20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Bruce27

films verzenden in de mail geeft vastloper of duurt heel lang

1. Met mail kun je (sinds kort?) grote bestanden meesturen die dan ergens in de cloud worden opgeslagen, de ontvanger krijgt een link en kan dan donwloaden. Mooi omdat het geen max heeft zoals de gratis versie wetransfer.
    Ik verstuur regelmatig 3-5 Gig. film maar het is ellende; of vastlopers of, nog erger, als ik de mail weer aanklik in verzonden of wacht op antwoord of er komt een reply op, dan laadt de hele film weer en dat duurt ontzettend lang.
    Kortom; totaal onwerkbaar zo. Bekend? Oorzaak? Oplossing?

2. ik heb (getest) een 50Mb/sec upload via mijn provider. Als ik 4 Gig upload hoe lang mag dat dan duren? (You tube deed er +/- 20 min. over maar 4 Gig is 4000 Mb : 50 = 80 sec. is toch ruim 1 minuut of reken ik verkeerd?

mvg, bvd,

Bijdrager
    wouter57

Ik verstuur ook veel films ( MKV ) via maildrop en het duurt inderdaad lang. Zelf heb ik daar geen problemen mee, desnoods doe ik dat s,nachts maar je kunt ze ook uploaden naar Google Drive en dan de link doorsturen. Diegene die het ontvangt hoeft de film dan niet te downloaden en kan gelijk kijken.

Bijdrager
    fred44nl

je rekent verkeerd:)
    de grootte van een bestand wordt uitgedrukt in bytes, dus 4 GB, of 4.000 MB.
    klopt niet helemaal, want 1 GB is officieel 1024 MB
    de overdrachtsnelheid heb je uitgedrukt in bits, dus 50 Mb/s
    er zit dus een factor 10 tussen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een bestand 3 tot 5 GB mailen en je vindt het gek dat het lang duurt? Ten eerste zit je een factor 8 mis: 4 GB = 4000 MB = 32.000 Mb, dus met 50 Mb/s duurt dat 640 seconden, of zeg maar 11 minuten — en dat is aangenomen dat je computer ook de hele tijd met die snelheid uploadt.

Vergeet verder niet dat vanwege de benodigde codering een binair bestand meestal zo’n 37% groter wordt, dus je verstuurt geen 4 GB maar 5,5 GB, wat dan 880 seconden duurt in plaats van 640.

Mijn advies: upload zulke bestanden naar een server ergens en mail alleen de URL naar de andere partij, zodat die het op kan halen wanneer het uitkomt. Heb je een computer of NAS met een web- of FTP-server aan je eigen netwerk hangen, dan kun je het bestand bijvoorbeeld daarop zetten.

Bijdrager
    Bruce27

dank voor de reacties mbt de rekenfactor. 12 min. vind ik acceptabel en kan idd tijdens koffie/nacht.
    Maar vraag 1 slaat iedereen tot nu toe over en die is het belangrijkst voor mij; het werkt niet goed en ik zou het wel willen ook al kan het via G-drive wellicht ook. (maar dat ken ik nog niet en G maakt het altijd zo ingewikkeld met alle koppelingen naar van alles en nog wat dat ik de draad kwijt ben voor ik begonnen ben. dus liefst zo min mogelijk G…)
    De laatste tip met de NAS -die ik heb maar geen kennis van url’s) zal ik nagaan.
    Maar wat gaat er dus fout bij apple?
    bvd!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Vraag 1 slaat iedereen over omdat — denk ik — niemand hier daar ervaring mee heeft en dus weinig zinnigs kan zeggen.

Niet gerelateerd, maar ik wil nog wel even vermelden dat er na succesvol versturen de kans is dat je mail niet aankomt omdat hij te groot is voor de ontvanger. Mailservers hebben vaak een maximumgrootte voor berichten, en alles dat groter is dan dat wordt geweigerd. (Heel vroeger was dat meestal, als ik het goed herinner, 1,4 MB, zodat het onmogelijk was om schijfkopieën van diskettes van 1,44 MB te versturen. Tegenwoordig is de limiet meestal behoorlijk hoger, maar ik gok dat je met de afmetingen waar jij het over hebt, er best tegenaan kunt lopen.)

Wat de NAS-tip betreft: je moet dan een NAS of computer hebben waarop een webserver draait, die vanaf de buitenwereld toegankelijk is. Dit kost wellicht wat moeite om op te zetten, maar heb je het eenmaal zoals je wilt dan heb je er geen omkijken meer naar.

Inactief
    Anoniem
    Bruce27 op 04 februari 2016

Maar wat gaat er dus fout bij apple?

Als we dat wisten had Apple het probleem waarschijnlijk al lang geleden opgelost. Ergens in de keten loopt er iets mis, maar dat is al sinds het begin van iCloud zo.

