DVD image is zo gebeurd.
    Toast kan uiteraard ook gewoon data-DVD’s maken. Ongeveer 4.3 GB per schijf.
    Hoeveel context heeft een vrager nodig: Ik geef bewust wat meer info zodat ook andere forumgebruikers er wat aan hebben. Dat hoop ik tenminste. :roll:

Bijdrager
    davedive

ik veronderstel dan dat je, als je DVD SP hebt, je dan ook die files van je vers gemaakt project kan vinden op je harde schijf of gaat dat via een plugin van toast in DVD SP?

davedive

Bijdrager
    Steves lovechild

Waar je het project (de DVD image) bewaart, kun je zelf bepalen.

Bijdrager
    davedive

hallo Steve’s lovechild,

Een iets is verwarrend voor mij dus even mijn versie hier neerpennen : idvd3 begint onmiddellijk met coderen als je vanuit imovie iets exporteert. Daarna ga je in idvd3 met de gecodeerde film gaan werken. Je kan die ‘image’ opslaan, openen, verder bewerken, …. (maar niks van beeldmateriaal meer toevoegen als ik het goed begrepen heb) tot het projekt volledig aan je wensen voldoet.
    Daarna moet je manueel het branden starten op de dvd-schijf.
    Als je nu vanuit FCE via export naar quicktime DV een project opent in idvd of dat je nu via imovie exporteert, verandert eigenlijk niks aan het projekt??

Verder nieuws : ik zal mijn cube (via verlenging van ide-kabel en power-kabel proberen te doen geloven dat ik een interne dvd-rw drive eringestopt heb :lol: (enige twijfel is nog : welke drive ofwel de sony, ofwel de pioneer : van de pioneer weet ik welke types werken van d sony niet

davedive

Bijdrager
    Steves lovechild

Pioneer werkt gegarandeerd. In de nieuwste 17″ iMac’s zitten ook sony’s
    http://www.dvd-rwmedia.com/burner10.html
    In het iDVD document zitten alle benodigde bestanden om te branden.
    De DVD image wordt alleen door DVD SP gemaakt. Niet door iDVD.
    Zorg eerst voor een brander. Liefst een die door iDVD gebruikt kan worden. De vragen die je nu hebt zullen snel verdwijnen als je met iDVD begint te werken. Je weet nu de verschillen tussen iDVD en DVD SP. En FCE kun je met zowel iDVD als DVD SP gebruiken.
    SLC

Bijdrager
    davedive

Inderdaad,

ik zou natuurlijk graag àlle vragen opgelost krijgen voor het begin, maar vanaf een bepaald stadium ga je zo’n ‘eigenlijk wel domme’ vragen stellen die je als gebruiker in een uurtje rondtoeren wel al beantwoord hebt.

In ieder geval bedankt Steve’s Lovechild voor de vele info.

Tot later nog wel eens:D

davedive

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.