14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    rolenco

final cut expres export: instellingen

ik heb een aantal hd projecten in mijn computer staan.
    Die zijn klaar, en ik wil ze nu bewaren. Zodat ik de final cut bestanden weg kan gooien.
    In quicktime?
    Hoe kan ik ze het beste bewaren/ Wat is de hoogste resolutie?
    Als ik ze exporteer in hd 1920 x 1080 h.264 en compression high frame recordin yes.
    Toch vind ik het geheel uiteindelijk niet zo strak.
    Soms wat streperig.
    En als ik deinterlace sourse video aanvink blijven die streepjes.

Wat is een juiste instelling?
    Of is iets anders dan quicktime beter?

Bijdrager
    Qmagic

In welk formaat/codec zijn deze bewerkt in FC???

Als je bijvoorbeeld ge-importeerd hebt (en bewerkt) in: AVCHD-Apple intermediate codec 1920x1080i50
    Dan kan je in FC exporteren via:
    Sequence Export -> “quicktime movie”
    dan blijft dit in het formaat waarin je orginele sequence staat (in dit voorbeeld AVCHD-Apple intermediate codec 1920x1080i50).
    Dan verander je ook niks in de kwaliteit, dan blijf je bij de orginele kwaliteit.
    Het beste kan je het zo exporteren en het resultaat bewaren.

Alleen als je exporteerd via “quickitme conversion” dan kan je een andere compressie/codec kiezen.

i = interlaced (streepjes) (voor oa. beeldbuis tv)
    p= progressive (geen streepjes)

Bijdrager
    rolenco

ze zijn dv opgenomen.

dit zegt de item propreties:

25 fps
    1440 x 1080
    apple intermediate codec
    field upper
    audio 16 bit

Bijdrager
    Qmagic

Ik begrijp dat je nu HD zit te monteren met (orgineel bron) materiaal dat niet HD is.
    Dit kost alleen maar onnodig harddisk ruimte.

Even toelichten:

Als je DV opneem/importeert dan heb je een resolutie van 720×576 (beeldlijnen).

Dus heeft het niet veel zin om dit in HD van 1440×1080 te gaan bewerken, hierdoor blaas je je orgineel video formaat alleen 2x op. Hierdoor rek je de beeldlijnen alleen maar verder uit elkaar, dus zal je altijd streperig beeld hebben.
    Hierdoor wordt het geen HD beeld.
    DV is geen HD! :oops:

apple intermediate codec is de codec die gebruikt wordt in FC met de HD-camcorders. (in feite is dit een HD-mpeg2 codec)

Waarom zou je een grotere datastream (mb/s) gaan gebruiken, de kwaliteit wordt er niet beter van alleen de bestand neemt meer ruimte op de harddisk in beslag.
    Is het orginele filmpje in DV, bewerk het dan in DV.
    Is het orginele filmpje in HD, bewerk het dan in HD.
    Is het orginele filmpje in DV en HD (die kan je door elkaar gooien op je sequence), bewerk het dan in HD.

De huidige beeldformaten die als standaard gebruikt worden bij televisies zijn:
    DV = 720×576 beeldlijnen (= interlaced: het beeld word in 2 lijnen opgebouwd) in 4:3 verhouding
    bij DV in 16:9 worden de pixels alleen opgerekt maar blijven ze 720×576 beeldlijnen hebben (16:9 tv)

HD 720p = 1280×720 beeldlijnen progressive (Ookwel bekend als HDReady)
    HD 1080i = 1920×1080 beeldlijnen interlaced
    HD 1080p = 1920×1080 beeldlijnen progressive (Ookwel bekend als FullHD)
    (alle HD’s hebben 16:9 verhouding)

Dus kijk eerst naar je bron en exporteer je gemonteerde film in dezelfde codec als je bron materiaal.
    Van een lage kwaliteit beeld krijg je geen hogere kwaliteit door naar een hogere codec te gaan.