Ik zou gewoon Dropbox of Google Drive gebruiken. Bij Dropbox is er geen maximum qua grootte; de enige beperking is de omvang van je account, dus als je 5GB aan ruimte hebt kun je er een film van 5GB stallen. Google Drive kent wel een maximum, maar aangezien dat 5TB is denk ik niet dat dat een gigantisch probleem is. Ook hier is de enige beperking de grootte van je drive, dat zal dus voor de meeste mensen (15GB – Gmail) zijn. Beide systemen zijn – naar mijn ervaring – snel en betrouwbaar.

Geblokkeerd
    Anoniem

@Zakske
    Google Drive is 15Gb;-)

Bijdrager
    Bruce27

Jakko: dank voor de tip.
    Zakske: gisteren bij een apple-premium seller ook gehoord; al jaren een probleem. A brengt tegenwoordig (door de hete adem van MS en Google?) te vroeg uit dus met ellende. Zie aandelenkoers, 25% min in 3 maanden. Hoppa.
    Heb G.drive geprobeerd. Te ingewikkeld zoals ik dacht. Geen idee wat een ander allemaal méér krijgt te zien. Bij een test naar mezelf (prive-venster safari) was daar dus “alles”. Nog eens proberen want dan doe ik dus iets fout.
    Dropbox zou net gaan (5Gig) en heb ik al eens gebruikt. Maar de eigen server heeft dus voorkeur. Kan mijn zoon regelen. (als hij eens tijd geeft… haha)
    mvg,

Inactief
    Anoniem
    vuurvreter op 06 februari 2016

@Zakske
    Google Drive is 15Gb;-)

Google Drive

Google gives every user 15 GB of online storage space, which is shared across three of its most used services: Google Drive, Gmail, and Google Photos.

Google Photos

The unlimited storage supports images up to 16 megapixels and videos up to 1080p. Larger files use Google Drive storage space.

Van die 15GB moet je je Gmail en alle originele bestanden bij Google Photos aftrekken. Gmail is bij mij 3,2GB en Google Photos niks, omdat de standaard grootte voor mij goed genoeg is. Mijn Drive is dus 15 – 3,2 = 11,8GB groot.

Geblokkeerd
    Anoniem

@Zakske
    Je kan een 2e account aanmaken, dan heb je wel de volledige 15Gb:wink:
    Dat heb ik ook gedaan.

Bijdrager
    Bruce27

dank voor de tips!

Bijdrager
    GoeieDag

Jakko, het lijkt alsof je niet bekend bent met Mail Drop?

Bruce: misschien hier een antwoord/oplossing: https://support.apple.com/nl-nl/HT203093

Let dus op de eisen:
    – max 5 GB -toch wel een limiet.
    – Mail Drop moet geactiveerd zijn bij betreffende mail account; heb je dat gedaan?
    – geen POP account.
    – iCloud moet geactiveerd zijn (begrijp ik).
    – alleen afzonderlijke bestanden.

Ik heb het idee dat je denkt Mail Dop te gebruiken, maar dat dat niet het geval is en de bijlage op de ‘gewone’ manier verstuurd wordt. En ja, dan gaat het mis.

Zie bv ook: http://www.iculture.nl/tips/mail-drop-grote-emailbijlagen-mac/

Bijdrager
    Bruce27

aha, dat ga ik nog een goed bestuderen. (nu even geen tijd)
    Als daar de oplossing ligt zou mooi zijn!
    dank.

Bijdrager
    fred44nl
    Jakko op 06 februari 2016

Niet gerelateerd, maar ik wil nog wel even vermelden dat er na succesvol versturen de kans is dat je mail niet aankomt omdat hij te groot is voor de ontvanger. Mailservers hebben vaak een maximumgrootte voor berichten,

en dat geldt ook voor de mailserver van de verzender.
    als je zelf onvoldoende ruimte vrij hebt, dan kan het te versturen bestand niet in de Outbox op de mailserver worden gezet, waardoor het versturen bij voorbaat mislukt.

Bijdrager
    GoeieDag

Aardige info Jakko en Fred, maar helemaal off-topic. Want Apple Mail.app Mail Drop is juist bedoeld om die beperkingen te omzeilen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    GoeieDag op 06 februari 2016

Jakko, het lijkt alsof je niet bekend bent met Mail Drop?

Inderdaad, dat zegt me eigenlijk niks. Als iemand het heeft over bestanden mailen, dan begrijp ik dat als: hij hangt het bestand als een bijlage aan een e-mailbericht en verstuurt dat — maar ik maak uit jouw bericht op dat dit Mail Drop een soort up- en downloaddienst is die in Mail ingebouwd is.

Bijdrager
    Koning Frank

@Jakko Ja, want 4GB uploaden via FTP is een pretje.

Bijdrager
    GoeieDag
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    No_Name op 07 februari 2016

@Jakko Ja, want 4GB uploaden via FTP is een pretje.

Hoe zou het mínder een pretje zijn dan 5,5 GB mailen?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.