25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Blaugrana

films via macbook op tv afspelen

Hallo,

Ik spele nu films via mijn macbook op mijn tv af…

Voor het geluid sluit ik de macbook aan aan mijn versterker…een kabeltje in de hoofdtelefoon ingang van de macbook gaat naar de zwart/rode audio/video aansluiting op de versterker, maar…

tijdens het afspelen van de film is er altijd geruis in het geluid. Iemand een idee wat ik daar aan kan doen? Het liefst zou ik het geluid liefst gewoon via de tv afspelen…

Bijdrager
    Josebo.

Als je het geluid via de televisie wilt weergeven heb je de onderstaande kabel nodig. Dan ga ik er even vanuit dat die aansluiting op je TV zit, maar dat lijkt me wel.

Bijdrager
    Blaugrana
    ”josebo9″

Als je het geluid via de televisie wilt weergeven heb je de onderstaande kabel nodig. Dan ga ik er even vanuit dat die aansluiting op je TV zit, maar dat lijkt me wel.

Hmm die kabel gebruik ik, maar die is dus aangesloten op mijn versterker:P

Bijdrager
    sven-

Heb je ook digitale ingangen op je versterker? De ruis zou kunnen worden veroorzaakt doordat je gebruik maakt van analoge kabels.

Bijdrager
    Blaugrana
    ”sven-“

Heb je ook digitale ingangen op je versterker? De ruis zou kunnen worden veroorzaakt doordat je gebruik maakt van analoge kabels.

Denk het wel, maarja moet ik weer andere kabel voor zoeken dan…

Zal maar eens proberen aan te sluiten rechtsreeks op tv, die huidige kabel:)

Thx!

Bijdrager
    Blaugrana

Heb net even met bovenstaande kabel geprobeerd, aangesloten op de tv, maar krijg geen geluid…

Bijdrager
    Jogchum

Versterker geaard? computers willen nog wel eens een ruis of brom veroorzaken als ze aangesloten zitten op een versterker als geen van beide apparaten geaard zijn.

Bijdrager
    Blaugrana
    ”Jogchum”

Versterker geaard? computers willen nog wel eens een ruis of brom veroorzaken als ze aangesloten zitten op een versterker als geen van beide apparaten geaard zijn.

Ik ben nu zonder tussenkomst van versterker aan het proberen…
    Dus kabeltje in hoofdtelefooningang laptop, naar audi out van tv (rood-wit), maar krijg geen geluid…:(

Bijdrager
    sven-

Je moet ook niet naar audio-out, maar naar de audio-in van de TV. Het hangt van de TV af op welke manier je het beste externe audio bronnen kunt aansluiten.

Bijdrager
    Jogchum

Hoe is de video verbinding tussen macbook en tv? het is wel zaak om het juiste kanaal je tv te selecteren. (en wat Sven zegt, even opletten dat je niet de audio-out te pakken hebt)

Bijdrager
    Blaugrana
    ”Jogchum”

Hoe is de video verbinding tussen macbook en tv? het is wel zaak om het juiste kanaal je tv te selecteren. (en wat Sven zegt, even opletten dat je niet de audio-out te pakken hebt)

van dvi naar hdmi…

Bijdrager
    Blaugrana

hmm mijn tv lijkt geen audio in te hebben, enkel audio out…

Bijdrager
    Jogchum

HDMI doet toch ook geluid? in jou geval natuurlijk niet omdat DVI igg geen geluid heeft, toch maar via je versterker?

Bijdrager
    Blaugrana
    ”Jogchum”

HDMI doet toch ook geluid? in jou geval natuurlijk niet omdat DVI igg geen geluid heeft, toch maar via je versterker?

Ja maar via versterker is er te veel geruis in het geluid…

Bijdrager
    Faure

Dat geruis klinkt in mijn ogen/oren als een kapotte/beschadigde kabel. Is het een hoge ruis, of een diepe brom? Bij het eerste is het wss eerder een beschadiging, bij het tweede is het dat je inderdaad geen van beide geaard hebt.

Bijdrager
    Blaugrana

Update: Het geruis is alleen aanwezig wanneer de dvi-hdmi kabel aan de macbook is aangesloten, als ik gewoon muziek afspeel via de kabel heb ik geen geruis…

Bijdrager
    mark-a-mac

Is het nou geruis of een ‘brom’-geluid? Het lijkt erop dat je een aardlus hebt: je macbook hangt én via je versterker én via je tv aan het lichtnet. Of misschien hangt je tv ook wel direct aan je versterker. In elk geval zul je die aardlus moeten onderbreken. Het meest eenvoudig (als je versterker een digitale optische ingang heeft) via een optische kabel tussen je mac en je versterker. Of via een separate D/A-converter.
    Er zijn ook schakelkastjes die DVI en optisch digitaal audiosignaal van je mac samenvoegen in het HDMI-signaal voor je tv. Dan ben je ook klaar. Helemaal handig als je ook nog andere bronnen op je tv wilt aansluiten. Let er wel op dat ze een optische (TOSLINK) ingang hebben.

