6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Jannemanishere

Films met framerate van 25 spelen niet goed af…

Rara, hoe kan dat?
    Ik heb een Sony videocamera die levert films af met een framerate van 25. Deze films spelen schokkerig en onscherp af op mijn MacPro. Filmpjes die een framerate van 30 hebben spelen wel goed af.
    Is dit niet net zoiets als het aloude gedoe tussen PAL en NTSC?

Heb ik ergens iets verkeerd ingesteld of zo?

Bijdrager
    shanna61

Waar speel je het in af?

Waarschijnlijk dat er voor afspelen NTSC of 30 fr/p.sec stond. 25 frames is voor PAL. Gebruik daarom voor montage projecten als je 25 frames opneemt de pal standaard.

Bijdrager
    Jannemanishere

Het maakt niet uit waarmee ik afspeel (Quicktime of VLC).

Voor monteren gebruik ik Final Cut Pro X, maar het gaat daarvoor al mis. Als de films van mijn camera komen dus al. Die films hebben de normale specificaties (1920 x1080, framerate 25, etc). Als ik deze films op mijn Windows laptop importeer is er niets aan de hand. Het lijkt dus wel alsof mijn MacPro is een soort van NTSC-stand staat, maar dat bestaat natuurlijk niet…

Bijdrager
    McD44N

Staat je monitor ingesteld op 50 Hz PAL? (systeemvoorkeuren > beeldschermen)

Bijdrager
    Jannemanishere

Staat je monitor ingesteld op 50 Hz PAL? (systeemvoorkeuren > beeldschermen)

Ja hoor

Bijdrager
    shanna61

Het lijkt dus wel alsof mijn MacPro is een soort van NTSC-stand staat, maar dat bestaat natuurlijk niet…

Staat fcpx wel goed ingesteld. Ik heb de indruk dat je in een ntsc project werkt met pal materiaal.
    Dus je macbook kan wel degelijk een ntsc stand staan tijdens de montage.

druk eens op commando j. Er opent zich nu een venster met onderin rechts een steeksleutel symbool. Klik hier op en kijk wat jou video propertjes zijn?

Succes

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.