Ik hoop dat het zo duiderlijk genoeg is. :)

Bijdrager
    rolenco

dank je wel voor de uitleg.

ik heb me vergist in mijn uitleg.
    ik heb wel op hd gefilmd.
    als ik het goed begrijp moet ik dus exporteren zoals het bron materiaal is.
    fce zegt zelf als ik importeer welke instelling het beste is.
    dus ik denk dat die 1440 en 1080 apple codec klopt.

dus als ik zo ook exporteer met quicktime krijg ik het beste resultaat?

en dan kan ik ze nu als ik wil op dvd branden, en wellicht later op hd laten zien
    als er een mogelijkheid is om dat te doen.

Bijdrager
    Qmagic

Precies gewoon:
    Export -> “quicktime movie”
    dan blijft de kwaliteit behouden (in dezelfde codec) zoals die is.
    En dan kan je het eindresultaat (als 1 nieuw filmbestandje) bewaren om (later) op dvd te zetten.

Basis regel (dan zit je atlijd goed):
    — Houd input en output (codec) hetzelfde —

via “quickitme conversion” je gaat converten/omzetten naar een andere codec/kwaliteit/grootte/etc. en afhankelijk van de codec heb je veel of weinig kwaliteitsverlies.

Het blijft gewoon heel lastig al die verschillende formaten en codecs. Als je tijd genoeg hebt kan je voor jezelf eens in verschillende formaten/codes gaan exporteren en kijken wat een goed alternatief is voor jou.
    Apple gebruikt in usa voor hd films in itunes op hun appletv bijv. een h.264 codec in 720p. Hierdoor kunnen ze met een compressie (bestand niet al te groot in mb’s) een goede kwaliteit film leveren via internet.

Bijdrager
    rolenco

aha, en als ik dan ‘make movie self contained’ aanvink,
    dan heb ik een mooi strak quicktime bestandje?
    En dan kan ik alle fce materiaal weggooien?
    want de hd raakt flink vol zo.

Bijdrager
    Qmagic

precies:D

Bijdrager
    ericvereecke

Hi Qmagic
    Ik neem in HDV 1080 I
    Bij het exporteren kom ik voor vijf minuten aan +/- 5 GB om het filmpje op youtube te zetten mag ik maar tot 2 GB gaan.
    Weet U soms een oplossing om dit probleem op te lossen en toch nog een kwaliteits beeld te behouden
    GRT ERIC

Bijdrager
    ericvereecke

Hi Qmagic
    Ik neem in HDV 1080 I
    Bij het exporteren kom ik voor vijf minuten aan +/- 5 GB om het filmpje op youtube te zetten mag ik maar tot 2 GB gaan.
    Weet U soms een oplossing om dit probleem op te lossen en toch nog een kwaliteits beeld te behouden
    GRT ERIC

Bijdrager
    ericvereecke

Qmagic,

Wanneer ik mijn filmpje naar FC over breng komt in de browser een verdeling van sequences met een onregelmatig lengte ik zou graag de tijdsduur van die seqeunces zelf bepalen .
    waar kan ik deze instelling aan passen
    GRT ERIC

Bijdrager
    Cenobyte

Exporteer met “Using Quicktime Conversion”. Als je de andere exporteermogelijkheid pakt, krijg je namelijk een ongecomprimeerde Quicktime film en daar wordt je niet vrolijk van, zeker niet in full HD, aangezien 1GB aan film maar anderhalve minuut is.

– In Options -> Settings, kies:
    – Compression: Type H.264
    – framerate: kies hier altijd manueel dezelfde framerate als bronmateriaal
    – Key frames: every 24 frames
    – Quality: High
    – Data Rate: Restrict to 9999 kbit/sec
    – Optimized for: Download
    – In Options -> Size, kies Dimensions: 1280 x 720 HD (ja, ook bij 1080i want anders krijg je erg streperig interlace effect), de rest niet aanvinken

Bijdrager
    Yip

Vergeet niet je geluid op AAC te zetten in Audio Settings.
    En dan is hoe Cenobyte het beschrijft het beste.

Net een film van bijna 5 minuten geexporteerd op diezelfde manier in 720P, was maar 190MB.

Bijdrager
    Cenobyte

Ik kan mijn film ook in 1080i exporteren, maar dan worden de horizontale bewegingen echt storend door het interlace effect wat komt door het feit dat de camera origineel ook in 1080i filmt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.