Edit: ik bedenk me net dat je met een Airport Express en met AirFoil hetzelfde kunt bereiken. Heb je geen draadje nodig tussen je mac en je versterker. Wel soms sync-problemen tussen audio en video, maar dat lijkt oplosbaar.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Blaugrana
    ”Dr.

Ik weet niet of het toepasbaar is op je stereo maar voor mijn auto audio heb ik wel eens zo’n ding gekocht om de ruis te filteren voordat ik het naar de versterker doorvoerde.. Verkrijgbaar voor niet al te veel geld bij Car audio winkels en elektronica winkels..

Mja, dat is met wit rode aansluiting…

Bij mij komt het geruis in het geluid door de dvi-hdmi kabel van mijn macbook naar de tv..

Bijdrager
    mark-a-mac

Een DVI-HDMI-kabel kan geen geluid van je Macbook naar je tv doorgeven. Waar je voor moet zorgen is dat er géén massacontact is tussen je versterker en je Macbook. Daar kan zo’n scheidingstrafo van Maddox voor zorgen. Of je kunt zelf de kabel verbouwen en er een signaalkabel zonder massacontact van maken. Dat is een standaardmethode in de profaudio-wereld om aardlussen te voorkomen.

Het meest simpele om uit te proberen: een stukje dun plakband op maat knippen en dat om het tulp-chassisdeel van je versterker wikkelen (die metalen buitenkant met die witte en rode binnenkant). Daarna de tulpstekkertjes voorzichtig erop duwen, zodat het plakband blijft zitten (dat zal wat lastig gaan). Zo isoleer je de massaverbinding tussen Macbook en versterker en is je aardlus exit.

Bijdrager
    merlijn
    ”mark-a-mac”

Een DVI-HDMI-kabel kan geen geluid van je Macbook naar je tv doorgeven. Waar je voor moet zorgen is dat er géén massacontact is tussen je versterker en je Macbook. Daar kan zo’n scheidingstrafo van Maddox voor zorgen. Of je kunt zelf de kabel verbouwen en er een signaalkabel zonder massacontact van maken. Dat is een standaardmethode in de profaudio-wereld om aardlussen te voorkomen.

Het meest simpele om uit te proberen: een stukje dun plakband op maat knippen en dat om het tulp-chassisdeel van je versterker wikkelen (die metalen buitenkant met die witte en rode binnenkant). Daarna de tulpstekkertjes voorzichtig erop duwen, zodat het plakband blijft zitten (dat zal wat lastig gaan). Zo isoleer je de massaverbinding tussen Macbook en versterker en is je aardlus exit.

ehhh:x de massa is een deel van het signaal. ja kan niet zomaar een massa van een ongebalanceerde audioverbinding onderbreken, dan onderbreek je ook het signaal. de truc kan als het een gebalanceerd signaal is. (pen 1 van de xlr los halen)

Zit de voeding van de tv en de mb op de zelfde wcd? zijn ze allebei geaard? zitten al de kabels goed in de apperaten? zoemt het ook als je op de accu speelt?

als allebei de apparaten zijn geaard, ontaard er een, (de mb, met het platte euro verloop dingetje).

suc6

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    mark-a-mac

Truc werkt ook met een ongebalanceerd signaal hoor! Als er maar een (redelijke) massaverbinding is, die van macbook via tv naar versterker lijkt hier:wink: goed genoeg.

Een niet-afgeschermde centerspeaker zal niet gauw ruis of brom in je geluid veroorzaken. Wel leuke kleureffecten op je beeldbuis. Maar gelukkig hebben we tegenwoordig lcd en plasma.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    mark-a-mac

O ja, for the record: een aardlus loopt niet per se via de aardedraad van de netvoeding van je apparatuur. De aarde loskoppelen werkt niet.

Elke gesloten (en niet goed afgeschermde) kring in je signaalweg (en dat is inderdaad ook je massaleiding van macbook via tv naar versterker weer terug naar macbook) werkt als een soort antenne (eigenlijk meer een spoel…) voor magnetische velden en die noem je een aardlus. Die pikt dus de velden op van al die 240V-stroomkabels in een gemiddeld huishouden. Beter gezegd: de magnetische velden van al je stroomgebruikers wekken een stroompje op in de aardlus. En dat hoor je!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.